Uudistunut Opel Insignia OPC saapui Suomeen
Opel Insignia -valikoiman huipulla jatkaa OPC, joka on nyt saapunut Suomeen. Erittäin ylellisen ja urheilullisen mallin hinnat alkavat 61 687 eurosta, jolle löytyy uudistusten myötä entistäkin enemmän katetta.
OPC:n korisarja ja kookkaiden pyörien tarvitsemat lokasuojien levitykset ovat lähes huomaamattomat. Sekä keula että perä ovat saaneet uudet muodot ja takana pakoputkien ulostulot on integroitu hienostuneesti takapuskuriin.
Recaron valmistamat etuistuimet varmistavat hyvän tuen nopeassakin ajossa, mutta ne ovat samalla mukavat pitkälläkin matkalla. Sähkösäädöt auttavat löytämään mainion ajoasennon ja muistipaikat helpottavat elämää varsinkin mikäli useampi perheenjäsen haluaa nauttia autoilusta.
Uudistuksen myötä Insignia OPC sai täysin uuden digitaalisen mittariston, jonka näyttöä voi muunnella mieleisekseen. Nopeusmittarin keskelle saa tietoa lähes kaikesta moottoriin ja ajoon liittyvästä aina akun latauksesta ja öljyn paineesta sekä lämpötilasta jarrutuksen voimakkuuteen ja g-voimiin kaarteissa.
Runsaaseen vakiovarustukseen kuuluu muun muassa navigaattori, mutta halutessaan autoon voi tilata kookkaamman 8-tuumaisen värillisellä kosketusnäytöllä varustetun tietokeskuksen kojelaudan keskelle. Älyavain helpottaa autoon kulkua ja upea panoraamakattoikkuna tuo ohjaamoon lisää valoa. Aurinkoisella ilmalla kattoikkunan voi avata ja nauttia tuulen vireestä.
Nelivetovoimaa
Opel Insignia OPC:n keulalla on sama 2,8-litrainen ahdettu V6-moottori kuin ennenkin. Moottori kehittää 239 kW (325 hv) ja 435 Nm, millä varmistetaan vaatimattomasti sanottuna riittävä suorituskyky. Voima välitetään kaikille neljälle pyörälle kuusivaihteisen käsivalintaisen tai automaattivaihteiston kautta.
Kiihdytys 0-100 km/h vie aikaa tasan kuusi sekuntia ja Sports Tourerilta 6,3 sekuntia. Huippunopeus on elektronisesti rajoitettu 250 km/h. Käsivalintaisella vaihteistolla varustetun Insignia OPC:n voi tilat ilman rajoitinta, jolloin huippunopeus on 270 km/h (Sports Tourer 265 km/h). Suuri teho ja sillä aikaansaatava suorituskyky vaativat vastapainokseen tehokkaat jarrut, minkä takia Insignia OPC:ssä on Brembon valmistamat jarrut.
Nelivetojärjestelmä on sama kuin Insignia Country Tourerissa. Elektronisesti ohjattu Haldex-kytkimellä toteutettu neliveto todettiin Tekniikan Maailman äskettäin ilmestyneessä vertailutestissä erinomaiseksi. Järjestelmä seuraa jatkuvasti pitoa ja vaihtelee voimaa nollasta sataan prosenttiin etu- ja taka-akselin välillä tilanteen mukaan. Myös takapyörien kesken voiman määrää säädetään tarvittaessa ja järjestelmään kuuluu vielä elektroninen luistonrajoitin taka-akselilla. Kokonaisuuden kruunaa elektronisesti toimiva FlexRide-alustajärjestelmä, jossa on mukautuva iskunvaimennus ja mahdollisuus valita kolmesta ajo-ohjelmasta.
Uudistuksen yhteydessä Insignia OPC:n alustaa kehitettiin edelleen ja varsinkin takapyörien ripustusta muutettiin. Jousituksen osista peräti 60 prosenttia on uusia tai aiemmasta parannettuja. Auton käytöstä hiottiin paremmaksi ja samalla auto saatiin hiljaisemmaksi ja tien epätasaisuudet eivät vaikuta auton käytökseen. Ajonvakautuksen toimintaa säädettiin niin, että se poistaa alkavan aliohjautumisen. Myös FlexRiden varmistaa nyt auton entistä dynaamisemman käytöksen antaen kuljettajalle mahdollisuuden nauttia täysipainoisesti Insignia OPC:n ajo-ominaisuuksista.
Mattaa vaan ei maalia
Opel Insignia OPC:n vakiovarustus on vielä sisarmalleja yltäkylläisempi. Siinä on jo edellä mainittujen lisäksi muun muassa edistyksellinen pysäköintiavustin ja 19 tuuman kevytmetallivanteet. Lisähintaan ne voi muuttaa tuumaa suuremmiksi ja väriksi voi valita mattamustan.
Mattavärien ongelman on usein, että autoa ei voi viedä konepesuun. Opel on ratkaissut asian niin, että auto teipataan mattamustaksi. Suurta taitoa ja huolellisuutta vaativalle työlle annetaan kahden vuoden takuu. Mikäli haluaa teipin voi ottaa vaikka viiden vuoden kuluttua pois, jolloin alta paljastuu täysin virheetön maalipinta.
Vastaa