Kaasujalka

Koeajo Honda Civic Tourer – KYLLÄ MAHTUU!

Julkaissut:

|

20.5.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Koeajo Honda Civic Tourer – KYLLÄ MAHTUU!

Civic Tourerin muotoilu on rohkeaa. Nuorempi väki siihen suorastaan tykästyi, leikkaukset kyljessä tekevät vauhdikkaan vaikutelman. Sen sijaan klassisiin muotoihin luottava vanhempi väki piti Civic Toureria himpun liiankin muodokkaana.

Honda toi 11 vuoden tauon jälkeen farmarin takaisin erittäin kilpailtuun Golf-kokoluokkaan. Paluu on siltä osin onnistunut, että uusi Civic Tourer on todellinen tilaihme.

Koeajossa Honda Civic Tourer. Farmari-mallin poistamisesta erittäin kilpaillusta alemmasta keskiluokasta on miettinyt vuorollaan niin Volkswagen kuin Toyotakin.

Mutta niin vain molemmat ovat taipuneet yleisön pyynnöstä. Toyota jatkoi Corollan tekemistä vain sedanina, eikä tuonut tilalle vähään aikaan Auris-farmaria. 2000-luvun puolivälissä uudistunut Golf oli hatchback-versiona tuotannossa muutamia vuosia samaan aikaan vanhakorisen farmarin kanssa, kun Volkswagen tiettävästi mietti jossain vaiheessa jopa kokonaan luopumista Golfin farmariversiosta, Golf Plussan piti täyttää se tarve mallistossa.

Nyt ovat niin Auris Touring Sports kuin myös Golf Variant taas tukevasti farmarimarkkinoilla. Ja tähän kovaan saumaan tulee siis yrittämään hiljaiselon jälkeen taas Honda Civic Tourer.

Helposti muunneltava

Ainakin tilankäytön puolesta Honda Civic Tourer tarjoaa kovan vastuksen: tavaratilan tilavuus takaistuimet paikallaan on 624 litraa, esimerkiksi Ford Focus –farmarin tavatila on takapenkit paikallaan vain 476 litraa ja penkit kaadettuinakin 1502 litraa. Civicissä tavaratila takapenkin selkänojat kaatamalla kasvaa 1668 litraan.

Valtaisa tavaratila selittyy kontin pohjan kahdella lentolaukun vetävällä, 117 litran kololla.

Selkänojien kaataminen on tehty todella vaivattomaksi ja lattiatilasta tulee myös tasainen. Myös lastaaminen isosta ja matalan nostokynnyksen takaluukusta käy helposti.

Moni onkin ihmetellyt, miten Civic on onnistunut näin runsaan tavaratilan suunnittelussa. No, suuren tavaratilan vastineeksi matkustajatila onkin mitoitettu tiukempaan: onhan se kuitenkin koko pituudeltaan 14 senttiä ja akseliväliltään yhdeksän senttiä lyhyempi kuin Škoda Octavia –farmari.

Hyvä alusta

Kuskin hallintalaitteet ovat Civicissä hyvin kohdallaan. Tämän päivän hengen mukaisesti monitoimiratissa riittää jos jonkunlaista nappulaa. Sen kaikkien mahdollisuuksien hyödyntämiseksi kannattaa tutustua ohjekirjaan huolella.

Mittaristo on hivenen monimutkainen: ratin takana olevista perinteisistä pyöreistä mittareista näkyvät vain moottorin kierrokset, lämpötilat ja bensan määrä. Digitaalinen nopeusmittari taas on etäämmällä kojelaudan yläosassa.

Alusta on sopivan jämäkkä. Farmarimallin erikoisuutena kahdessa kalleimmassa varustelussa on takana mukautuva jousitusjärjestelmä, tiettävästi lajissaan ensimmäinen maailmassa. Kuljettaja voi valita kojelaudasta takaiskunvaimennuksen kireyden kolmesta vaihtoehdosta.

Vain kaksi moottoria

Syksyllä 2012 koeajoin Civicin uudistuneen hatchback-version. Tässä uudessa farmarissa sähköinen ohjaustehostin toimii mielestäni selkeästi napakammin.

Moottorivaihtoehtoja Civic Toureriin löytyy vain kaksi: 1,6 i-DTEC turbodiesel sekä 1,8 i-VTEC bensiinimoottori. Bensa-Civicin 142 hevosvoimaa riittää oikein hyvin ainakin itseni kaltaiselle yli viisikymppiselle ”pappakuskille”.

Tosin muistan lukeneeni jostakin koeajosta, että sporttihenkisempi kaipaisi ehkä himpun enemmän puhtia. Muuten kulku on mukavaa ja tasaista.

Adas-paketti toimii

Koeajossa oli Honda Civic Tourer –malliston lippulaiva, 1.8i Executive NAVI AT ADAS. Auton hinta on 35.940 €, tässä mallissa muuten noin 1200 euroa maksava ADAS –ajoturvallisuusjärjestelmä on vakiovaruste. Järjestelmään sisältyvät kaistavaroitin, liikennemerkin tunnistus, kaupunkiliikenteen hätäjarruavustus, etutörmäysvaroitin, kaukovaloautomatiikka, poikittaisliikennehälytin ja kuolleen kulman avustin.

Edullisempiin malleihin ADAS-järjestelmän saa lisävarusteena ja sen arvo on 1199,20 €.

Koeajoviikon aikana erityisesti kuolleen kulman avustin osoitti toimivuuteensa, muutaman kerran tarpeellisuutensakin.

Itselleni jopa hieman yllätykseksi Civic Tourerin 1.8-litrainen ja 142-hevosvoimainen bensamoottori osoittautui taloudelliseksi. Koeajoviikolla pääsin kulutuksessa melkein kuuteen litraan, vaikka ajosta iso osa oli taajama-ajoa Vantaalla.

Laadukas vaikutelma

Yleensä farmarimallit ovat sedaneita ja viistoperiä jonkin verran äänekkäämpiä, mutta Civicissä näin ei ole: eroa hatchbackiin ei huomaa. Eri asia on sitten jyhkeät renkaat vanteineen muuten. Se vain on tätä päivää: autot kauttaaltaan ovat matalan profiilin renkaiden takia äänekkäämpiä kuin takavuosina.

Mutta jos unohdetaan rengasäänet, huokuu Civicissä muuten laatu: moottorin mölyt pysyvät siististi konepellin alla, eikä ohjaamoon kantaudu myöskään tuulensuhinoita tai ylimääräisiä tuulensuhinoita ja kolinoita.

5-portainen automaatti hoitaa vaihtamisen sivistyneesti ja moottori käy sivistyneesti kuin sveitsiläinen kello, näin luonnehtii Hondan moottoreita eräs tuttu vaihtoautokauppias.

Tekniset tiedot

Honda Civic Tourer 1.8i Executive NAVI AT ADAS
• Hinta: 35.940 €
• Moottori: R4, 1798 cm3
• Teho: 142 hv
• Huippunopeus: 210 km/h
• Kiihtyvyys 0-100: 9,5 s
• Yhdistetty kulutus: 6,4 l/100 km
• Co2-päästöt: 149 g/km
• Vaihteisto: 5-portainen automaatti
• Pituus: 4535 mm, leveys: 1770 mm, korkeus: 1480 mm, akseliväli: 2595 mm, tavaratila 1116 l (penkit kaadettuina 1668 litraa).

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajovideo: Volkswagen Passat Variant 2.0 TDI 4Motion – Harvojen herkkua nykyään
Koeajo Skoda Suberb – Huh, miten ylellinen ohjaamo
Koeajo Ford Mustang Mach-E – Sähkö-Mustangin “arkisempi” painos

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *