Valitse vetokoukku oikein

Vetokoukku on kätevä niin kevyen peräkärryn vetoon kesämökkitarpeisiin kuin raskaita kuormia perässään vetäville ammattilaisillekin. Irrotettavan etu on, ettei se ”pilaa” auton ulkonäköä, kiinteä taas on aina käyttövalmis. Kääntyvässä, mutta selkeästi kalliimmassa koukussa yhdistyvät molempien parhaat puolet.
Auton vetokoukkujen valikoima ulottuu tänä päivänä kiinteästä ja irrotettavasta myös kääntyvään malliin. Käyttötarve ratkaisee valinnan. Kiinteän etu on ainainen käyttövalmius, irrotettava taas on ”näkymätön” silloin, kun sitä ei tarvita.
Vaikka irrotettavien vetokoukkujen suosio kasvaakin, myydään suurin osa koukuista yhä kiinteinä.
– Kiinteä on paitsi aina käyttövalmis, myös jonkin verran irrotettavaa edullisempi. Esimerkiksi työkäytössä olevat pakettiautot on pääsääntöisesti varustettu kiinteillä koukuilla. Jos taas tarve on vähäisempää, on irrotettava peräkoukku kätevä valinta niille, jotka tarvitsevat vetokoukkua, mutta haluavat pitää sen poissa näkyviltä, kun sitä ei tarvita, esittelee tuotepäällikkö Jyri Marttelin Thule-vetokoukkuja maahantuovasta Kaha Oy:stä.
Kääntyvä koukku tulee
Thule on Euroopan suurin vetokoukkujen valmistava. Sen Suomen maahantuoja Oy Kaha Oy Ab on jo 80-vuotias henkilö- ja hyötyajoneuvon varaosien ja lisävarusteiden, työkalujen sekä ajoneuvoteollisuuden komponenttien maahantuonti- ja tukkuliike. Kaha on osa pohjoismaiden suurinta vapaan varaosakaupan konsernia K.G. Knutssonia, johon kuuluvat tytäryhtiöt Suomessa, Ruotsissa, Norjassa, Eestissä, Liettuassa ja Latviassa.
Thulen vetokoukkujen valikoima kehittyy jatkuvasti. Kun vielä jokin aika sitten koukkuja oli lähinnä vain kiinteitä ja irrotettavia, löytyy tuotevalikoimasta tänään myös kääntyviä ja taivutettavia koukkuja.
– Laadukkaiden kiinteiden koukkujen hinnat lähtevät noin 250 eurosta ja irtokoukun keskihinta asettuu 400-500 euroon. Kääntyvät koukut lähentelevät hinnaltaan 1000 euroa. Hinnat on arvioitu 7-napaisten johtosarjojen kanssa, Marttelin kertoo.
Kääntyvän koukun saakin vain tiettyihin Audin, BMW:n, Citroenin, Fordin, Mazdan, Mercedeksen, Renaultin, Toyotan, Volkswagenin ja Volvon malleihin.
Pitkä takuu kertoo laadusta
Markkinoilta löytyy myös halpoja koukkuja. Marttelin painottaakin takuun merkitystä.
– Viiden vuoden takuu kertonee riittävästi hyvästä laadusta, hän painottaa.
Vetokoukkujen kehitystyö menee pääasiassa niin, että uusinta teknologiaa hyödyntävät ensin autotehtaat, jälkimarkkinapuoli seuraa perässä.
– Näin tapahtui esimerkiksi kääntyvien koukkujen kohdalla, jälkimarkkinapuolelle ne tulivat 4-5 vuotta sitten. Edelleen niitä suositaan ehkä vähän kalliimmissa automalleissa. 3-4 vuotta sitten tulivat markkinoille myös polkupyöräkoukut, jotka oli tarkoitettu lähinnä sellaisille autoille, joissa ei saa vetää kärryä. Näitä autoja olivat esimerkiksi hybridit, Marttelin kertoo.
Thulen uusi EuroPower 916 on maailman ensimmäinen raskaille sähköpolkupyörille suunniteltu pyöräteline. Se on helppo kiinnittää auton vetokoukkuun ja siinä voi kuljettaa kahta pyörää samanaikaisesti.
Vetokoukkumallien vahvuudet
Kiinteä
• Aina käytettävissä
• Käytössä luotettava
• Saumattomasti integroitu varmistuskaapelin kiinnitin
Irrotettava
• Helppo asennus vastakappaleeseen
• Kunnioittaa auton designiä
• Kiinnittyy lujasti paikalleen, kun vetokoukku painetaan alas
• Ergoclick™: käyttäjä näkee ja kuulee, kun vetokoukku lukittuu paikalleen
Kääntyvä
• Näppärä: näkymätön käyttämättömänä mutta aina valmiina käyttöön.
• Auton ulkonäkö ei kärsi
• Kiinnittyy lujasti paikalleen, kun vetokoukku painetaan alas
• Ergoclick™: Käyttäjä näkee ja kuulee, kun vetokoukku lukittuu paikalleen
Teksti Timo Kiiski







Vastaa