Audi S1 ja S1 Sportback keväällä Suomeen
Audi esittelee Geneven autonäyttelyssä kaksi uutta kompaktia S-mallia, kolmiovisen Audi S1:n ja viisiovisen S1 Sportbackin.
Nelimetristen sporttiversioiden mallinimi S1 muistuttaa 1980-luvun MM-ralleja hallinneesta Audin S1-ralliversiosta.
Audi S1:n ja S1 Sportbackin moottoritilasta löytyy nelisylinterinen, turboahdettu 2.0 TFSI -bensiinimoottori, jonka teho on 170 kW (231 hv) ja suurin vääntömomentti 370 Nm. Kaksilitrainen turbomoottori kiidättää Audi S1:n 5,8 ja S1 Sportbackin 5,9 sekunnissa nollasta sataan. Urheilullisista suoritusarvoista huolimatta kulutuslukemat ovat 7,0 ja 7,1 l/100 km, vastaavat CO2-päästöt ovat 162 ja 166 g/km.
Muiden S-mallien tapaan Audi S1:ssä ja S1 Sportbackissä on jatkuvatoiminen quattro-neliveto, jonka sydän on taka-akselille sijoitettu sporttiseen ajoon sovitettu hydraulinen monilevykytkin. Myös alusta ja sähkömekaaninen ohjaustehostin on suunniteltu urheilulliseen ajoon. Taka-akselin monivarsituenta korvaa normaalin A1-mallin yhdystukiakseliston. Audi drive select -järjestelmän avulla kuljettaja voi säätää ohjauksen, vaihteiston ja jousituksen toimintaa mieleisekseen.
Audi S1:n ja S1 Sportbackin ulkoinen ilme paljastaa mallien sporttisen luonteen. Uudet Xenon plus -ajovalot, ja LED-takavalot sekä monet pienet yksityiskohdat edessä ja takana kielivät menohaluista. Sisätiloja hallitsee tumma yleisväritys, joka saa terästystä polkimien harjatusta jaloteräspinnoitteesta.
Vastaa