Koeajo Volvo XC60 D5 – Auto kuin hiottu timantti
Volvo XC60 kasvojen kohotuksen. D5-moottorilla varustettuna tämä on todella makoisa peli.
Volvo XC60 sai kasvojen kohotuksen ja nyt koeajossa ruudikas diesel. Uudistuksen kokeneissa Volvo 60-sarjan autoissa on kiinnitetty erityistä huomiota lukuisiin yksityiskohtiin. Aikaisemmin näkyvissä olleet tuulilasin pesunestesuuttimet on sijoitettu piiloon konepellin alle. Tutkan suojus on maalattu kiiltävän mustaksi. Säleikön kromattu kehys on poistettu, ja tilalla uusi suurempi rautamerkki.
-Tämä on laajin nykyisten malliemme kehitysprojekti Volvon historiassa. Jokainen uudistus on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden ympärille. Olemme keskittyneet laatuun ja yksityiskohtaisuuteen ja antaneet näille dynaamisille malleille uutta ilmettä ja terävöittäneet niiden kilpailukykyä, kertoo Volvo Car Groupin tuotestrategian varajohtaja Lex Kerssemakers.
Myydyin Volvo
Maailmanlaajuisesti Volvon myydyin malli on XC60 ja sen uudelleensuunnitellussa keulassa on uusi konepellin muoto.
– Olemme poistaneet mustat koristukset, joten auto on nyt yksivärinen. Uudet ajovalot näyttävät erittäin keskittyneiltä ja määrätietoisilta, ja säleikön vaakalinjat ja kromipuolat korostavat auton leveyttä, Fedde Talsma toteaa.
Volvo XC60 on saanut päivityksen myös sisätiloihin. Uusia ominaisuuksia ovat uudet puukoristukset, kattoverhoilu, kangaspäällystetyt B-pilarit ja ilmasuuttimien ja valosäädinten ympärillä olevat silkkimetallikehykset.
Mukautuva digitaalinäyttö on nyt saatavilla uusiin S60-, V60- ja XC60-malleihin. Kuljettaja voi valita kolmesta graafisesta teemasta: Elegance-teema, Eco-teemassa ja Performance. Siinä on punainen taustavalaistus, joka luo urheilullista tunnelmaa. Mittariston keskellä käyntinopeusmittari korvaa Elegance- ja Eco-versioiden nopeusmittarin. Ajonopeus näytetään digitaalisesti näytön keskellä. Oikeanpuoleisessa näytössä on tehomittari, joka kertoo kuljettajalle, kuinka paljon tehoa on käytettävissä ja kuinka paljon tehoa kulloinkin käytetään
Nyt voi valita autoonsa myös uudet urheiluistuimet, jotka säilyttävät perinteisen mukavuuden ja lisäävät hallinnan tunnetta ja vaikutelmaa todellisesta kuljettajan autosta. Hintaa niillä on 782 euroa ja takaavat aivan huippuluokan ajoasennon.
Volvo XC60 :sesta ei voi paljoa pahaa sanoa. Ohjaus aluksi vähän outo kun on tehostettu reilusti, mutta äkkiä siihenkin tottuu. Pohjolan olosuhteissa peruutuskameran ruutu ei kauaa pysy puhtaana ja on sinänsä hassua, että täällä syntynyt automerkki ei ole keksinyt siihen ratkaisua. Esimerkiksi Volkswagenilta semmoinen löytyy. Lisäksi vaihdekepin manuaalitoiminnon vaihtaminen tapahtuu “väärään” suuntaan.
Viisisylinterisesssä koneessa todella kivat saundit ja kulkee mukavasti. Sporttisen leppoisa ja hiljainen ajajan auto. Alhainen melutaso vaikka nastat. Moottoritieajon kruunaa loistavasti toimiva vakionopeudensäätimen etäisyystutka. Hieno auto.
Volvo XC60 D5 AWD R-Design Business Edition aut
Hinta 61015€, koeajoauton hinta lisävarusteineen 77143€
Kuutiotilavuus 2400cm3
Teho 215hv(158kW) 4000r/min
Vääntö 420Nm/1500-3250r/min
Paino 1912km
Tavaratila 490litraa
Vetokyky 2000kg/750kg
Huippunopeus 205km/h
Kiihtyvyys 0-100km/h 8,3sekuntia
Yhd. kul. (valm.ilm) 5,3 litraa
Koeajon kulutus 8,3 litraa
Plussat
Ajettavuus
Ajoasento
Moottorin saundit
Alhainen melutaso
Miinukset
Ohjauksen tehostus (varauksin)
Jälkimaku
Kasvojen kohotus teki Volvo XC60 :lle terää ja tämä on todella makea peli ajaa. Täysin rinnastettavissa BMW X3:een ja Audi Q5:een. Tämä auto pitää ehdottomasti ottaa tällä isolla dieselillä, siinä on luonnetta.
Vastaa