Puurtaja-Vectrasta elegantiksi Insigniaksi
Vaikka Opel Insignia Country Tourer eroaa eleganttiudessaan edeltäjästään, laatikkomaisesta Vectrasta kuin yö päivästä, on viimeisen polven Vectrakin kestänyt yllättävän hyvin aikaa.
Insignia Country Tourerilla kehtaa ajaa hienompiinkin piireihin. Opel Insignia Country Tourer etuvedolla ja 1.6 litran turbomoottorilla on kattavine tehdaslisävarusteineen kallis, lähes 50 000 euron auto. Mutta kyllä sillä sitten kehtaa myös ajella vaikka hienompiinkin piireihin.
Etuvetoisten ja bensiinimoottoristen Insignia 1.6 Turbo Country Tourereiden hinnat ilman tehdaslisävarusteita lähtevät 34 823 eurosta. Halvimman nelivetoisen, 2-litraisen dieselin moottorilla ja start-stop-tekniikalla varustetun Insignia Country Tourerin lähtöhinta ilman lisävarusteita on 39 994 euroa.
Uusi Country Tourer näyttää ilman nelivetoakin maastokelpoiselta. Ja siinä myös on oikeasti perusautoa ominaisuuksia, joiden ansiosta se sopii sisarmalliaan Sports Toureria paremmin hieman kuoppaisemmillekin hiekkateille. Maavara on 2 senttiä korkeampi ja auton etu- ja takapuskurin alla on suojapaneelit.
Sivuhelmoissa ja pyöränkaarissa muoviosat antavat suojaa rajumpia hiekkakylpyjä vastaan. Insignia Country Tourerissa sähköluukku avautuu ja sulkeutuu sähköisesti.
Mukava, vähän laiska
Vaikka 1.6-litraisesta turbosta onkin saatu saman verran tehoja kuin meidän rouvan Volvo S40 D5:stä, eli 170 hevosvoimaa, eivät ne riitä tekemään raskaasta autosta rakettia. Mutta tavallisen nautiskelijan ajossa Insignia kulkee tasaisesti ja kaupunkiajossa varsinkin riittävän ripeästi.
Insignian matka-ajossa jopa hieman tunnottomankin kevyt ohjaus on todella paikallaan kaupunkiajossa.
Matkalla Mäntsälään en kuitenkaan tohtinut lähteä ohittamaan, jos edessä ei ollut melkeinpä kilometrikaupalla suoraa ilman vastaantulijoita.
”Perskules, Opelhan se!”
Insigniahan on ollut jo markkinoille tullessaan hyvännäköinen auto. Odotin poikaa treeneistä nyrkkeilysalilta ja eräs uudemmalla E-Mersulla samaiselle salille ajellut vanhempi herrasmies kierteli niin pitkään Country Tourerin ympärillä, että oli pakko veivata ikkuna alas ja kysyä, mitä ukolla oli asiaa.
– Ei mitään sen kummempaa. Ihmettelin vain, mikä se on näin hieno auto. Ja sehän perskules olikin Opel! mies naureskeli.
Tottakai 18-tuumaisilla design-aluvanteilla ja osin kromattujen ajovaloumpioiden tupla-Xenon –ajovaloilla sekä jyhkeällä kaksoispakoputkistolla oli oma osuutensa koeajoauton keräämään huomioon.
Golf-klubin paraatipaikalle
Country Tourerissa niin matkustajat kuin tavaratkin kulkevat tilavasti. Tavaratila on 540 litraa, mutta takapenkin selkänojat kaatamalla käytössä on peräti 1530 litraa tavaratilaa tasaisella pohjalla.
Monesti Insigniaa on kehuttu komeaksi autoksi, joka ei kuitenkaan ole varsinaisesti katseenkääntäjä. Mutta uskoisin juuri pikkuvarakkaiden ”kamreerityyppien” ottavan omakseen juuri tällaisen auton.
Lauseesta selviää hyvin, miksi Insignia ei hätyyttele myyntitilastojen kirkkaimpia kärkipaikkoja ja miksi tämän laadukkaan ja hyvännäköisen auton saa vaihtoautoliikkeestä pienillä kilometreillä suhteellisen edullisesti. Kun autoihin isketään jokin leima, se pysyy. Olisikohan Opelissa se on ennen kaikkea harmaa tylsyys?
Tosin mallisuudistuksen jälkeen tiettävästi Insignian myynti on jopa tuplaantunut. Uudella Insignia Country Tourerilla kehtaa ihan hyvin ajella golf-klubin parkkipaikalle Audien ja Mersujen viereen!
Uusi Opel Insignia Country Tourer 1.6 Turbo
• Moottori: 1598 cm3
• Teho: 170 hv
• Vaihteisto: 6-pykäläinen automaatti (AT6)
• Käyttövoima: bensiini
• Vetotapa: etuveto
• Huippunopeus: 205 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 10.4 s
• Yhdistetty kulutus: 6.8 l /100 km
• Co2: 159 g/km
Opel Vectra – Edelleen leppoisa työjuhta
2007 vuosimallin Opel Vectra –farmari oli muodoiltaan kulmikas niin sisältä kuin ulkoakin. Alle 10 000 eurolla siitä voi kuitenkin löytää yhä yllättävän mukavan auton hyvin kohtuullisilla kilometreillä.
Moottoritekniikka oli vielä vuonna 2007 niin paljon nykyaikaa jäljessä, että Vectran 1.8-litraisesta bensiinimoottorista tehoja oli saatu revittyä vain 140 hevosvoimaa, kun Country Tourerin 1.6-litraisesta bensaturbosta on onnistuttu repimään tehoja 170 hevosvoimaa.
Mutta se, mihin tässä 109 000 kilometriä ajetussa bensa-Vectrassakin kiinnittää huomiota, on sen äänettömyys verrattuna moneen tuon ajan kilpailevaa malliin. Itselläni on noin 140 000 kilometriä ajettu farmari-Avensiksella vuosimallia 2005 ja kyydin juohevuudessa on eroa rutkasti.
Muovisen muhkea
Vectra oli aikoinaan menestys, vaikka joutuikin etenkin loppuvaiheissaan eräänlaiselle puolustuskannalle. Insigniassa selvästi on Vectraa enemmän premium-luokan aineksia, Vectra on enemmän vaikkapa pitopalveluyrittäjän työjuhta.
Vuonna 2002 esitelty C-mallin Vectra sai pienen faceliftin vuonna 2005: etumaskia uusittiin ja kirkkaiden lasien takana oli nyt kääntyvät kaksoisksenonvalot.
Ehtoopuolen Vectrassa melu ei edelleenkään kiusaa matkustajaa. Ja juuri äänettömyys on sen valtteja. Yli 100 000 kilometrin jälkeenkin ajettavuutta voi kehua leppoisaksi, ja pitkän ansiosta suuntavakavuudessakaan ei ole moittimista.
Sisustus tietenkin on muovisempi kuin Insigniassa, mutta kassakaappimainen kojelauta tekee kaikessa vanhahtavuudessaankin olosta mukavan muhkean.
”Edullinen ylläpitää”
Koeajetusta Vectrasta saa alle 10 000 eurolla takuuvarmasti hyvän auton pitkäksi aikaa. Se on Suomi-auto, jonka huollot on tehty ajallaan. Myyjä lupaakin sille VaihtoVarma –takuun, joka kattaa joko 12 kuukautta tai 20 000 kilometriä.
Kävin huvikseni katsomassa Nettiautosta Vectraan liittyviä kommentteja. Niitä oli paljon ja suurin osa oli tekniikkaa ja luotettavuutta ylistäviä. Ja mikä yllättävintä, noin 90 % niistä kehui vanhoja, 1990-luvun Vectroja, jolloin autolla oli vielä taakkanaan ensimmäisen polven kehnohko maine.
Mies Nivalasta kehuu tätä kolmannen polven, eli C-mallin Vectraa vuosimallia 2003 ja 1.8-litraisella bensamoottorilla ytimekkäästi ”isoksi, luotettavaksi ja edulliseksi ylläpitää”.
Opel Vectra Wagon Enjoy Business 1.8
Vuosimalli: 2007
Mittarilukema: 109 000 km
Moottori: 1790 cm3
Teho: 140 hv
Vetotapa: etuveto
Vaihteisto: 5-lovinen manuaali
Kiihtyvyys 0-100: 11.2 s
Huippunopeus: 209 km/h
Yhdistetty kulutus: 7.7 l /100 km
Co2: 185 g/km
Hinta: 9900 €
Myyjä: MetroAuto, Tikkurila
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa