Kevyemmän kaliiberin kyytiä
Dodge Caliber oli markkinoille tullessaan virkistävän oloinen erikoisuus Golfien ja Astrojen vaihtoehdoksi. Mutta katsastusmiehille se tuotti päänvaivaa.
Vuonna 2007 suunnittelin edellisen autoni, vuosimallin 1996 E-Mersun, vaihtamista mitä erilaisempiin uusiin alemman keskiluokan autoihin. Sitä Mersun vaihtamista muuten olen myöhemmin katunut. Mutta silloin olin reilusti alle viidenkymmenen ja tunsin, että nyt on viimeinen ”tsäänssi” tavoitella vielä nuorekkuutta.
Kun näin lehdestä Dodge Caliberin kuvan, tuumasin heti, että ”jeskamandera, siinähän trendikäs peli”.
Varmaan vaikutuksen teki sekin, kun näin yhdellä kovan tappelijan maineessa olleella silloisella liigakiekkoilijalla Caliberin sponsoriautona.
Moitittu ja palkittu
Vaikutelma oli sellainen, että kun autossa on tuollaiset persoonalliset ja kulmikkaan pulleat muodot jyhkeine pyöräkoteloineen, siinä varmaan on ehta jenkkitunnelmakin, eli muhkean äänetöntä menoa. Caliber nyt tuntui ihan muulta kuin jokin Corolla, Golf tai Astra.
Ja hintahan tuntui ihan lyömättömältä: kyrväkkään näköisen ja 150-hevosvoimaisen uutuusmalliin sai reilulla 20 000 eurolla.
Otin silloin koeajoon 1,8-litraisen bensa-Caliberin, mallimerkintä taisi olla SXT ja tyrmäsin vaihtoaikeet kertaheitolla. Niin liikahtaminen kuin vaihtaminenkin tuntuivat himpun tahmeilta.
Katsastusmiehille Caliber on ollut oikea murheenkryyni. A-katsastuksen vuoden 2012 tilastoissa vuosimallin 2007 Calibereista hylättiin melkein puolet, prosentti oli huimat 48,16. Keskimääräinen hylkäysprosentti kaikista vuosimallin 2007 autoista oli silloin 10,80 %.
Taisi mennä vielä niin, että maahantuoja arveli, että kysymys on katsastusmiesten osaamisesta eikä Caliberin vioista. Yleisimmät hylkäyksen syyt liittyivät etuakselistoon, ohjauslaitteisiin ja taka-akselistoon.
Mutta on Caliber voittanut palkintojakin. Vuonna 2006 se sai Yhdysvaltalaisen NHTSA:n (National Highway Traffic Safety Administration) törmäystestissä parhaimmat arvosanat (5 tähteä) sekä sivu- että etutörmäystestissä.
Golfin diesel
Mutta viathan on tehty korjattaviksi ja ilman vanhoja turhia painolasteja päätimme ottaa Kaasujalan äijäautotestiin Caliberin vuosimallia 2008.
Auto oli 2-litrainen diesel, jonka matkamittarilukema oli kunnioitettavat 183 000 kilometriä. Hintapyyntö oli 7999 euroa.
Varusteitahan ”Kaliiberissa” oli ihan ”simosti”, mm. luistonestojärjestelmä, sähköiset ikkunat ja peilit, Webasto ja vakionopeuden säädin, ilmastointi tuohon aikaan oli muistaakseni jo itsestäänselvyys.
Auto oli kaikin puolin kunnossa ja kilometreihinsä nähden siistikin. Suuntavakavuudessa ei ollut moittimista ja jousituskin oli menossa ihan jees. Mutta rengasmelua riittää, lisäksi sen sävyssä on outoa huminaa. Käsitykseni mukaan tämä Caliberin 2-litrainen diesel on sama kuin Golfissa, joten sillä varmaan ajaa vielä pitkään.
Jos vertaan vuosien takaiseen kokemukseen bensa-Caliberilla, niin tämä diesel päihitti sen kyllä mennen tullen.
Muovisuus on makuasia
Persoonallisen näköinen auto Caliber on edelleen. Mukavasti siihen mahtuu nelihenkinen lapsiperhe. Hyvää on luonteva ajoasento.
Fiilis sisällä on aika rujo: kojelauta on järeä möhkäle, materiaalit ovat kiiltävää ja kovaa muovia. Koeajetun Caliberin edellinen omistaja oli vielä keksinyt päällystää ratin sellaisella kömpelöllä nahkaisella suojuksella. Sellainen oli kotipitäjässä erään kaverin isän, kepulaisen kunnanvaltuutetun Lada 1200:n ratissa.
Mutta kyllä minä uskoisin, että tämänkin Caliberin hankkii joku tuning-henkinen, vähän reilut parikymppinen, juuri ammattikoulusta työelämän makuun päässyt ”jäbandeerus”. Ja mitä siihen muovisuuteen tulee, niin Suomi24.-fi –sivustolla nimimerkki Darra tiivistää oivallisesti:
”Muovisuus on ehkä silmiinpistävää, mutta ei ne yleisesti käytetyt mustat keinonahat siinä verhoilussa eroa mitenkään mielestäni tästä vaihtoehdosta. Synkkiä. Makuasia jos niistä pitää, Minusta on ollut helppo pitää puhtaana ja siistinä autoa ja se kuuluu mielestäni tähän konseptiin. Makuasia tietysti”.
Koeajettu Dodge Caliber 2.0 CRD SXT
• Vuosimalli: 2008
• Moottori: 2-litrainen diesel
• Mittarilukema: 183 000 km
• Vaihteisto: manuaali
• Teho: 140 hv
• Yhdistetty kulutus: 6.1 l /100 km
• Huippunopeus: 196 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 9.3 s
• Hinta: 7699 €
• Myyjä: Autosilta Jagro, Espoo
Teksti Urmas Hurmalainen
Kuvat Mika Salomaa
Vastaa