Kaasujalka

Volvon uusi XC90 on maailman tehokkain ja puhtain SUV

Julkaissut:

|

8.7.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Volvon uusi XC90 on maailman tehokkain ja puhtain SUV

Volvon täysin uusi XC90-malli tarjoaa verrattoman yhdistelmän tehoa ja taloudellisuutta, kun se julkaistaan myöhemmin tänä vuonna.

Nelivetoinen seitsemällä istuinpaikalla varustettu auto kehittää tehoa jopa 400 hevosvoimaa, mutta sen hiilidioksidipäästöt (CO2) ovat vain noin 60 g/km (NEDC-ajosykli). Tämäntasoista tehoa näin puhtaasti tarjoava SUV-malli on ensimmäinen laatuaan maailmassa.
– Täysin uuden XC90:n tarjoamaan ajokokemukseen ei ole tehty kompromisseja. Aikaisemmin piti valita joko suuri teho tai vähäiset CO2-päästöt, mutta uuden XC90:n kanssa voit saada molemmat, kertoo Volvon tutkimus- ja kehitystyön johtaja Peter Mertens.

Uusi XC90-mallisto sisältää valikoiman Drive E-moottoreita, joista jokainen tarjoaa upean yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta. Drive E-moottorimalliston yhteinen piirre on, että kaikki voimanlähteet ovat nelisylinterisiä.
– Olemme uusilla Drive E-voimansiirroilla kehittäneet valikoiman älykkäitä bensiini- ja dieselmoottoreita, joiden tehokäyrät tarjoavat jännittävää ajettavuutta ja samalla maailmanluokan taloudellisuutta. Kun uudessa XC90:ssä on seitsemän ihmistä, hiilidioksidipäästöt henkilöä ja kilometriä kohti ovat hämmästyttävän alhaiset, Mertens lisää.

Täysin uuden XC90-mallin vähäiset CO2-päästöt korostavat Volvon vahvaa asemaa ympäristöystävällisten tekniikoiden tuottajana. Euroopan autoteollisuusjärjestön ACEAn valvomien lukujen mukaan Volvo vähensi vuosien 2012 ja 2013 välisenä aikana mallistonsa keskimääräisiä päästöjä johtavat 8,4 prosenttia.

Twin Engine -tekniikka

Volvon nelisylinterinen moottori tarjoaa huomattavasti suuremmalle voimanlähteelle ominaista ajonautintoa, mutta tekee sen huomattavasti taloudellisemmin ja puhtaammin. Drive E-moottorit esitellään asteittain Volvon koko mallistossa. Täysin uuden XC90-malliston kärkinimi on Twin Engine -versio, joka kantaa tunnusta T8. Kyseessä on sähköauton, hybridiajoneuvon ja huipputehokkaan auton yhdistelmä.

Tavallinen ajaminen tapahtuu oletushybriditilassa. Se käyttää kaksilitraista nelisylinteristä ahdettua Drive E-bensiinimoottoria, joka pyörittää etupyöriä, ja 80 hevosvoiman (60 kW) sähkömoottoria, joka pyörittää takapyöriä.

Mekaaninen ahdin huolehtii ala-alueen tehosta ja väännöstä ja antaa moottorille suuren, vapaasti hengittävän voimanlähteen tuntuman. Turboahdin puuttuu peliin ilmavirtauksen kasvaessa. Takapyörien sähkömoottori tarjoaa välitöntä vääntöä.

Napin painalluksella kuljettaja voi kaupungissa vaihtaa hiljaiseen ja päästöttömään sähkötilaan, jonka toimintasäde on noin 40 kilometriä. Ja hän voi jälleen halutessaan palata bensiini- ja sähkömoottorin yhteistilaan, jonka yhdistetty teho on noin 400 hevosvoimaa ja vääntö 640 Nm.

Täysi valikoima muita moottorivaihtoehtoja

Volvo XC90 -mallisto sisältää myös D5-kaksoisturbodieselmoottorin (225 hv, 470 Nm, luokkansa matalin kulutus noin 6 l/100 km) ja D4-turbodieselin (190 hv, 400 Nm ja noin 5 l/100 km).

Mallisto sisältää lisäksi kaksi muuta bensiinimoottorivaihtoehtoa. Ensimmäinen niistä on T6-turbomoottori, joka käyttää mekaanista ahdinta ja turboahdinta ja kehittää tehoa 320 hv ja vääntöä 400 Nm. Tarjolla on myös T5-moottori, joka kehittää 254 hv tehoa ja 350 Nm vääntöä.

Suorituskyvyn ja taloudellisuuden suhteen ei ole tehty kompromisseja, minkä lisäksi Volvon skaalautuva alusta-arkkitehtuuri (SPA) mahdollistaa entistä mukautumiskykyisemmät sisätilat. Muilla autonvalmistajilla on ollut ongelmia yhdistää akusto ylellisiin ja runsaisiin sisätiloihin, mutta Volvo on löytänyt tähän ratkaisun.
– Uusi SPA-tekniikkamme on suunniteltu alusta alkaen hyödyntämään sähkötekniikoita. Niinpä kaksoismoottoriratkaisu ei rajoita tavara- tai matkustustilaa, Peter Mertens sanoo

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *