Kaasujalka

MB S 500 Coupéssa on automaailman hiljaisin matkustamo

Julkaissut:

|

3.7.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

MB S 500 Coupéssa on automaailman hiljaisin matkustamo

Mercedes-Benz S 500 Coupén lähtöhinta on 210 613 euroa. Suomen markkinoille auto tulee syksyllä.

Mercedes-Benz in uusi S-sarjan Coupé rakentuu pitkälle traditiolle. Sen mallihistoria ulottuu aina vuoteen 1952 ja legendaariseen 300 S Coupé –malliin saakka – tuotteeseen, jonka lehdistö oitis nimitti ”maailman eliitin autoksi”.

Keväällä ensi kertaa esitelty S 500 Coupé jatkaa näitä perinteitä ainutlaatuisella tavalla. ”Uusi S-sarjan Coupé on yksi kaikkien aikojen upeimpia coupé-mallisia autoja ja tekee esteettisesti selkeän pesäeron edeltäjäänsä”, Daimler AG:n muotoilusta vastaava varapääjohtaja Gorden Wagener luonnehtii.

Selkeälinjaisuutta kaikkein haluttavimmillaan

Mercedes-Benz rakentaa uudella S-Class Coupéllaan siltoja modernin ja avantgarde-henkisen sekä perinteisen ja edistyksellisen automuotoilun välille. Mallissa yhdistyvät ajaton selkeälinjaisuus ja pehmeästi kaartuvat muodot tyypillisiin takavetoisen coupé-korisen auton mittasuhteisiin.

Ulkonäkö kätkee sisäänsä nelipaikkaisen ylellisen henkilöauton, jonka mitat ovat (pituus/leveys/korkeus) 5027/1899/1411 milliä. S 500 Coupén akseliväli on yelliset 2945 mm. Pitkä konepelti, korkea vyötärölinja ja 18–20-tuumaiset renkaat luovat mallille ainutlaatuisen hienostuneen ilmeen. Panoraama-lasikatto kattaa kaksi kolmannesta koko kattopinta-alasta niin, että yhtenäistä lasipinta-alaa on 1,2 m2. Valinnaisvarusteena kattoon saa Magic Sky Control –toiminnon, jolloin kattolasia voi himmentää tai vaalentaa napin painalluksella.

Etuosassa erottuvat täysin led-teknologialla toteutetut ajovalot ja niiden yläpuolella silmäripsien lailla kaartuvat huomiovalot. Led-ILS-valojärjestelmän yhteydessä autoon on saatavana 47:llä Swarovski-kristallilla koristetut valoumpiot.

Sivuilme on ilmavan kevyt, koska ovet ovat kehyksettömät ja B-pilarit puuttuvat. Etulokasuojista taakse lähtevät, kylkiä myötäilevät kuperat ja koverat linjat luovat autoon voimakasta dynamiikkaa ja modernia luksusta. Kaksiosaiset takavalot on niin ikään toteutettu led-teknologialla.

Tehokkaasti tuuliääniä vastaan eristetty matkustamo

Sisätiloissa hallitsevat ajaton yksinkertaisuus ja käsityömäinen, viimeistelty eleganssi. Kaksiosainen kojelauta kaartuu pehmeästi, ja sama aaltomainen liike jatkuu oviverhoiluun saakka. Kojelaudan muotoilun ansiosta turvatyyny on voitu sijoittaa aiempaa alemmas. Neljä keskelle sijoitettu tuulettimen suuaukkoa hallitsevat kojelaudan keskiosaa. Uudessa Super Sport –ohjauspyörässä käytetään osin galvanoituja pintamateriaaleja. Valinnaisvarusteena keskikonsoliin saa myös touchpad-kosketuslevyn auton infotainment-järjestelmän ohjaukseen.

Nelipaikkaisessa autossa takanakin on erillisistuimet. Normaalin nahkaverhoilun sijaan saatavana on myös Exclusive nappa designo –verhous, jota on korostettu timantinhohtoisin tikkauksin. muun S-sarjan tapaan saatavana ovat sisäilman laatua parantava Air-Balance-varustepaketti sekä kaksi Burmesterin valmistamaa surround-äänentoistoratkaisua. Valinnaisvarusteena saatavan Seat Comfort –varustepaketin yhteydessä etuistuimissa on kuumakivihierontaan perustuva Energizing-mukavuustoiminto.

Mercedes-Benz S 500 Coupén matkustamon äänieritys on hiottu niin pitkälle, että se on kaikkien aikojen hiljaisin sarjatuotannossa oleva automalli. Tuulitunneli- ja käyttötesteissä viimeistelty eristys perustuu muun muassa erittäin aerodynaamiseen coupé-muotoon, 6 milliä paksuihin ikkunoihin sekä auton rungon ja ovien kevytmetallirakenteisiin, jotka eristävät matalataajuista tuulen suhinaa. Korkeataajuisia tuuliääniä minimoidaan ikkunoiden ja ovenkahvojen tiivisteillä, sekä uudelleen muotoilluilla sivupeileillä ja A-pilareilla.

Ilmanvastuskertoimen cd-arvo vakiovarusteisilla 18-tuumaisilla renkailla on ainoastaan 0.27. Erinomainen lukema on saavutettu muun muassa eturenkaiden ilmanohjaimilla, moottoritilan, alustan ja taka-akselin alueen paneloinnilla sekä ajonopeuden mukaan 10 millillä madaltuvalla alustalla. Myös sadeveden ja lian kertymistä laseihin on onnistuttu vähentämään. S Coupén sivulasit pysyvät näin sateellakin kuivina taustapeilien kohdalta, eikä takalasiin kerry kuraa tai likaa alle 160 km/h nopeuksissa.

Tehokas mutkanvaimennus helpottaa kaarreajoa

Uudessa S 500 Coupéssa käytetään V8-kaksoisturbomoottoria, joka tuottaa 335 kW (455 hv) ja 700 Nm väännön. Moottorin iskutilavuus on 4663 kuutiosenttimetriä. Autossa hyödynnetään Mercedes-Benzin Intelligent Drive –älyteknologiaa, jonka perusta on stereokamera, joka näkee yli 50 metriin kohteet kolmiulotteisesti ja kaksiulotteisesti jopa 500 metriin.

Urheilullisen ajonautinnon takaa pakojärjestelmän vahva ja syvä äänimaailma. Kaksoispakoputkiston takaäänenvaimentimeen on sijoitettu kaksi läppää, jotka avautuvat ja sulkeutuvat pneumaattisesti moottorin käyntinopeuden mukaan. Kun läpät ovat auki, pakokaasut johdetaan takavaimentimeen siten, että moottorin ääni muuttuu normaalia voimakkaammaksi. S-ajo-ohjelmaa käytettäessä läpät avautuvat normaalia aikaisemmin.

Takavetomalleissa on saatavana myös S-sarjassa ensiesitelty Magic Body Control –teknologia, jossa jousitusta ja vaimennusta säädetään jokaiselle renkaalle erikseen edessä olevan tien pinnan perusteella. Valinnaisvarusteena on ensi kertaa myös uusi kallistustoiminto, jonka ansiosta auto taittuu kaarteisiin yhtä ketterästi kuin moottoripyörä tai pujottelija. Teknologia vähentää matkustajiin kohdistuvaa sivuttaiskiihtyvyyttä, minkä ansiosta matkustajat istuvat tiukemmin omilla paikoillaan. Ratkaisusta on erityistä hyötyä ajettaessa hyvin mutkaisilla tieosuuksilla. Kallistustoiminto on käytössä 15­–180 kilometrin nopeusalueella ja se kääntää autoa enimmillään noin 2,5 astetta. Kallistustoiminto on yksi kolmesta käytössä olevasta auton ajotilasta, jotka ovat Curve, Comfort ja Sport.

Täydelliset turvajärjestelmät, saatavana terävä HUD-näyttö

Coupé-malliin on saatavana useita S-sarjassa esiteltyjä turvajärjestelmiä kuten Pre-Safe-jarrut jalankulkijatunnistuksella, Distronic Plus ohjausavustimella ja ja Stop&Go Pilotilla, Bas Plus –jarruavustimella ja risteysavustimella, aktiivinen kaista-avustin sekä pimeänäköavustin Night View Assist Plus. Vakiovarusteinen, tutkatoiminen Collision Prevention Assist Plus –törmäyksenestoavustimen toiminta-alue on 7–105 km/h. Järjestelmä varoittaa 1,6 sek ennen mahdollista törmäystä, aktivoi jarruavustimen sekä avustaa kuljettajaa parhaan mahdollisen jarrutuksen aikaansaamiseksi. Nyt järjestelmä pystyy myös autonomiseen jarrutukseen kun kuljettaja epäonnistuu reagoinnissa ja törmäys on väistämätön. Alle 40 km/h nopeuksissa törmäys on kokonaan vältettävissä.

Valinnaisvarusteena autoon saa HUD-näytön (head-up-display), joka tarjoaa suoraan kuljettajan näkökenttään tiedot auton nopeudesta, nopeusrajoituksesta, navigointiohjeet sekä auton eri avustimien välittämän informaation. Värillisen virtuaalinäytön koko on noin 21 x 7 senttiä ja tarkkuus 480 x 240 pikseliä. Veitsenterävän kuvan kirkkaus säätyy automaattisesti ulkovalon määrän mukaan.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback
Helkama-Autokauppa laajenee Helsinkiin ja Tampereelle

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *