Kaasujalka

Lasse Norres on Mersumies-Patonki vaihtui saksalaiseen bratwurstiin

Julkaissut:

|

6.5.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lasse Norres on Mersumies-Patonki vaihtui saksalaiseen bratwurstiin

Viihteen monitoimimiehen historiaan liittyy suuri määrä Peugeot-autoja.

Lasse Norres tunnetaan ranskalaisten autojen ystävänä. 

Kolmisen vuotta ranskalainen patonki vaihtui saksalaisen bratwurstiin. Vuodesta 2011 lähtien Norres on kaasutellut Mercedes-Benzin C-sarjalaisella.

“Olen nykyään tyytyväinen Mercedes-Benz-mies. Hankin nykyisen C 180-mallin käytettynä nelisen vuotta sitten. Tämä on vuosimallia 2008, kaikkiaan mittarissa on vain 50 000 kilometriä. Ajan vuositasolla noin 20 000 kilometriä. Aikaisemmin ajoin huomattavasti ahkerammin, lähinnä työajoa tuli huomattavasti enemmän. Iän myötä laiskuutta ajamiseen on tullut aika tavalla, kynnys lähteä pitkille automatkoille on korkealla”, Lasse Norres avaa.

Viihdemies arvostaa saksalaisauton turvallisuutta ja jälleenmyyntiarvoa.

“Luonnollisesti turvallisuus on tärkeä asia. Neliveto olisi hieno lisävaruste, etenkin kun edelliset talvet ovat olleet niin lumisia. Hyvin olen pärjännyt myös takavetoisella. Mersu on vähän tylsä mutta varma laite, teknisesti tämä on ollut huippuluotettava. Huollot, varaosat ja vakuutukset ovat lisäksi sopivan hintaiset.”

Keväisin autokuume vaivaa, mutta tällä hetkellä Norres ei suunnittele vaihtoa. Nykyinen yksilö on hienossa kunnossa.

“Tilanteet voivat muuttua nopeasti. Unelma käyttöauto olisi Mercedes-Benzin E-sarjalainen nelivetoisena. Tehoa saisi olla nykyistä enemmän ja etenkin vääntöä. Dieselkoneella mielellään. Minusta on tullut vähitellen oikea Mersumies.”

Ihana ajettava

Peugeot-tuotemerkki kuuluu vahvasti sympaattisen viihdemiehen historiaan.

“Vuosien varrella minulla on ollut varmasti kymmenen erilaista Peugeotia. Rakkaus ranskalaisiin autoihin on varmasti perua ihan lapsuudesta. Isäni oli kaupparatsu ja hän ajoi paljon työnsä puolesta. Kesäisin kuljin hänen mukanaan työmatkoilla joten autoilu kotimassa tuli tutuksi. Jo 1960-luvulla Norreksen perheessä oli useita Peugeotteja.”

Lasse Norreksen edellinen auto oli erikoinen Peugeot 607-malli.

“Tykkään ranskalaisesta pehmeydestä ja ajomukavuudesta. Viimeinen yksilö oli erikoinen 607-malli kaikilla mahdollisilla herkuilla ja kolmilitraisella kuutoskoneella. Isossa mustassa autossa oli upea ruskeanvärinen nahkasisutus ja kaikki mahdollinen toimi sähköllä. Se oli ihana ajettava”, Norres muistelee.

Suhde Peugeot 607 -autoon päättyi kun 100 000 kilometriä tuli mittariin ja ensimmäiset ruostepisteet ilmestyivät maalipintaan.

“Kokonaisuutena minulla on hienoa kokemuksia ranskalaisista autoista. Teknisesti niitä moititaan, mutta omat kokemukseni ovat vastakkaisia.”

Liikennekulttuuria Keniassa

Lasse Norres on kokenut autoilija. Ajokortin viihdemies sai vuonna 1970. Ajokokemusta löytyy runsaasti myös kotimaan ulkopuolelta niin Euroopasta kuin Afrikan mantereelta. Vuodet ovat hioneet pois pahimmat särmät.

“Nuorempana oli hullun rohkea kuski. Ajoin todella kovaa. Onneksi tyyli on muuttunut rauhalliseen suuntaan. Harrastin aikaisemmin moottoriurheilua joten ehkäpä se aikanaan vaikutti ajokäyttäytymiseen. Kaikkiaan Suomessa liikennekulttuuri on kehittynyt todella paljon viimeisen kymmenen vuoden aikana. Enää ei olla niin sarvikuonoja auton ratissa, tyyli on muuttunut kohteliaampaan ja suvaitsevampaa suuntaan”, Norres lataa.

Lassen Afrikan vuosilta löytyy värikkäitä autoilumuistoja. Norres asui pitkään Kenian Nairobissa.

“Siellä meno oli sanalla sanoen viiliä ja autoa ajetaan väärältä puolelta. Liikennevaloihin ei uskaltanut pysähtyä kun aina sain pelätä ryöstäjiä. Ajaminen Nairobissa oli hullun vaarallista puuhaa. Kaikenlaista sattui. Poliisi pysäytti minut useita kertoja ylinopeuden vuoksi mutta aina niistä “palavereista” selvisi suomalaisella passilla. Kenialaiset ovat rallikansaa ja paljon sai anteeksi kun muisteli suomalaisten urotekoja Safari-rallissa.”

 Mauri Nurmi

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *