Halpa takaveto on nuorisosuosikki

Takavetoinen, E46 –mallisarjan Bemari on nuorten tuning-miesten ”märkä uni”: urheilullinen peli, jonka saa liukkaalla mukavasti luisuun. Kuvan BMW 316 i 1,8 sedan vuosimallia 2002 oli vasta 162 000 kilometriä ajettu ja se oli myynnissä 6900 eurolla J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Vantaalla.
Keski-iän ylittäneelle perusautoilijalle auton vetotapa on tänä päivänä yhdentekevä, mutta moni tuning-henkinen nuori suosii vaihtoautohalleissa yhä edullisia ”takatuuppareita”.
Kamuxin Helsingin ja Vantaan pisteen myyntipäällikkö Jani Saarinen sanoo, että halvemmassa hintaluokassa auton takavetoisuus on myyntivaltti: nuoret tuning-henkiset miehet etsivät autoa, jolla on kevyen takapään ansioista helppo ”sladittaa”, eli heittää perää niin sanotusti luisuun.
– Heille takavetoisuus on Bemareissa ja myös Opel Omegassa iso plussa, hän sanoo.
Mutta kun myydään kalliimpaa autoa, ei vetotavalla ole enää merkitystä.
– Vetotavassa kiinnostaa kalliimmassa luokassa vain se, onko auton veto kahdella vai neljällä pyörällä. Jos auto ei ole nelivetoinen, kilpailee etuvetoinen Audi takavetoisten Mersujen ja Bemarien kanssa tasaveroisesti.
ESP muutti markkinat
Saarinen muistaa vielä ajat jolloin moni ei yksinkertaisesti uskaltanut ostaa takavetoa autoa, koska pelkäsi sellaisella selviytymistä esimerkiksi liukkailla talvikeleillä.
– Nyt ovat EPS:t eli ajonvakautusjärjestelmät tehneet takavetoisista autoista tasapainoisempia ajettavia myös talvikeleillä.
Saarinen itse ajaa pakettiautolla ja siinä luokassa taka- ja etuvetoisuudella onkin enemmän merkitystä kuin henkilöautoissa.
– iso pakettiauto saa olla takavetoinenkin, pienissä sitä hieman ehkä karsastetaan.
- Oikea urheiluauto on takavetoinen ja keskimoottorinen. 108 000 kilometriä ajettu Porsche Boxster Cabriolet 2.5L vuosimallia 1998 täydellisen huoltokirjan kera oli myynnissä Autovalkamassa Espoossa, hinta oli 16 590 euroa.
- Takavetoinen, E46 –mallisarjan Bemari on nuorten tuning-miesten ”märkä uni”: urheilullinen peli, jonka saa liukkaalla mukavasti luisuun. Kuvan BMW 316 i 1,8 sedan vuosimallia 2002 oli vasta 162 000 kilometriä ajettu ja se oli myynnissä 6900 eurolla J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Vantaalla.
- Jaquar S-typen muotoilua voidaan vielä kutsua klassiseksi, ja klassista siinä on myös takavetoisuus. Upea Jaguar S-Type 2.7 D automaatti vuosimallia 2006 ja vain 159 000 kilometriä ajettuna oli Vaihtoautomaa.comissa Helsingissä myynnissä 16 490 eurolla.
- Lexusta usein sanotaan vain luksus-Toyotaksi, mutta toisin kuin Toyota, Lexus tekee yhä takavetosia premiumluokan henkilöatoja. Kuvan Lexus IS 220d 2.2 D-4D Luxury oli vuosimallia 2008 ja matkamitarilukema oli 128 000 kilometriä. Autosilta Espoossa möi tätä manuaalivaihteista Lexusta 18799 eurolla.
- Takavetoinen Omega oli Opelin toistaiseksi viimeinen isokokoinen premiumauto, tuoreimmat ja viimeiset yksilöt ovat vuosimallia 2004. Kuvan Omega Opel Omega 2.2-16 Elegance vuosimallia 2004 oli 180 000 kilometriä ajettu ja myynnissä 3990 eurolla TK-mpautossa Lahdessa.
- Smart on miniluokan autoissa harvinaisuus takavetoisuutensa takia. 69 000 kilometriä ajettu Smart Fortwo vuosmallia 2007 oli myynnissä 5900 eurolla Raision Auto- ja Venekeskus Oy:ssä Naantalissa.
Teksti Timo Kiiski














Vastaa