Kaasujalka

Halpa takaveto on nuorisosuosikki

Julkaissut:

|

2.6.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Halpa takaveto on nuorisosuosikki

Takavetoinen, E46 –mallisarjan Bemari on nuorten tuning-miesten ”märkä uni”: urheilullinen peli, jonka saa liukkaalla mukavasti luisuun. Kuvan BMW 316 i 1,8 sedan vuosimallia 2002 oli vasta 162 000 kilometriä ajettu ja se oli myynnissä 6900 eurolla J. Rinta-Jouppi Oy:ssä Vantaalla.

Keski-iän ylittäneelle perusautoilijalle auton vetotapa on tänä päivänä yhdentekevä, mutta moni tuning-henkinen nuori suosii vaihtoautohalleissa yhä edullisia ”takatuuppareita”.

Kamuxin Helsingin ja Vantaan pisteen myyntipäällikkö Jani Saarinen sanoo, että halvemmassa hintaluokassa auton takavetoisuus on myyntivaltti: nuoret tuning-henkiset miehet etsivät autoa, jolla on kevyen takapään ansioista helppo ”sladittaa”, eli heittää perää niin sanotusti luisuun.
– Heille takavetoisuus on Bemareissa ja myös Opel Omegassa iso plussa, hän sanoo.

Mutta kun myydään kalliimpaa autoa, ei vetotavalla ole enää merkitystä.
– Vetotavassa kiinnostaa kalliimmassa luokassa vain se, onko auton veto kahdella vai neljällä pyörällä. Jos auto ei ole nelivetoinen, kilpailee etuvetoinen Audi takavetoisten Mersujen ja Bemarien kanssa tasaveroisesti.

ESP muutti markkinat

Saarinen muistaa vielä ajat jolloin moni ei yksinkertaisesti uskaltanut ostaa takavetoa autoa, koska pelkäsi sellaisella selviytymistä esimerkiksi liukkailla talvikeleillä.
– Nyt ovat EPS:t eli ajonvakautusjärjestelmät tehneet takavetoisista autoista tasapainoisempia ajettavia myös talvikeleillä.

Saarinen itse ajaa pakettiautolla ja siinä luokassa taka- ja etuvetoisuudella onkin enemmän merkitystä kuin henkilöautoissa.
– iso pakettiauto saa olla takavetoinenkin, pienissä sitä hieman ehkä karsastetaan.

Teksti Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *