Koeajo Kia Optima – Optima kääntää päät
Kia Optiman valtti kilpailijoihin on ennen kaikkea sen dynaaminen ulkonäkö. Lievässä kasvojenkohotuksessa sen ilme terävöityi entisestään.
Koeajossa Kia Optima. Keulan terävämmän ilmeen yksi yksityiskohdista on neljä pientä sumuvaloa ”arpakuutiomaisesti” keulan alaosan molemmin puolin, myös takavalot ovat hieman aiempaa kookkaammat.
Valmistajan mukaan takajousitusta ja äänieristystä on parannettu. Itse en ollut koskaan aikaisemmin tällaista Kia Optimaa ajanut, mutta ainakin nyt sisämelu oli mukavan matalalla tasolla: dieselmoottorin äänen kyllä kuulee varsinkin kiihdytyksissä, mutta matka-ajossa se käy mukavan pehmeästi.
Maantiellä vaivaton
Tien päällä Optima kyytiä leimaa vaivattomuus, 1,7-litraisessa dieselissä riittää voimaa ainakin tällaiselle viisikymppiselle perusmiehelle, joka arvostaa niin sanotusti ”lohvakkaa” kyytiä. Optima on iso auto, mutta silti melko kevyt ja helppo pyöritellä. Ohjas on kevyt ja siitä plussaa, mutta ehkä tuntuma voisi olla pikkuisen jämäkämpi.
Automaattivaihteisto toimi miellyttävästi ja täytyy kyllä sanoa, että aika karvaalta tuntuisi tämän jälkeen ajaa käsivaihteista Optimaa.
Mutta nämä nyt ovat hiuksien halkomista, kun pitää etsimällä etsiä jotain kritisoitavaakin, kun koeajoautonkin hinta kuitenkin huitelee 40 000 euron tietämissä.
Jotain pikkuisen vanhahtavan jenkkimäistäkin Optiman sisätunnelmassa ja kojelaudan muotoilussa on, mutta toiset sellaisesta myös pitävät.
On niitäkin, joita sen voimakas muotoilukaan ei miellytä. Erään tuttavan mielestä se on 1970 isojen japanilaisten limusiinien perillinen. Mutta siihen toinen kaveri totesi, että niilläkin oli oma ostajakuntansa. Ja onhan niille: erään sukulaispariskunnan rouva oli ihan myyty juuri Optiman ulkonäön takia ja oli ehdottomasti sitä mieltä, että vaihtoon menossa olleelle perheen Mondeolle juuri Optima olisi se oikea vaihtoehto.
Itse näkisin ulkonäön puolesta Optiman vahvimpana kilpailijana Lexus 220 IS:n.
Eväät menestykseen
Hallintalaitteet ovat suuret ja selkeät. Ja kuskin nahkaistuimeen sain säädettyä itselleni erinomaisen ajoasennon. Rouva vähän siitä viikonloppureissulla närkästyikin, kun hänenkin penkilleen löytyi kyllä sähköisesti kaikki muut asennot, mutta ei korkeudensäätöä. Ainakaan me emme apukuskin penkkiin onnistuneet sitä löytämään.
Kia Optima on paremmannäköinen kuin suurin osa kilpailijoistaan ja ajomukavuudeltaankin vähintään samaa tasoa. Koeajossa ollut Kia Optima 1.7 CRDi Business A/T. vastaa nykymalliston TX:ää. Niukasti alle 40 000 euron hintaan saa varustelua todella runsaasti: automaattisesta kaksialueilmastoinnista ja hulppeista erikoisvanteista automaattiseen taskupysäköintijärjestelmään ja etuistuimien ilmastointiin sekä automaattiseen kaistavahtiin. Ylellisyyden tuntua lisäsi nahkaverhoilun ulottuminen penkeistä ovipaneeleihin.
Kesällä panoraama-kattoikkuna edestä avattavalla aurinkosuojalle on niin ikään pikkukivaa luksusta. Mutta hyvännäköiseen Optimaan pääsee toki kiinni edullisemminkin, halvimman 2.0 LX:n hinta on 26 990 euroa ja mielestäni Optiman pitäisi olla ihan kilpailukykyinen vastus Passateille ja Mondeoille.
Tekniset tiedot
Kia Optima 1.7 CRDi Business A/T
• Moottori: 1,7-litrainen diesel
• Teho: 136 hv
• Yhdistetty kulutus: 6. l /100 km
• Co2: 158 g/km
• Kiihtyvyys 0-100km/h: 11,5 s
• Huippunopus, km/h
• Koeajoauton hinta: 40 667,43 € (hinnasta 677,43 € tuli tehdaslisävarusteena olleesta metalliväristä).
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa