Kaasujalka

Koeajo Volkswagen Golf Sportsvan – Nimi hämää

Julkaissut:

|

27.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Volkswagen Golf Sportsvan – Nimi hämää

Volkswagen Golf Plus on nyt Sportsvan eli kyseessä ei ole mikään Golfista tehty pikkupaku vaan monikäyttöinen viiden hengen tila-auto.

Koeajossa Volkswagen Golf Sportsvan. Monikäyttöiset tila-autot tuntuvat olevan edelleen tämän päivän trendi-ilmiö ja sen saralla Volkswagen on loistanut jo pitkään. Golf Plus saapui maahamme 2005 ja nyt esiteltiin sen seuraaja Sportsvan. Autotalli.comista Plussia löytyi käytettynä kaiken kaikkiaan 178 kappaletta hintahaitarilla 6300-28900 euroa.

Väljyyttä

Jos ostokriteereinä on puhdas tilavuus litroina niin sitten tämä ei ole oikea valinta, sillä farmarimallinen Golf pesee tämän mennen tullen. Sportsvanin vahvuus onkin korkeus, joka mahdollistaa isojen tavaroiden kuljettamisen. Toinen ja ehkäpä merkittävämpi syy tämän tyyppisten autojen suosioon on korkea ajoasento eli vanhemmat ihmiset pääsevät helpommin autoon ja autosta pois.

Yleisvaikutelma kabiinissa on kuin missä tahansa Golfissa, eron huomaa vain suuremmassa korkeudessa. Tunnelma sisätiloissa on hyvin väljä ja ilmava.

Tilat ovatkin todella väljät, sillä 190 senttisen kuljettajan taakse mahtuu mukavasti istuman saman mittainen. Eli takapenkkiläisillä tässä on väljempää kuin farmarissa ja siksipä Sportsvan sopisi paremmin vaikkapa taksiin. Takaistuinta voi liikuttaa edes takaisin kahdessa osassa ja näin ollen säädellä joko suurempaa jalkatilaa takamatkustajille tai lisää tavaratilaa.

Leppoisa arjessa

Volkswagen Golf Sportsvan on todella hiljainen ja mukava arjen tohinassa. Mikään ominaisuus ei ala ärsyttämään, mutta toisaalta ei saa aikaan myöskään suuria huraa-huutoja. Pienillä herkuilla varustettuna auton hintakin kipuaa jo aika kovaksi. Tosin Golf Variant on alkaen hinnaltaan saman verran.

Volkswagen Golf Sportsvan ComfortLine 1,4 tsi BlueMotion technology
Hinta: 29 281,07 € koeajoauton hinta lisävarusteineen: 35 173,51 €
Iskutilavuus: 1395 cm³
Teho: 125hv/5000-6000 kierr/min
Vääntö: 200Nm / 1400-4000
Paino: 1383kg
Vaihteisto: DSG-automaatti
Tavaratila: 500-590 l
Kiihtyyvys 0-100kM/h: 9.9 s
Huippunopeus: 200km/h
Kulutus valm.ilm: 5,2 l
Koeajon kulutus: 7,2 l

PLUSSAT
Ajoasento
Monikäyttöisyys

MIINUKSET
Särmätön (varauksin)

JÄLKIMAKU
Tilava ja monikäyttöinen perheauto, jolla ajaminen on mukavaa.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *