Kaasujalka

Lisälämmitin kuntoon talvea vasten

Julkaissut:

|

21.1.2015

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lisälämmitin kuntoon talvea vasten

Autoasi-korjaamo Autosähkö Kaarilahti Oy tarjoaa osaamista kaikkien automerkkien huoltoihin ja korjauksiin. Sen lisäksi se on varustautuneet MB- ja BMW-huoltoihin erityislaittein.

Autosähkö Kaarilahdessa pitää talven kynnyksellä kiirettä autojen lisälämmittimien korjausten kanssa. – Lämmittimen toimintavarmuus paranee, kun sitä käyttää välillä kesälläkin, neuvoo yrittäjä Mika Jokinen.

Lisälämmitin säästää moottoria ja lisää auton käyttömukavuutta. Eri lämmitinmallit lämmittävät valmiiksi auton sisätilat ja moottorin sekä sulattavat tuulilasin, jolloin pakkasaamuina voi lähteä ajamaan turvallisesti ja vaivattomasti. Kun autoilijan ei itse tarvitse raaputtaa tuulilasia, säästyy se myös naarmuilta.

Lämmittimet suojelevat moottorin ja tuulilasin lisäksi myös kukkaroa, kun kylmäkäynnistys ei lisää polttoaineen kulutusta. Ja samalla säästyy luontokin: moottorin esilämmitys vähentää auton hiilidioksidi- ja hiilivetypäästöjä jopa 80 % ensimmäisten ajokilometrien osalta.

Pätkäajo lisää vikaherkkyyttä

Vaikka nykyiset lisälämmittimet ovat melko huolettomia, pitää turkulaisessa Autosähkö Kaarilahdessa talven kynnyksellä kiirettä paitsi Webastojen ja Eberspächerien asennusten, myös niiden korjausten kanssa.

Tänä päivänä dieselautoja ostavat nekin, joiden ajo koostuu enimmäkseen pätkäajoista. Ja lisälämmitin on yhä useammin autossa vakiovarusteena. Lukuisista lämmittimen lyhyistä käyntijaksoista seuraa helposti lämmittimen karstoittuminen ja samalla käyntivaikeudet.
– Autoa pitäisi esilämmittää aina ennen ajoa 15-30 minuuttia. Jos lisälämmitintä käytetään vain viiden minuutin lyhyitä pätkiä kerrallaan minuuttia, vikaherkkyys kasvaa, sanoo Jokinen.

Käytä myös kesäaikaan

Lisälämmitin ja auton oman tuuletuslaitteen moottori rasittavat myös akkua enemmän kuin auton normaalikäyttö.
– Jos autoa esilämmitetään 15 minuuttia ennen liikkeelle lähtöä, pitää autolla myös ajaa vastaavasti vähintään 15 minuuttia, että akku ehtii latautua riittävästi, Jokinen neuvoo.

Silloin tällöin lisälämmitin kannattaisi laittaa päälle silloin tällöin myös kesäaikaan. – Silloin tällöin tulee häiriöitä niihin lämmittimiin, jotka ovat koko kesän pois ja laitetaan päälle vasta syksyllä. Mitä säännöllisemmin lisälämmitintä pitkin vuotta käytetään, sitä paremmassa kunnossa se pysyy.

Jokisen oman auton Eberspächer-lämmitin on jo yhdeksän vuotta vanha ja toiminut moitteetta.

Korjaus 500-700 €

Lisälämmittimen korjaus on melkoista hienomekaniikkaa, koska tämän päivän konetilat ja lisälämmittimen asennustilat ovat ahtaita. Jokisen mukaan kuitenkin niin nykyiset uusiin autoihin vakiovarusteeksi asennetut kuin jälkiasennettujenkin lämmittimien kestävyys on tullut paremmaksi.

Milloin sitten lämmitin kannattaa vaihtaa korjaamisen sijasta kokonaan uuteen?
– Riippuu tietysti siitä, mitä se on maksanut uutena. Korjaus maksaa keskimäärin 500-700 euroa, silloin siihen vaihdetaan kaikki kuluvat osat ja laitteesta tulee käytännössä kuin uusi. Jos laite on uutena maksanut 1600-2500 euroa, niin korjaaminen kannattaa. Vähän toista tuhatta euroa uutena maksavan laitteen korjaamista sen sijaan kannattaa harkita vielä kerran.

Jälkiasennettu helpompi korjata

Lisälämmittimet ovat kehittyneet ja tulleet kooltaan aina vain pienemmiksi, ihan kuten muukin autotekniikka.

Erot tulevat enemmän esille verrattaessa jälkiasennettuja ja autotehtaalla valmiiksi asennettuja lisälämmittimiä.
– Tehdasasennettu menee niin sanotusti lukkotilaan muutaman epäonnistuneen käyttökerran jälkeen. Se ei lähde silloin ollenkaan käyntiin ja voidaan vapauttaa lukostaan vain testeriin laittamalla. Tehtaalla valmiiksi asennettu lämmitin on myös yksilöity juuri kyseiseen automalliin. Jälkiasennettu yleismalli ei koskaan ole yksilöity, se otetaan pöydälle ja on siksi helpompi korjata, Jokinen sanoo.

Lähes kaikissa uusissa autoissa lisälämmitin on asennettu valmiiksi jo tehtaalla tai maahantuojalla.

– Uusien autojen huipputaloudelliset moottorit eivät yksinkertaisesti enää riitä tuottamaan lämpöä. Siksi tarvitaan lisälämmitin, joka auton käydessä menee automaattisesti päälle. 15 asteen pakkasilla dieselauton moottori saadaan riittävän lämpimäksi vain tällä tavalla.

Autoasi-korjaamo Autosähkö Kaarilahti on jo pitkään Turussa toiminut korjaamoalan yritys. Se on mukana “Tarkastettu Autokorjaamo”-järjestelmässä. “Vihreä Piste” korjaamo ovella takaa asianmukaisen huollon ja korjauksen.

“Tarkastettu Autokorjaamo” -järjestelmää ylläpitää Autoalan Laatuyhdistys Ry. Mukana yhteistyössä ovat myös Autoliitto, Kuluttajavirasto, Autonvaraosakauppiaiden Keskusliitto, Autoalan ja korjaamoiden liitto, Autonosatukkukauppiaat , Korjaamolaitetoimittajat sekä Teknisen Kaupan Liitto.

Tarkastusjärjestelmällä valvotaan korjaamon ja varaosaliikkeen toiminnan laatua ja autetaan samalla kuluttajaa ammattitaitoisen korjaamon tai varaosaliikkeen valinnassa.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *