Kaasujalka

Koeajo Kia Sportage 1.7 CRD – Tuntuu oikealta maasturilta etuvetoisenakin

Julkaissut:

|

6.10.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Kia Sportage 1.7 CRD – Tuntuu oikealta maasturilta etuvetoisenakin

Jotkut hymyilevät niille, jotka ostavat auton jyhkeillä maasturinkuorilla, mutta ilman nelivetoa. Mutta jos tykkää maasturin muotokielestä ja istua korkealla, on Kia Sportage etuvetoisena ihan järkeväkin valinta.

Kia Sportage 1.7 CRD niputetaan Suomen suosituimpiin maastureihin Honda CR-V:n ja Volvo XC60:n kanssa. Nissan Qashqaita ei näihin rinnasteta, koska niistä suurin osa myydään etuvetoisina. Mutta niin myydään Sportageistakin.

Audi-miehen muotoilema

Mielestäni maasturissa pelkällä etuvedolla ei ole mitään huvittavaa. Päinvastoin: jos nelivetoa ei oikeasti tarvitse, niin mitä hiton naurettavaa on maasturissa pelkästään etuvedolla?

Eräs etuvetoisella maasturilla ajava tuttuni hyvin sen sanoi: – Minä nyt vain tykkään istua korkealla ja tykkään muutenkin maasturin muotoilusta enemmän kuin farmarista. Koska en edes omista kesämökkiä, mutta muuten liikun paljon työni puolesta eri puolilla Etelä-Suomea, niin miksi haaskaisin rahat nelivetoon, kun etuveto riittää ja maksaa vähemmän?

Nykyinen Sportage esiteltiin vuonna 2010. Ja mielestäni se on ihan hyvännäköinen auto: onhan sen suunnittelija Peter Schreyer ennen muotoillut Audeja.

Tämän kevään malliuudistuksessa ulkonäkömuutokset ovat melko pieniä. Esimerkiksi takavaloja on pikkuisen muotoiltu uusiksi, samoin Sportagessa on uudet vanteet.

Oikean maasturin fiilis

Koeajoon otetussa etuvetoisessa Sportagessa tykkäsin siitä, että siinä joka tapauksessa on fiilis kuin ihan oikeassa maasturissa: siinä on isokokoiset pyörät ja kunnon maavara. Kyytiin pitää oikeasti kiivetä ja 1.7-litrainen dieselmoottori käy sopivan rouheasti. Ajoasento on pysty, vähän kuin pakettiautossa.

Ja on Sportagessa paljon sellaisiakin ominaisuuksia, joita ei farmareissa ole. Meidän kotikulman pienen ostoskeskuksen paikoitusalueelta poistuessa on asfaltissa niin korkea reunus, että Avensiksella täytyy aina hivutellen pudottautuen varoa erikseen pohjaa, ja kyllä siinä täytyy varovainen saa olla rouvan Volvo S40:lläkin.

Mutta Sportage menee mennen tullen paikoista, joihin näistä kummallakaan ei tulisi edes mieleen ajella.

Voi tietysti olla, että talven lumisilla ja jäisillä taipaleilla etuvetoisella Sportagella tulee ikävä nelivetoa, mutta kun on farmarila pärjätty hyvin tähän asti, niin uskon oikeasti nelivetoa vaativien olosuhteiden jäävän suurimmalta osalta suomalaisista jäävän todella vähäisiksi.

Neliveto maksaa 5000 € enemmän

Sportage 1.7 CRDI on myös yllättävän edullista kyytiä. Pääsin vajaan viikon himpun alle kuuden litran yhdistettyyn kulutukseen sadalla kilometrillä, valmistajan lupaus on 5.2 litraa satasella. Ja täytyy muistaa, etten erityisesti lähtenyt pihtaamalla pihtaamaan.

Kia Sportage 1.7 CRD ISG Urban Business EcoDynamicsin kokonaishinta on 32 490 €, edullisin vastaavalla varustetasolla oleva nelivetoinen diesel 2.0 AWD CRDi-R Business maksaa 37 490 €, eli 5000 euroa enemmän.

Jos puhuttaisiin 60 000-70 000 euron arvoisista autoista, voisi tuota hintaeroa ehkä hieman vähätelläkin. Mutta 30 000-40 000 euron hintaluokassa se on iso raha, jolloin on pakko oikeasti pistää tarpeita tärkeysjärjestykseen.

 Kia Sportage 1.7 CRDI
• Moottori: 1685 cm3
• Polttoaine: diesel
• Teho: 115 hv
• Huippunopeus: 173 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 12,3 s
• Yhdistetty kulutus: 5.2 l/100 km
• Co2: 135 g/km
• Koeajetun auton kokonaishinta: 32 490,28 €, tehdaslisävarusteineen 33 105,01 €
• Kia Sportage-malliston hinnat alk. 24 990 €.

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *