Audi RSQ3 – Omintakeinen makeinen
Audi tökkäsi upeasti pauhaavan viisisylinterisen moottorin pienimmän katumaasturinsa keulalle ja tuloksena syntyi varsin omintakeinen makeinen.
Tämän samaisen koneen olen koeajanut TT:n ja RS3:n kohdalla, joten suurinpiirtein oli tiedossa mitä odottaa. Viisisylinterinen turboahdettu moottori pauhaa lähes yhtä upeasti kuin 80-luvun ralli-quattrot, joten stereoille ei liiemmälti ollut käyttöä.
Ripeitä katumaastureita on nähty aiemminkin usealla eri merkillä, mutta Audi on ensimmäinen, joka tekee sen tässä pienimmässä kokoluokassa. Luulenpa, että se onkin tämän auton ainut tarkoitus. Ehkäpä Audi tahtoo osoittaa, että tämän he osaavat.
Yleensä Audeissa on ajoasento ollut esimerkillinen, mutta jostain syystä en tästä löytänyt oikein mielestä ajoasentoa. Ihan kohtuullisen sain, mutta koko koeajon käteni hapuilivat istuimen säätönappuloita siinä toiveessa, että parempi asento löytyisi.
Moottorin jatkeena on tutusti 7-lovinen S-Tronic-vaihteisto, joka hoitaa hommansa loistavasti. Ainoan särön ajettavuuteen tekee nelivedon toiminta, sillä tämähän on toteutettu Haldexin avulla. Normaalissa arkiajossa sitä ei juurikaan huomaa, mutta rankempi kaasun käyttö paljastaa, että autolla on aina aluksi taipumusta puskea ennen kuin voimaa siirtyy taakse.
RSQ3 on Audin katumaastureista ainut, josta saa kytkettyä kaikki ajonvakautusjärjestelmät pois käytöstä, mutta meidän harmiksemme koeajomme aikana ei kunnon talvikelejä ollut. Jäi siis tuo hauskuus kunnolla kokematta.
Hintaa tälle komeudelle tulee sen verran runsaasti, että mikään myyntimenestys tuskin tulee olemaan, mutta hauskuutta tarjoaa varmasti koko rahalla.
Plussat
Suorituskyky
Ajettavuus
Moottorin saundit
Miinukset
Ajoasennon säätövarat (varauksin)
Hinta
Jälkimaku
Audi RSQ3 käy mainiosti esimerkiksi varakkaan perheen kakkosautoksi ja näin ollen kummankaan osapuolen ei tarvitse kärvistellä, jos tämä auto on enää pihassa, kun itse pitäisi lähteä liikkeelle. Voipi olla, että useassa tapauksessa juuri tämä auto lähtisi pihasta ensimmäisenä.
Audi RSQ3 2,5 TFSI quattro S tronic
Hinta 78 726,03€
Koeajoauton hinta lisävarusteineen 95 854,47 €
Iskutilavuus 2480 cm³
Teho 310hv (228 kW) 5200 – 6700 r/min
Vääntö 420 Nm/1500-5200 r/min
Omamassa 1730 kg
Vetokyky max 1900 kg
Tavaratilan tilavuus 356 l
yhdistelmäkulutus 8,8 l/100 km
C02-päästöt 206 g/km
koeajon kulutus 10.2 litraa
Huippunopeus 250 km/h
Kiihtyvyys 0 – 100 km/h 5,5 s.
Teksti ja kuvat
Mika Salomaa
Vastaa