Kaasujalka

Älyautoilu yli miljoonan suomalaisen saataville

Julkaissut:

|

11.12.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Älyautoilu yli miljoonan suomalaisen saataville

 

Autoasi-korjaamoketju, ajotieto-operaattori Helpten ja Elisa tuovat markkinoille ensimmäisenä maailmassa älyautopalvelun, joka yhdistää autoilijan, auton, huoltopalvelut ja ajamisen tietopalvelut saumattomasti yhteen sovellukseen. Se on myös kokonaisvaltainen ratkaisu yritysten autokannan hallintaan.

Älyautopalvelu perustuu siihen, että autoon kytkettävä lähetin on yhteydessä pilvipalveluohjelmistoon sekä Autoasi-korjaamoon. Autoilija käyttää palvelua älypuhelimellaan. Palvelu pystytään asentamaan yli miljoonaan suomalaisautoon auton merkistä riippumatta, joten se on ainoa tapa saada älyautoilun hyödyt nopealla aikataululla yli miljoonalle suomalaisautoilijalle. Palvelun avulla autoilijan ei tarvitse huolehtia tulevista huolloista tai esimerkiksi ajaa korjaamolle selvittämään vikailmoitusta.

”Autoasi näkee vikakoodit välittömästi ja neuvoo tämän jälkeen autoilijaa tarvittaviin toimiin. Lisäksi Autoasi ja autoilija pystyvät seuraamaan sovelluksesta auton huoltotarpeita, ja autoilija saa muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta tai katsastuksesta automaattisesti”, kertoo Timo Kemppainen Autoasi-ketjusta.

Autoilijan palvelunäkymään tullaan ensi vaiheessa yhdistämään tiepalvelu ja ajoneuvon hätäpuhelujärjestelmä. Paikkatieto tulee järjestelmästä suoraan, joten hädän hetkellä autoilija saa avun älypuhelimen napin painalluksella. Muita kolmansien osapuolten jo saatavilla olevia palveluita Autoasi-käyttöliittymään on muun muassa tiesää.

”Jatkossa vain mielikuvitus on rajana, minkälaisia autoiluun liittyviä sovelluksia alustalle kehitetään”, toteaa Kemppainen. Älypalvelut vähentävät polttoaineen kulutusta ja nostavat auton jälleenmyyntiarvoa Palvelun avulla muodostuu auton tarina, jossa yhdistyy auton huoltohistoria, katsastustiedot ja ajotapahistoria. Näistä tiedoista on apua esimerkiksi autoa myytäessä. Auton omistaja itse määrittää, haluaako hän esimerkiksi huoltohistoriaan, paikkatietoon tai ajotapaan liittyviä etuja ja palveluita käyttöönsä.

”Autoilija saa halutessaan sovelluksesta palautetta ajotavastaan ja voi esimerkiksi alentaa oikealla ajotavalla polttoaineen kulutusta. Autoilija voi toimia myös Autoasin ja Helptenin vakuutuskumppanien kanssa ja vaikuttaa turvallisella ajotavalla vakuutusmaksuihinsa”, toteaa toimitusjohtaja Rauno Toivonen Helptenistä. Elisa on ollut mukana kehittämässä palvelua verkkojen ja mobiliteetin näkökulmasta.

”Tämä on lähes jokaista suomalaista koskeva konkreettinen esimerkki teollisen internetin sovellusalueista. Verkon omistajana olemme vahvasti mukana palvelukehityksessä jatkuvasti. Tämäntyyppiset palvelut tulevat yleistymään nopeasti”, toteaa johtaja Jorma Niemelä Elisalta.

Älyautopalveluun haetaan satoja suomalaisia testikäyttäjiä kehittämään palvelua ja pilottiin voi hakea joulukuun lopusta lähtien osoitteessa autoasi.fi. Palvelu on myös kokonaisvaltainen ratkaisu yritysten autokannan hallintaan. Yrityspalveluiden tarjonta on käynnistynyt joulukuussa 2013 ja palvelu on saatavilla askeleittain yksityisautoilijoille alkuvuodesta 2014. Paljon työkseen omalla autolla ajavat autoilijat pystyvät hyödyntämään molempiin palveluihin liittyviä osia tehokkaasti.

Älyautopalvelun hyödyt yksityisautoilijalle

Huollon etävalvonta ja tuki: Autoasi näkee esimerkiksi vikakoodit välittömästi ja neuvoo tämän jälkeen autoilijaa tarvittaviin toimiin. Autoasi ja autoilija pystyvät seuraamaan sovelluksesta auton huoltotarpeita, ja autoilija saa muistutuksen tulevasta määräaikaishuollosta tai katsastuksesta automaattisesti. Mobiilit huoltopalvelut: Autoilija pystyy hoitamaan kaiken huoltoon liittyvän helposti sovelluksen avulla (esim. huoltotarjous, huollon ja sijaisauton varaaminen ja huollon aikainen viestintä). Ajotapa: Autoilija saa ajotavastaan palautetta, jolloin ajotapa muuttuu turvallisemmaksi ja ympäristöystävällisemmäksi. Autoilija voi toimia myös vakuutuskumppanien kanssa ja vaikuttaa turvallisella ajotavalla vakuutusmaksuihinsa. Automaattinen ajopäiväkirja – matkalaskut vaivattomasti Tiesää ja tien kunto: Autoilija näkee matkansa ajo-olosuhteet ja pystyy varautumaan niihin. Hätäpuhelujärjestelmä, hinaus- ja tiepalvelu Autosi tarina: Huoltohistoria, katsastustiedot, ajotapahistoria ja ajopäiväkirja

Apua yritysten autokannan hallintaan

Reaaliaikainen autokannan hallinta: Autoista vastaava näkee reaaliajassa autojen huoltotarpeet, huollattamattomat autot sekä autot, jotka seuraavaksi tarvitsevat huoltoa. Palvelu mahdollistaa huoltokulujen seurannan ja vertailun. Keskitetty huoltojen hallinta. Sähköisen palvelun avulla pystyy tekemään ja muokkaamaan ajanvarauksia. Järjestelmä sopii myös autokannan seuraamiseen pitkällä aikavälillä. Huoltohistorian analysointi. Analysointi voidaan tehdä merkkikohtaisesti, yksikkö- ja haltijakohtaisesti tai huoltopaikkakohtaisesti. Tehokas tuotantoajoneuvojen ohjaus mahdollistaa niiden tehokkaamman ja ympäristöystävällisemmän käytön.

Palvelu on monen tekijän summa

Palvelualusta on kehitetty yhteistyössä Autoasin, Avauksen, Aplicomin, Elisan ja Helptenin kanssa. Autoasi vastaa palvelun kokonaiskehityksestä ja huoltopalvelun integroimisesta. Avaus vastaa palvelun muotoilusta sekä ohjelmistokehityksestä. Helptenin palvelun avulla siirretään ajoneuvoista saatavat tiedot, kuten huoltotieto, vikatieto ja ajotapa, pilvipalveluun ja luodaan ajoon liittyviä palveluita. Yritysratkaisun oleellisena osana on HelptenPro-palvelu. Aplicom on autoon kytkettävän lähettimen eli älyboxin sekä eräiden autotieto-ohjelmistojentoimittaja. Elisa vastaa tietoliikenneyhteyksistä. Palvelukokonaisuutta on kehitetty osittain Tekesin tuella.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *