Kaasujalka

”Köyhän miehen Jaguar”

Julkaissut:

|

27.1.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

”Köyhän miehen Jaguar”

Edestäpäin katsottuna Rover ehkä häviää muotoilussa hieman toiselle britille, Jaguar X-typelle. Mutta sivuprofiilin ja peräpään retrofiiliksen takia lopputuloksessa se menee kuitenkin ”loistobrändistä” ohi.

Rover 75:tä jotkut sanoivat aikoinaan köyhän miehen Jaguariksi. Mikäs siinä. Ainakin itse ajan mieluummin köyhän miehen Jaguarilla kuin vaikkapa rikkaan miehen Ladalla.

Jalopuujäljitelmän ansioista Rover 75:n ohjaamo on edelleen ajattoman tyylikäs, vaikka auto on jo 12 vuotta vanha ja sen valmistuskin lopetettiin jo yli kahdeksan vuotta sitten.

Jalopuujäljittelylle tekee oikeutta muun sisustuksen vaaleus, muun muassa koko kolmipuolainen nahkaratti on valkoinen.

Peräpäästä Rover 75 on retrohenkisessä pulleudessaan yksi parhaimman näköisiä sarjatuotantoautoja.

Kaunein auto -kisojen suosikki

Pyöreät, aavistuksen ovaalinmuotoon lievästi taipuvissa mittareissa on vaaleat pohjat ja niiden ulkoasu on muutenkin positiivisessa mielessä vanhahtava, siis klassinen. Hyvin samanlaiset mittarit ovat myös Chrysler 300 C:ssa.

Mieleen tulevat vanhat urheiluautot. Rover 75 saikin aikoinaan retrohenkisestä muotoiluta myös nihkeää palautetta: sitä pidettiin mallin suuntaamisena iäkkäämmille ostajille.

Mutta omasta mielestäni tämä Rover 75 näytti jo silloin, kun sitä valmistettiin ja tuotiin Suomeen, siis 1990-luvun loppupuolella, erittäin kauniilta autolta. Enkä ole ainoa, voittihan se monia Kaunein auto –kilpailujakin.

Klassisessa retromuotoilussa nimittäin on se hyvä puoli, että sellaisesta autosta tulee iätön. Tämän Roverin peräpää on mielestäni edelleen eräs hyvännäköisimpiä autoluomuksia. Tätäkin Roveria nimiteltiin joissakin piireissä ”köyhän miehen Jaguariksi”.

Ilo myös ajaa

No, jos unohdetaan nämä niin sanotut brändit ja imagot, on Rover 75 pulleahkosta peräpäästään ehdottomasti paremman näköinen kuin Jaguar X-type, johon tätä kai nyt pääasiassa verrataan. Ja koska Jaguar X-type ei missään nimessä ole ruma auto, niin tätä voi kai kutsua todelliseksi kaunokaiseksi.

Kyydiltään tämä seiskavitonen on niinikään selvästi ajajan auto: omistihan BMW jonkun aikaa Roverin tehtaan silloin, kun tätä mallia alettiin valmistaa. Rover etenee hiljaisesti ja arvokkaasti. Olen kyllä usein ennenkin sanonut, että vanha kunnon V6-bensamoottori varmaan tekisi Lada Nivalla ajostakin herkkua.

Automaattilaatikko herää vasta sitten, kun moottorille antaa kunnolla kierroksia. Hetken aikaa kehä kolmosella tasaisesti kaasutellessa tuli samanlainen olo kuin aikoinaan omistamassani vapaasti hengittävässä Mersun 220 D:ssä. Tämä tietysti johtuu siitä, että on ihan eri asia polkea 3-litraista V6:ta kuin tämän V6-Roverin kuutiotilavuudeltaan vaatimatonta 2-litraista pannua.

Jakohihna juuri vaihdettu

Rover on matka-ajossa vakaa, vaan ei liian kova: alustalle on pakko antaa arvosana erinomainen. Nahkapenkkejä tämä Rover tietysti vähän vaatii: nyt ne olivat sinänsä siistiä ja hyvännäköisesti tikattua plyyshiä.

Huollot tässä Roverissa on hoidettu hyvin: plussaa tulee erityisesti jakopään hihnan ja vesipumpun vaihdosta juuri äskettäin.

Matkamittarissa on vasta 155 000 km, oikealle automiehellehän se merkitsee vasta sisäänajoa. Huoltokirja on täytetty huolellisesti. Oston riskittömyyttä korostaa vielä se, että 154 000 kilometrissä on vaihdettu jakohihna ja vesipumppu.

Hintapyyntö on 5 990 €. Oikein harmittaa, että suomalainen jostain syystä karsastaa brittiautoja. Tässä saisi pikkurahalla huippusiistin pelin, jolle taatusti kukaan ei naura, mutta joka tarjoaa omistajalleen myös oikeaa ajoiloa. Korkeahkosta iästään huolimatta.

Ja taatusti ei jääkiekkoa harrastavan juniorin kotihallin parkkipaikalla uppoudu massaan.

Heräteostos

Tuusulalaisen Autoimperiumin Jermu Numminen myöntää, että Rover 75 ei ole kovin kysytty tuote.

– Parhaiten se tekee kauppansa heräteostoksensa, harva Roveria etsimällä etsii.

Mutta kun siisti Rover 75 tulee myyntiin, se saattaa juuri harvinaisuutensa takia mennä todella nopeasti kaupaksi.

– Se on kuitenkin persoonallinen auto, jollaisen ostaja saa hienoja ominaisuuksia ja varustelua edullisella hinnalla, Numminen painottaa.

Kysynnän vähäisyyden ja harvinaisuutensa takia Rovert toisaalta saattaa jämähtää myyntiin pitkäksikin aikaa.

Sisältä Rover on arvokkaan oloinen, kiitos jalopuujäljitteisen kojetaulun ja vaalean nahkaratin.

– Rover 75 tekee kauppansa parhaiten heräteostoksena. Kovin moni ei lähde sellaista hakemalla hakemaan, mutta autokaupan myyntirivistössä se saattaa yhtäkkiä paistaa silmään. Vajaa 6000 euroa reilut 150 000 kilometriä ajetusta, kuitenkin 2000-luvulla valmistuneesta ja jossain määrin premiumerkiksi mielletystä autosta ei ole hirveän paljon.

Numminen itse ei karsastaisi ottaa myyntiin V6-moottorista vuosimallin 2001 Rover 75:ä.

– Minulla oli tällainen Rover, tosin pienemmällä moottorilla, myynnissä. Taisi mennä kaupaksi heti. 5500 eurolla ei kuitenkaan hääppöistä Corollaa saa ja autonahan Rover on ihan eri juttu.

Rover on mielletty ”köyhän miehen Jaguariksi”: molemmat autot ovat brittejä.

– Kyllähän Jaguar tietysti on kalliimmallakin hinnalla selkeästi helpompi myytävä. Sillä on kuitenkin korkeampi status. Rover oli ihan hyvä auto, mutta me suomalaiset olemme vähän sellaista jöröjukkaväkeä ja luotamme enemmän japanilaiseen kuin brittiin. Rover voi olla oikea löytö oman tiensä kulkijalle.

 Rover 75
• Moottori: 2.0i V6 24V
• Vaihteisto: automaatti
• Matkamittarilukema: 155 000 km
• Käyttövoima: bensiini
• Teho: 150 hv
• Hinta: 5 990 €
• Myynnissä: Helsingin Autokeskus

Teksti ja kuvat Timo Kiiski

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo käytetty Toyota Verso – Suurperheelliselle kentänhoitajalle
Koeajo käytetty BMW 330e – ”Amis-BMW” päivittyi pistokehybridiksi
Koeajo käytetty Honda CR-V – Reisitaskuhousut jalkaan ja menoksi!

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *