Koeajo BMW X5 30d – Huipulla vuodesta toiseen
BMW X5:n kolmas sukupolvi on fantastinen kokonaisuus, jonka onnistunut muotoilu pitää vanhakoriset tyylikkäinä.
Koeajossa BMW X5 30d. Saksalaiset autovalmistajat ovat mestareita luomaan uusista malleistaan haluttavia ja tyylikkäitä, mutta siinä samalla vanhakoriset ikääntyvät arvokkaasti. Näin ollen vanhakorisen auton omistajaa ei pahemmin harmita, että mallista tulee markkinoille uusikorinen. Sama tilanne ei ole esimerkiksi korealaisilla tai japanilaisilla autoilla. Tästä yksi hyvä esimerkki on muutama sitten koeajettu käytetty yli 300 000 kilometriä ajettu BMW X5, joka hurmasi meidät edelleen laadukkaalla olemuksellaan.
Pieniä näkyviä muutoksia
Nyt koeajettu BMW X5 30d näyttää autoja huonosti tuntevalle päällepäin ehkä vain face lift-mallilta, sillä muutokset ovat yllättävän pieniä. Kabiinissakin on uudistuksia tehty maltillisesti ja hyvä niin. Miksipä sitä lähteä muuttamaan jo ennestään toimivaa juttua.
Koeajettua autoa oli höystetty 20 000 euron arvoisilla lisävarusteilla. Vakiovarustelistalta puuttuu sellaisia varusteita, joita esimerkiksi on monessa kolme kertaa halvemmassa autossa. Sitä nämä ikävät kateelliset vähän ilkkuivatkin, johon heille tokaisin; näitä puuttuvia vakiovarusteita X5:een saa kyllä rahalla, mutta sitä X5:n ylellistä yleisfiilistä ei niihin saa edes rahalla. Koriavasten kääntyvät peilit olisivat kyllä saaneet olla vakiovarusteena.
Monipuolinen mallisto
Mallistoon on tällä hetkellä Suomessa tarjolla kuusi eri moottorivaihtoehtoa. Kaksi turboahdettua bensakonetta; sekä 3-litrainen että 4.4-litrainen. Dieselmoottori kokoja on kaksi: 2- ja 3-litrainen. Jälkimmäisen kohdalla moottorin voi valita yhdellä, kahdella tai kolmella turbolla. Arvattavaa on, että mitä enemmän on ahtimia niin sitä enemmän on hintaa ja tuo kolmella ahtimella varustettu versio onkin jo M-sarjalainen.
Kaikki Suomeen tuotavat ovat nelivetoisia ja automaattivaihteisia, vaikka maailmalla on tarjolla myös takavetoinen versio.
Me saimme koeajoon tuon laimeimman kolmilitrasen, jonka suorituskyky ei jätä ketään kylmäksi. 258 hevosvoimaa kehittävä moottori kiihdyttää yli 2100 kiloa painavan järkäleen nollasta sataseen alle 7 sekunnissa. Alusta toimii todella mukavasti ja miellyttävästi. Ei uskoisi, että ajetaan isolla katumaasturilla. Maastoon emme tällä lähteneet, mutta jos joku tämän sinne taluttaa niin varmasti selviää pahemmista paikoista mihin normaali kadunmies uskaltaa ajaa. Moottorin ja vaihteiston yhteistyö on aivan täydellistä.
Mikäli vetokoukun valitsee tehdasvalintaisena vetokyky on 3500 kiloa, mutta jos koukun ottaa jälkiasennuksena vetokyky putoaa 2700 kiloon.
Iso, mutta taloudellinen
BMW X5 on loistava esimerkki siitä, että tehokkaalla ja isolla moottorilla varustettu auto onkin käytännössä taloudellinen. Koeajomme kulutus jäi 9 litraan satasella ja siitä saa helposti pihistettyä pari litraa. Koeajokulutus tippui edeltäjäänsä nähden liki 2 litraa. Moni pienempi katumaasturikaan ei pääse arkiajossa näin pienellä kulutuksella, vaikka niin lupaisivatkin. Valmistajan ilmoittamaan keskikulutukseen on X5:lla liki mahdoton päästä.
BMW X5 30d xDrive TwinPower Turbo A
Hinta 93 372,17, koeajoauton hinta 112 000€
Iskutilavuus 2979cm3
Teho 258hv (190kW)/4.000r/min
Vääntö 560Nm / 1.500-3.000 r/min
Paino 2.145 kg
Huippunopeus 230km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 6,9sekuntia
Yhd. kulutus 6,2 litraa
Koeajon kulutus 8,9 litraa
Plussat
Ajettavuus
Moottorin ja vaihteiston yhteistyö
Tilat
Toiminnallisuus
Miinukset
Hinta
Jälkimaku
Uusi BMW X5 on lähes viimeistä piirtoa myöten tarkkaan harkittu ja hieno kokonaisuus. Sen ylivertaisia ominaisuuksia ovat ajettavuus sekä moottorin ja vaihteiston saumaton yhteistyö. Tämä auto todellakin kuuluu niihin harvoihin, joiden palauttamisen maahantuojalle olisi voinut jättää väliin.
Vastaa