Kaasujalka

Karun etevä neliveto-Duster

Julkaissut:

|

11.3.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Karun etevä neliveto-Duster

Romanialaiseksi ”halpismaasturiksi” vähätelty Duster on panostanut uudistuksessa ilmeeseen: nelivetoisessa Laureatessa kromia on niin keulassa kuin pakoputken päässäkin.

Uusi Duster 4WD Laureate on oiva peli viisikymppiselle metsätyönjohtajalle tai röykköisiä teitä ajavalle kesämökkiläiselle. Sellaiselle, joka on jo ohittanut sen iän, kun pitää hirveästi miettiä muiden tykkäämisiä.

Ajoin ensimmäisen kerran Duster-dieselillä puolitoista vuotta sitten kesällä, kun eräs luomuviljelijä antoi sellaista kokeilla.

Jo silloin ajattelin, että tämähän on hintaisekseen oiva peli, ja miksei muutenkin kuin hintaisekseen: se oli vakaa ajaa ja vaikka yleisvaikutelma oli muovinen, niin se muovisuuskin tuntui järeältä.

Katteetonta vähättelyä

Nyt Duster on uudistunut ulkonäöltään himpun trendikkäämmäksi. Jäähdyttäjän säleikössä on kaksi krominväristä kennoraitaa ja ilmanottoaukko on aiempaa alempana, lisäksi nyt Dusterissa on kaksoisoptiset ajovalot sekä päiväajovalot.

Nuorempi tuttava istui neliveto-Dusterin kyytiin ja totesi sen ihan kelvolliseksi työjuhdaksi
– Mut’ täs on jotain Lada Nivaa…, hän irvisteli.

Minusta taas tuntuu, että muodikas vertaus oli muilta opittu. Lausuja ajaa muodikkaammalla ja virtaviivaisemmalla etuvetomaasturilla ja maksaa sellaisia osamaksun kuukausieriä että hirvittää. Uskoisin, että Duster saattaisi olla lähempänä hänen todellista maksukykyään.

Mutta autokauppiaiden onni, että näillä markkinoilla pelataan mielikuvilla. Nimittäin uskaltaisin väittää, että jos ei pelattaisi, Duster olisi myyntitilastojen kärjessä. Viime vuonna se oli sijaluvulla 73, kun taas Nissan Qashgai oli kolmonen. Ja näistä Qashgaista ylivoimaisesti suurin osa on etuvetoisia.

Nelivetoisena 1.6-litraisen diesel-Qashgain hinta lähtee 33 790 eurosta, nyt koeajettu 1,6-litrainen Dacia Duster Laureate nelivetoisena maksoi kaikkine lisävarusteineen rapiat 25 000 euroa. Ja niitä varusteita oli runsaasti. Edullisimman Duster dCi 110 4×4 Laureaten lähtöhinta ilman lisävarusteita on vain 22 555 €.

Kattokaiteilla SUV-henkeä

Onhan Duster jonkin verran karkean näköinen edelleen, vaikka uudet Duster-nimikoidut kattokaaret korostavatkin sen SUV-henkeä, samoin tekevät 16-tuumaiset kevytmetallivanteet. Kokonaan uudistettu kojelauta tekee olosta muhkean.

Yllättävintä on, että meidän rouva piti Dusteria hyvännäköisenä: makuasioissa kun minä tunnen hänet melkoisena nirppanokkana. Ja siksi en voinut hänen mielipidettään olankohautuksella kuitata.

Jos rouva ei olisi kehunut Dusterin ulkonäköä hintaansa nähden ihan kelvolliseksi, voisin itsekin epävarmana ihmisenä uskoa, että Duster tosiaan on tämän päivän Lada Niva: romanialainen halpismaasturi. Nyt minusta tuntu, että Dusteria vähätellään vain siksi, kun se on varmempaa. Vähän kuin maakuntalehtien kirjakriitikot, jotka ainakin takavuosina uskalsivat arvostella uutuusromaanit vasta sitten, kun Helsingin Sanomat oli sen ensin tehnyt. Ja linja tietysti noudatteli Hesarin linjoja.

Kojelautakin on kokonaan uusi. Muhkeaan keskikonsoliin on löytänyt paikkansa myös MediaNav-multimediajärjestelmä.

Luksusta Duster ei tarjoa, mutta varusteltu Laureate 4WD ihan riittävän varusteltu: muhkeaan keskikonsoliin istutettu myös MediaNav-multimediajärjestelmä

Maku on yhä hieman peltinen, mutta hintaansa nähden viimeistely on oikein kelvollista. Mitään kitinöitä, natinoita tai ylimääräisiä resonointeja ei korvaan tarttunut.

Duster-veli peukutti

Kyyti on toki karkeampaa kuin pahimmilla sama kokoluokan kilpailijoilla, mutta kun vaakakuppiin laitetaan 10 000 euron hintaero, niin sekin asettuu omiin mittasuhteisiinsa. Duster on hieman rouheasta käynnistään huolimatta kuitenkin ihan ja jämerä ja kohtuullisen mukava auto taittaa myös pidempää matkaa valtateillä.

Ja kun sitten mittapuuksi otetaan pelkkä käytännöllisyys, Duster parantaa asemiaan kuin sikajuoksua. Lukittavan nelivedon ja 21 sentin maavaran myötä sillä selviää melko kiperistäkin paikoista. Kaupungissa hidastetöyssyt ja kuopat eivät munauskuita tärisytä.

Toki 110-hevosvoimaista dieseliä pitää käskeä melko raskaalla jalalla, mutta kun vauhtiin on päästy, on kyyti yllättävänkin leppoisaa ja vakaata. Tosin yhä Duster on parhaimmillaan alle satasen nopeuksissa.

Dusterissa istuu korkealla ja se tekee miehekkään olon. Korkealla istuessa myös näkee paremmin. Itse asiassa, Dusterin varmasti hankkivat vain sellaiset, jotka trendipelleilyn sijasta oikeasti arvostavat maasturimaisia ominaisuuksia ja nelivetoa.

Muutenkin tuntui mukavalta, kun tuliterällä lehdistöautolla huristellessa Vihdintiellä eräs vanhemmalla Dusterilla liikennevaloissa rinnalle lipunut iäkkäämpi herrasmies nosti kannustavasti minulle peukaloa.

Dacia Duster dCi 110 4X4 Laureate
• Moottori: 1,5-litrainen diesel
• Teho: 110 hv
• Co2: 135 g/km
• Yhdistetty kulutus: 5.2 l/100 km
• Hinta lisävarusteineen: 25 564.93 €
• Edullisimman 4-vetoisen Laureaten lähtöhinta (ilman lisävarusteita): 22 555 €
• Lisävarusteet: mm. Media NAV –multimediajärjestelmä, metalliväri, nahkapäällysteinen ohjauspyörä, peruutustutka, vakionopeudensäädin, vararengas, Sport-varustepaketti sisältää 16” kevytmetallivanteet, tummennetut takalasit, kromisen pakoputken pään, hopeanharmaat kattokaiteet sekä etu/takasuojalevyt.

 Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *