Ralliteiden virtuoosi
Ford Fiesta on tuttu rallipoluilta ja tämä ST onkin luokkansa paras ajettava.
Viime kesänä pääsimme tuoreeltaan kurvailemaan tällä Fiesta ST:llä etelä-Ranskan serpentiiniteillä. Tuolloin auto hurmasi ominaisuuksillaan. Olihan ST pakko saada koeajoon myös härmän teille ja katsoa jatkuuko sama tahti.
Fiesta ST:n istuin hemmottelee kuskia, sillä jokainen saa varmasti hyvän ajoasennon. Ranskan mutkaisilla vuoristoteillä ST oli kuin kotonaan eikä nämä härmäläiset huonokuntoiset tiet heikentäneet mielipidettämme. Päinvastoin. Uskomattoman upea ajaa mutkateitä sekä asfalttipintaisia että sorateitä.
Suomalaisilla moottoritieteillä tosin aika rasittava ja raskas, etenkin pidemmällä matkalla.
Uraiset ja epätasaiset asfalttitiet ovat myrkkyä, eikä tunnu hetkeäkään menevän niissä suoraan. Sama ongelma on myös Peugeot 208 GTI:ssä sekä Ibiza Cuprassa. Kovemmissa kiihdytyksissä ohjaus vähän vetelee, mutta on selkeästi parhaimmasta päästä.
Moottorissa kivat pörinät
Tällä ST:llä ei ole mitään tekemistä WRC-ohjusten kanssa, vaikka molemmat ovatkin Fiestoja. Rallipoluilla opittuja niksejä on varmasti käytetty tätä tehdessä, sillä niin maukas auto tämä on ajaa. Moottorista lähtee kiihdytettäessä kivat saundit. Tasakaasulla ajettaessa moottorin äänet pysyvät vaimeana, joten senkin puolesta melutaso pysyy miellyttävänä.
Hintakaan ei ole paha, joten varmasti tulee löytämään paikkansa suomalaisten sydämissä. Muotoilu tosin voisi olla vähän radikaalimpi, jos nyt jotain negatiivista on oikein hakemalla haettava.
Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Ajoasento
Miinukset
Vaimea muotoilu
Jälkimaku
Enempää ei juuri voisi toivoa. Fiesta ST on todella maukas ajaa ja jotenkin syttyy ihan uudelle tasolle etenkin hiekkatiellä.
Ford Fiesta ST
Hinta 27 961,03€
Teho 182hv (134kW)
Vääntö 290Nm
Kiihtyvyys 0-100km 6,9 sekuntia
Huippunopeus 223 km/h
Yhd. kul. (valm. ilm) 5,9 litraa
Päästöt 138g/km
Koeajon kulutus 8,3 litraa
Vastaa