Kaasujalka

Honda Civic Sedan uudistui

Julkaissut:

|

17.11.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Honda Civic Sedan uudistui

Honda Civic Sedan 1,8 Executive AT maksaa 26 982 euroa ja sen myynti on alkanut.

Suomeen Civic Sedania tuodaan vain automaattivaihteisena, mikä korostaa ajamisen helppoutta.

Honda on hionut yhdeksännen sukupolven Civic Sedaniaan ottaen huomioon omistajilta saadun palautteen. Muutokset niin auton ulkonäössä kuin ominaisuuksissa ovat hienovaraisia, mutta kokonaisuus on kaikilta osin hivenen aiempaa tyylikkäämpi ja ylellisempi. Kokonaisuudessa korostetaan liikkumisen vaivattomuutta ja mukavuutta.

Paljon tilaa

Uudistunut Honda Civic Sedan näyttää etupuskurinsa ja mustan jäähdyttäjän säleikkönsä ansiosta aiempaa urheilullisemmalta. Takavalot ovat uudet ja 16-tuumaiset kevytmetallivanteet sopivat muotoilultaan entistä paremmin auton tyyliin.

Mittoihin ei ole tehty muutoksia, mutta pitkän 2,68 metrin akselivälin ansiosta tilaa matkustamossa on runsaasti, jopa enemmän kuin monissa ylemmän keskiluokan autoissa. Kookkaat ovet aukeavat reilusti helpottaen autoon pääsyä ja sieltä poistumista. Tasainen lattia takana on yksi Civic Sedanin kiitetyistä piirteistä, minkä ansiosta takaistuimelle voi hyvin ottaa kyytiin kolmannen matkustajan. Mikäli takana on kaksi matkustajaa, he voivat laskea välilleen mukavuutta lisäävän keskikyynärnojan. Autossa viihtyy pitkään aiempaa parempien verhoilumateriaalien ansiosta.

Honda Civic Sedanin uudistuksen huomaa heti kuljettajan paikalle asettuessaan. Kojelaudan yhtenäinen tumma väritys nostaa sisustuksen tunnelman aivan uudelle tasolle. Viihtyvyydessä auttaa myös entistä korkeatasoisempi audio, johon voi helposti yhdistää oman soittimen tai älypuhelimen. Kojelaudan keskelle sijoitettu i-MID-monitoiminäyttö antaa paljon suomenkielistä tietoa ja se toimii nyt entistä nopeammin. Turvallisuutta parantaa omalta osaltaan Bluetooth-toiminto, jonka avulla puhelut voi ottaa vastaan irrottamatta käsiä ohjauspyörästä.

Vakiona hyvä varustelu

Keulan uuden muotoilun avulla Honda Civic Sedan halkoo ilmaa aiempaa tehokkaammin. Se auttaa pitämään kulutuksen ja hiilidioksidipäästöt kohtuullisina. Voimanlähteenä on suomalaisten autolehtien vertailutestien mukaan i-VTEC-rakenteen avulla joustavasti ja hienostuneesti toimiva 1,8-litrainen bensiinimoottori. Sen suurin teho on 104 kW (141 hv) ja vääntömomentti 174 Nm.

Voimaa on Civic Sedanin luonteeseen nähden riittävästi moottori tarjotessa hyvän suorituskyvyn ja taloudellisuuden tasapainon. Viisivaihteinen automaatti toimii miellyttävän pehmeästi. Välityssuhteet on valittu niin, että kulutus on sama ja jopa alhaisempi kuin aiemmin myynnissä olleessa käsivalintaisella vaihteistolla varustetussa Civic Sedanissa. Elektroniikka hoitaa vaihtamisen huomaamattomasti, mutta halutessaan kuljettaja voi käyttää myös ohjauspyörän yhteydessä olevia vaihtosiivekkeitä.

Vakiovarustukseen kuuluu muiden Honda-mallien tapaan Eco Assist ja ECON-asetus, jotka ohjaavat kuljettajaa taloudelliseen ajotapaan ja auttavat säästämään polttoainetta. Eco Assist vaihtaa nopeusnäytön yhteydessä olevien palkkien väriä kuljettajan ajotavan mukaan. Rauhallinen kaasupolkimen käyttö palkitaan vihreällä värillä, kun taas reippaampi ajo muuttaa näytön siniseksi.

Suomessa Honda Civic Sedanin varustetaso on aina varsin kattava Executive. Vakiona ovat muun muassa ulkonäköä kohentavat 16-tuumaiset kevytmetallivanteet ja etusumuvalot. Ajamista helpottavat mäkilähtöavustin, peruutustutka takana ja peruutuskamera, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin sekä tehokkaat ksenonvalot. Mukavuutta lisää automaatti-ilmastointi ja auton voi jättää rauhallisin mielin parkkiin, kun ulkotaustapeilit kääntyvät auto lukittaessa korin myötäisiksi.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *