Kaasujalka

Yksi tämmöinen kiitos

Julkaissut:

|

24.1.2014

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Yksi tämmöinen kiitos

Audi S3 on uskomaton taidonnäyte arkiselta tuntuvasta autosta, jolla pystyy piiskaamaan radalla liki kilpa-automaisia suorituksia.

Uusi Audi S3 on saatavana ensimmäistä kertaa mallin historiassa kolmena eri korimallina. Tämän koeajetun Sportbackin lisäksi myös kolmiovisena että sedanina. Valittavana manuaalivaihteisto sekä S-Tronic. Auto on aina nelivetoinen.

Monitaituri

Istuimet ovat yllättävän vaatimattomat muotoilultaan. Ne kyllä näyttävät hyvältä, mutta suvuttaistukea saisi olla runsaammin. Tämä sama “ongelma” on vähän jokaisessa Audin S- ja RS-mallissa. Ehkä tällä halutaan tuoda istuin mahdollisimman monelle ihan ookooksi, eikä tietoisesti haetakaan kilpa-automaisuutta. S-merkkejä on siroteltu niin moneen paikkaan, ettei malli jää kenellekään epäselväksi.

Alusta on uskomattoman hyvin onnistunut. Arkiajossa miellyttävän mukava, mutta tarpeeksi jämäkkä nopeaan ajoon. Keulalla hyrrää tuttu 2-litrainen turbomoottori, josta on kutitettu komeat 300 hevosvoimaa ja se takaa semmoisen kiihtyvyyden ettei se jätä ketään kylmäksi. Voisi luonnehtia lyhyesti, että kulkee sikamaisen kovaa.

Muiden poikittaismoottoristen Audien tapaan tämänkään quattron neliveto ei ole toteutettu Torsenin avulla vaan Haldexilla. Normaalissa arkiajossa sitä ei huomaa, mutta vasta rajummin vedätettäessä erot tulevat esille. Etenkin siinä vaiheessa, kun pito alkaa lähtemään ja sitä nelivetoa todella tarvittaisiin. Autolla on taipumusta aluksi hivenen puskea ja vasta sitten takarenkaat tulevat mukaan hommiin.

Tämän tyyppisessä autossa nelivedon toimintaperiaattesta ei ole niin suurta haittaa, mutta esimerkiksi maasturin kohdalla enemmänkin. Sillä voi jäädä jumiin, mikäli neliveto ei toimi kunnolla.

Kokonaisuudessaan aivan fantastinen paketti ja kuskin paikalle on varmasti aina tunkua!

AUDI S3 sportback 2,0 TFSI quattro S tronic
Hinta 57 068,44€
Koeajoauton hinta varusteineen 72 663,34 €
Iskutilavuus 1984 cm³
Teho 300hv (221kW) 5500-6200 r/min
Vääntö 380Nm/1800-5500 r/min
Paino 1520 kg
Kiihtyvyys 0 – 100 km/h 4,9 s.
C0 2 -päästöt 159 g/km
yhdistelmäkulutus 6,9 l/100 km
Koeajon kulutus 10,6 litraa

Plussat
Suorituskyky
Mukavuus
Ajettavuus

Miinukset
Vaatimattomat etuistuimet (varausin)

 Jälkimaku
Liki pitäen täydellinen pienen perheen auto.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *