Kaasujalka

Parivertailussa Toyota Corolla – Kyllä se Corollakin kehittyy

Julkaissut:

|

30.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Parivertailussa Toyota Corolla – Kyllä se Corollakin kehittyy

Parivertailussa Toyota Corolla. Vertaamalla yhdeksännen ja kymmenennen polven Toyota Corolloita samana päivänä ja peräkkäin huomasin, että kehittyy se kestohittikin.

Havainto sinänsä kuvaa Toyota Corollaa hyvin. Mielikuva autosta, joka on ja pysyy samana, tuttuna ja turvallisena, perustui vuosi sitten syksyllä tekemääni ihan uuden Toyota Corollan koeajoon. Autoon oli helppo istua ja olo jollakin kumman tavalla oli ihan samanlainen kuin silloin, kun vuonna 1993 ostin viimeisen oman Corollani: saman vuosimallin esittelyauton 18 000 kilometriä ajettuna.

Myin tuon Corollan pois vuonna 1996 ja sen jälkeen taisinkin ajaa seuraavan kerran Corollaa juuri viime syksynä, kun sain koeajettavaksi uutuusmallin. Että ymmärtäisi aina yhtä tutunoloisen, ja vähän tylsänkin, Corollankin kehittyvän, pitää koeajaa kahden eri sukupolven Corollat peräkkäin ja autoa ”lennosta” vaihtaen.

Se olikin diesel!

Uudempi Toyota Corolla oli vuosimallia 2010, sillä oli ajettu 82 000 kilometriä. Ja uskokaa tai älkää. Mutta nyt puhun ihan sydämeni pohjasta totta. Vasta koeajolenkin jälkeen ymmärsin, että se oli diesel, ja senkin luin autoliikkeen tiedoista. Koeajoon autoa pyytäessäni tulin katsoneeksi hieman huolimattomasti myynti-ilmoitusta.

Vain jossain vaiheessa aavistelin autolla kaasua tyhjäkäynnillä painaessani, että olisikohan tämä diesel, kun olin kuulevinani pientä ja hyvin vaimeaa jyrinää.
– Eihän nyt sentään… kyllähän tämän kokoluokan autossa dieselin erottaa, tuumiskelin ajaessani.

Vaan en erottanut! Vanhempi Toyota Corolla oli vuosimallia 2005 ja sen matkamittarilukema oli vain 61 000 kilometriä. Se oli bensavehje.

Tuulipuvussa veikkauspisteeseen…

Yhdeksännen polven Toyota Corolla oli tuotannossa vuodet 2001-2007. Markkinoille tullessaan se oli yksi luokkansa tilavimmista autoista, mutta vuosien saatossa kilpailijat kasvoivat ohi. Mutta tähän haasteeseen Corolla vastasi tuomalla kymmenennen sukupolven Corollan markkinoille vuonna 2007 peräti 14 senttiä pidempänä kuin edeltäjänsä. Kokonaispituutta sillä oli nyt 4,5 metriä, akseliväli pysyi kuitenkin samana.

Corollaa on muotia haukkua tylsänharmaaksi. Ja kieltämättä yhdeksännen polven Corolla sellaiselta näyttääkin. Olen usein sanonut, että juuri koeajoon ottamallani yhdeksännen polven sedanilla köröttelevät eläkkeelle jääneet paperiduunarit tuulipuvuissaan lähimpään veikkauspisteeseen, täyttääkseen ravi- ja monivetokuponkinsa ihan paikan päällä.

10. polvi on tyylikäs

Mutta Corollan muotoilukin on aikojen saatossa vaihdellut. Itse omistin 1990-luvun alkupuolella peräkkäin kaksikin Corollan liftback-mallia peräkkäin: ne olivat mielestäni oikein linjakkaita autoja, toisin kuin lyhytperäiset hatchbackit. Luiskaperäistä Liftback-korimalliahan ei Corollassa ole enää ollut aikoihin.

Toisin kuin edeltäjänsä, oli kymmenennen polven Corolla markkinoille tullessaan vuonna 2007 linjakas ja muhkean tyylikäs auto. Silloin ostin itse reilun vuoden ikäisen farmari-Avensiksen ja jälkeenpäin harmittelinkin, että uusi Corolla olisi ollut tyylikkäämpi. Uudistuksessa Corollaan tuli myös leveyttä 5 senttiä lisää.

Kymmenennen polven Corollasta ei myöskään enää ollut tarjolla muuta kuin sedan-mallia: farmari jäi vähäksi aikaa historiaan ja hatchbackit olivat nyt Auriksia.

Ohjaus jopa huononi

Yllättäen uudemman, kymmenennen polven Corollan sähkötoiminen ohjaus on jopa hieman tahmeampi kuin edeltäjässä, ohjaus ei palauta ihan terävimmällä tavalla.

Sinänsä tämä ei normaaliajossa kauniina kevätpäivänä tavallista peruskoulunopettajaa haittaa, mutta yksi tuttava vähän valitteli, että kovassa sivutuulessa tämä kymmenennen polven Corolla olisi hiukan rasittava ajettava. Taajamissa ja sorateillä uudempi Corolla on mainio ajettava. Mutta itse olen aina arvostanut äänettömyyttä. Ja uudemmassa Corollassa kehitys oli tässä suhteessa mennyt taas eteenpäin.

Mölypesä ei toki ole vanhakaan, mutta sen bensiinimoottorikin kävi hitusen rouheammin kuin uudemman pehmeä diesel. Ja siinä myös renkaiden äänet tulevat pikkuisen enemmän sisälle.

Nöyrä ja mukava

Vuodesta toiseen Corollassa vetoaa viimeistely, nöyrä moottori, ketteryys ja jousituksen mukavuus. Sisustuksessa uuden Corollan moderniutta ovat mittarit, jotka valaistuina ovat oranssinkeltaisia. Vanhempi Corolla on vielä selkeämmin uskollinen 1990-luvun perinteille. Kummassakin Corollassa viimeistely on hyvä: hälyääniä ja resonointeja ei kuulunut.

Tekniikan Maailma muuten teki juuri yhdeksännen polven Corollalle 150 000 kilometrin kestotestin vuonna 2007. Koeajetusta vuosimallia 2003 olevasta ja yli 150 000 km ajetusta Corollasta ei löytynyt pistokoetarkastuksessa kuin pieniä vikoja tai puutteita. Ruostetta ei löytynyt, eikä ohjauksessa tai alustassa tuntunut välyksiä. Myös moottorin käynti oli niin tyhjäkäynnillä kuin suuremmillakin kierroksilla tasaista eikä käytöksessä eroa uuteen havaittu.

Helppo on ”brändiautoilijoiden” ilkkua Toyota Corolla -miehiä, mutta alan itse niitä yhä paremmin ymmärtää. Jos auto ei ole intohimo ja vuotuinen kilometrimäärä jää vähäiseksi, niin mikäs sen fiksumpaa kuin ostaa vaihto-Corolla.

Näistä kahdesta päätyisin kyllä uudempaan: vaikka se on lähes 3000 euroa kalliimpi ja 20 000 kilometriä ajettu, se on kuitenkin hintaluokassaan ällistyttävän miellyttävä diesel. Mutta onhan se 3000 euroakin rahaa ja vain 61 000 kilometriä ajettu Corolla ei taatusti ole riskiostos lähes 10 vuotta vanhanakaan.

”Corollan voisi myydä vaikka äidille”

Toyota Corolla on mallisukupolveen katsomatta vaihtoautokauppiaan ”varma nakki”.
– Vaihto-Corolla on niin luotettava, että sellaisen voisi myydä vaikka äidilleen. On ihan eri asia myydä vaikka 300 000 kilometriä ajettua Citroenia kuin Corollaa, joka menee kaupaksi kaikenikäisille. Reklamaatioiden määrissä Corolla on yksi niistä autoista, joista palautetta tulee vähiten, sanoo autokauppias Jami Multisilta espoolaisesta Autosillasta.

Korimalliin katsomatta vaihto-Corolla löytää ostajansa: perheelliset ostavat farmarin, seniorit sedanin ja nuoriso suosii hatchbackeja. Tuskin mikään muu auto on samalla tavalla vaarin kuin pojanpojankin valinta.
– Corollan ostaja on perustaltaan nuuka ihminen, hän arvostaa pientä kulutusta, mutta ei hae mittavaa varustelistaa kuten vaikkapa BMW:n tai Mersun ostaja, Multisilta sanoo.

Suosituin moottori käytetyssä Corollassa on yhä 1.6-litrainen bensakone. Corolla-ihminen myös huoltaa autonsa.
– Ehkä hän ei ihan yhtä usein pese ja vahaa autoaan kuin vaikkapa juuri BMW-mies. Mutta pesee kuitenkin.

Autosilta myy lähemmäs 2000 autoa vuosittain.
– Niistä noin 10 prosenttia on Toyotoja, en tarkkaan tiedä, kuinka iso osa taas Toyotoista on juuri Corolloja. Mutta iso osa kuitenkin.

Tekniset tiedot

Toyota Corolla 1.4 D-4D LINEA SOL
• Vuosimalli: 2010
• Matkamittarilukema: 82 000 km
• Moottori: 1364 cm3
• Vaihteisto: 6-pykäläinen manuaali
• Käyttövoima: diesel, turbo
• Teho: 90 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 11,9 s
• Huippunopeus: 175 km/h
• Yhdistetty kulutus: 4,7 l/100 km
• Co2: 128 g/km
• Hintapyyntö: 13 999 €
Myyjä: Autosilta, Espoo

Toyota Corolla 1.6 VVT-i Sol 4d
• Vuosimalli: 2005
• Matkamittarilukema: 61 000 km
• Moottori: 1590 cm3
• Käyttövoima: bensa
• Vaihteisto: 5-pykäläinen manuaali
• Teho: 110 hv
• Kiihtyvyys 0-100 km/h: 10.2 s
• Huippunopeus: 190 km/h
• Yhdistetty kulutus: 7.0 l/100 km
• Co2: 168 g/km
• Hintapyyntö: 10 950 €
• Myyjä: Toyota Itäkeskus, Helsinki

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Volkswagen ID.4 – Iso sähkömaasturi, vaatimaton toimintasäde
Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo Toyota CH-R – ”Plug in Hybrid nostaa nextille levelille”

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *