Kaasujalka

Koeajo Peugeot RCZ R – Lempeän kiukkunen

Julkaissut:

|

22.12.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Peugeot RCZ R – Lempeän kiukkunen

Peugeot RCZ R on luonteeltaan hyvin kaksijakoinen, sillä tavallisessa arkiajossa yllättävän mukava ja miellyttävä, mutta pellin alta löytyy myös se vaarallisen kiukkunen puoli.

Koeajossa Peugeot RCZ R. Ajoin tällä autolla reilun 10 kilometrin mittaisen koeajon toukokuussa ja tuolloin jäi tunne, että taas yksi “lentoemäntä- TT”. Tuon nimityksen kuulin eräältä vaihtoautokauppiaalta. Heiltä kuulee muutenkin mitä hauskimpia nimityksiä autoista. Toiset ovat todenperäisempiä kuin toiset.

Elokuun lopulla saimme auton pidempään koeajoon ja sen aikana mielipide tästä keikahti päälaelleen. RCZ R oikeesti sytyttää.

Pidä kii

Elokuuussa ilmestyneessä numerossa mietiskelin sopivaa biisiä BMW M4:lle ja hetken pohdiskelun jälkeen se löytyi. Tämän RCZ R:n kohdalla passeli kappalevaihtoehto tuli heti, eikä se kuvasta mitenkään minun musiikkimakua, sillä Muskan Pidä kii kuvastaa tätä autoa. Nimittäin maamme uraisilla teillä kiihdytettäessä ratista on syytä pitää kiinni kaksin käsin.

RCZ R:n keulalla hyrrää “vain” 1.6-litrainen bensamoottori, josta on turboahtimen avulla otettu todella hurjat 260 hevosvoimaa. Niiden avulla maisema vaihtuu todella hätäisesti. Autossa on luonnollisesti mekaaninen lukko, joka auttaa voiman siirtymistä tiehen. Alusta on jämäkkä, mutta ei onneksi niin kivirekimäinen mitä on ranskalaisissa sporteissa niin usein aiemmin totuttu kokemaan.

Pihi luonne

RCZ:ssa on myös takapenkit, mutta niiden käyttömahdollisuudet ovat hyvin rajalliset. Etenkin, jos edessä istuu vähänkin pidempiä kuskeja. Tosin neljä lyhyttä neitokaista tänne mahtuu oikein hyvin. Tavaratila on mukavan väljä.

Kuljettajan ajoasento on normaalimittaiselle kuskille erittäin hyvä, mutta tämmöinen pitkäkoipinen kaipaisi enemmän reisitukea. Lisäksi sivuttaistukeakin saisi olla enemmän.

Ulkoisesti R-versio erottuu perusmallista aika hillitysti. Niistä mainittakoon vakiona tietenkin isommat vanteet ja takaspoileri sekä tuplapakoputket. Keula on myös muotoiltu selvästi aggressiivisemmaksi. Yleensä malliston kallein auto on myös painavin, mutta tässä tilanne on aivan toinen. Tämä kilpa-auton ominaisuuksia lähentelevä auto on laitettu myös laihdutuskuurille ja onkin yllättäen RCZ-malliston kevyin. R-versio on aavistuksen pidempi ja matalampi. Myös raideleveyttä edessä on suurennettu.

Koeajon kulutus jäi todella kiitettävän alhaiseksi, sillä menovettä kului vain 7.6 litraa satasella ja se on todella vähän ottaen huomioon auton tehot.

Peugeot RCZ R
Hinta: 54.377€
Iskutilavuus: 1598 cm³
Teho: 270hv /6000 kierr/min
Vääntö: 330Nm / 1900 kierr/min
Tavaratila: 320 l
Paino: 1355kg
Kiihtyvyys 0-100km/h: 5,9 s
Huipp unopeus: 250km/h
Yh d. kul.: (valm.ilm) 6,3 l
Koeajon kulutus: 7,6 l

PLUSSAT
Suorituskyky
Ajettavuus
Tavaratilan koko

MIINUKSET
Ohjauksen vetely
Ahtaat takapenkit

Jälkimaku
Nyt tämä ranskatar omaa sellaiset kulkuhalut mitä ulkonäkö antaa ymmärtää. Nelivetoa tämä auto kaipaisi Suomen olosuhteissa.

Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *