Koeajo Seat Leon ST – tyylikkään napakka.
Seat Leon –farmarilla on kaikki ainekset nousta supersuosiksi. Paitsi, että ST on tyylikkään näköinen, se tarjoaa riittävää ajonautintoa parituhatta euroa halvemmalla kuin saman konsernin sisarmerkit.
Koeajossa Seat Leon ST. Ei saisi innostua liikaa, mutta nyt innostun. Jos meidän perheeseen pitäisi ostaa uusi farmariauto juuri nyt, niin Seat Leon ST olisi kyllä aika vahvoilla. Kilometrejä kertyy melko vähän, alle 15 000 vuodessa. Mutta silti auto on lähes jatkuvasti liikenteessä, sillä vain ajetaan suhteellisen lyhyitä matkoja pääkaupunkiseudun sisällä.
Farmarikin on melko lailla välttämätön. Pätkäajoista suurin osa kertyy perheyrityksen pienten pahvilaatikkolähetysten kuskaamisesta postiin ja kodin yhteydessä olevaan varastoon sekä jääkiekkoilevan juniorin treenikuljetuksista.
Pienikulutuksinen Seat Leon ST tuntuisi olevan vastaus juuri näihin tarpeisiin.
Pirteä ja vääntävä
Leon ei varmasti uhkaa saman konsernin sisarmerkkien vastaavien mallien suosiota: Skoda ja Volkkari ovat trendiautoja. Mutta jos unohtaa brändit ja trendit, niin Leon ST on valloittava uutuus.
1.4-litraisella TSI-moottorilla Leon ST:n lähtöhinta edullisimmillaan on 21 944 euroa: Golf Variant 1.2 TSI:n lähtöhinta ilman lisävarusteita on 21 907 euroa, eli vajaat 40 euroa vähemmän.
Ja vastaavasti tämän Leon ST:n edullisin 1.2 TSI-malli taas on lähtöhinnaltaan 19 990 euroa. 1.4 TSI kuljetti niin pirteästi, että uskoisin 1.2:nkin riittävän meidän perheen tarpeisiin.
Paitsi, että 1.4 TSI-moottori on hiljainen, siinä riittää hyvin myös vääntöä matalillekin kierroksille.
Mitä tulee trendikkyyteen, niin uusi Leon ei ehkä ”räjäytä pankkia”, mutta on hintaluokassaan myös ulkonäkönsä puolesta tyylikäs, varsinkin farmarina. Ilme ledivaloineen on edestä särmikäs ja takaa katsottuna autoa luulisi kalliimmaksikin. Useampi tuttava kehui sitä jopa raikkaamman näköiseksi kuin Golf Variantia.
Pieni tankkauslasku
Mutta toki edullisempi Leon häviää Golfille ja Skoda Octavialle muissakin asioissa kuin ”brändinä”. Sen tavaratila on 587 litraa, eli 18–23 litraa pienempi kuin Golf Variantissa ja Octaviassa. Myös takamatkustajat istuvat Octaviassa väljemmin. Leon-farmarin tavaratila on kuitenkin hyvin muunneltava ja toimiva.
Leoniin kuski kotiutui heti: kehut ajettavuudeltaan peruspätevästä autosta eivät ole ylisanoja. Kyyti on äänetöntä, napakkaa ja kuitenkin myös riittävän pehmeää. Jousitus hoiti kimmoisasti kuopat ja syheröt.
Erityisesti Leonissa ihastutti äänettömyys, joka jatkui moottoritielläkin ajaessa. Leon luo hiljaisuutensa takia fiilist selkeästi hinnakkaammasta autosta.
Viimeistelykin tuntui laadukkaalta: erilaisia kitinöitä ja resonointeja ei kuulunut mistään. Koeajolenkin jälkeen hämmästytti myös ajettuihin kilometreihin nähden yllättävän pieni tankkauslasku.
Jos tämä ei nouse suosikiksi, niin jossain muualla kuin autossa on vika.
Seat Leon 1.4 TSI 122 Style
• Hinta: 23 344,45 (verollinen ohjehinta, päälle tulevat toimituskulut).
• Teho: 122 hv
• Käyttövoima: bensiini
• Moottori: 1.4 turbo
• Vaihteisto: 6-lovinen manuaali
• Yhdistetty kulutus: 5.3 l/100 km
• Kiihtyvyys (0-100): 9.3 s
• Huippunopeus: 202 km/h
• Tavaratila: 587 l
• Co2: 123 g/km
Teksti ja kuvat Timo Kiiski
Vastaa