Hintavertailussa myyntijohtajien citymaasturit

Halvin ja samalla iäkkäin Aud Q5 Quattro löytyi Kamux Joensuusta. Vuosimallin 2009 Q5:lla oli matkamittarissa jo 241 000 kilometriä. Haluttavuudesta kertoo kuitenkin 25 900 euron hinta. 2-litraisessa turbodieselissä on 170 hevosvoimaa ja siinä on S tronic –automaattivaihteisto.
Nämä maasturit ovat uusina olleet myyntipäälliköille liian kalliita ja vuorineuvostason toimitusjohtajille liian vaatimattomia. Usein ne onkin alun perin myyty myynti- ja markkinointijohtajien leasingautoiksi.
Audi Q5, BMW X3, Land Rover Freelander, Mercedes-Benz GLK ja Volvo XC60 ovat kaikki valmistajiensa vaihtoehtoja maasturimallistonsa suurimmille: Audi Q7:lle, BMW X5:lle, Land Rover Range Roverille, Mercedes-Benz ML:lle ja Volvo XC90:lle.
Niitä kaikkia saa nelivetoisina ja ja pääsääntöisesti niissä on samat moottorivaihtoehdot kuin isommissa veljissä.
Mutta samalla ne ovat selvästi pienemmän ja siromman näköisiä. Ja tietysti niitä saa vaihtoautoina edullisemmin.
– Nyrkkisääntöhän on se, että mitä pienempään maasturiluokkaan mennään, sitä merkityksellisemmiksi nousevat kilometrit, sanoo Jermu Numminen tuusulalaisesta Autoimperiumista.
GLK on haluttavin
Näin siitäkin huolimatta, vaikka rinnakkain pistettäisiin täysin samalla moottorilla varustetut ja yhtä hyvin huolletut iso- ja pikkuveli.
– Mitoilla on psykologinen vaikutus. Audi Q5:n tai BMW X3:n pitää olla selkeästi alle 200 000 kilometriä ajettu, kun taas Audi Q7:lle ja BMW X5:lle 200 000 kilometrin mittarilukemaa ei pidetä juuri minään. Asiakkaan on vaikea ymmärtää, että myös auton huollattaminen ratkaisee: hyvin pidetty yli 200 000 kilometriä ajettu voi olla teknisesti paremmassa kunnossa kuin huolettomasti huollettu ja 150 000 kilometriä ajettu.
Yllättäen näistä valmistajiensa ”myyntijohtajamaastureista” imua on vaihtoautomarkkinoilla eniten Mersun GLK-mallilla.
– Se on nätti ja siro auto, jolla on vielä uutuudenviehätystä, siitäkin huolimatta, että se tuli Suomeen jo 2008. Mutta kyllä G5 ja X3:in ovat perushyviä valintoja, Numminen sanoo.
Freelander haastavin
Haastavin myytävä on Freelander, jo brittiläisen taustansa takia.
– Mutta sillekin löytyy ostajansa. Land Roverilla on ihan oma merkkiuskollinen kannattajakuntansa, jolle Audi, BMW tai Mersu eivät ole edes vaihtoehtoja. Land Roverit yleensä ovat enemmän tai vähemmän niille vihkiytyneiden harrastajien autoja, Muiden merkkien ostajakunta on selvästi hajanaisempi, Numminen sanoo.
- Halvin ja samalla iäkkäin Aud Q5 Quattro löytyi Kamux Joensuusta. Vuosimallin 2009 Q5:lla oli matkamittarissa jo 241 000 kilometriä. Haluttavuudesta kertoo kuitenkin 25 900 euron hinta. 2-litraisessa turbodieselissä on 170 hevosvoimaa ja siinä on S tronic –automaattivaihteisto.
- BMW X3 tuli myyntiin jo vuonna 2004. Iäkkäämpiä yksilöitä saa jo noin 13 000 eurola. Kuvan 2,0d:ssä vuosimallia 2008 on manuaalivaihteet, hevosvoimia on 177. Mittarilukema on kohtuullinen, 183 000 kilometriä. Hinta on 21 900 €. Auto oli myynnissä Jyväskylän Sports Car Centerissä.
- Land Rover Freelander 2.2.td4 s Automatic löytänee ostajansa, sillä brittimerkillä on oma kannattajakuntansa. Tällä 160-hevosvoimaisella Freelanderilla vuosimallia 2009 on ajettu vain 129 000 kilometriä. Pomell Automotive Espoossa pyytää siitä 22 890 €.
- Mercedes-Benz GLK 220 CDI 4-MATIC 7G vuosimallia 2011 automaattivaihteilla ja yhden suomalaisen omistajan historialla tekee luultavasti kauppansa, vaikka hinta on 27 900 € ja mittarilukema 279 000 km. Autossa on 170 hevosvoimaa. GLK oli myynnissä Automyynti A Nieminen Oy:llä Toijalassa.
- Volvo XC60 on oiva peli kuhmuraiselle mökkitielle talvella. 2.4D AWD Kinetic 163 hv diesel vuosimallia 2009 ja 174 000 km;n mittarilukemalla oli myynnissä AutoPalinilla Porissa, hintapyynnöksi oli laitettu 26 900 €,
Teksti Timo Kiiski












Vastaa