Kaasujalka

Vain yksi tarkoitus

Julkaissut:

|

5.12.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Vain yksi tarkoitus

Uusi BMW M6 on todellinen superauto, joka on tehty puhtaasti nopeaan ajoon.

Röyhkeä, kaunis, nopea ja pelottava. Siinä muutamia adjektiivejä, jotka kuvaavat hyvin tätä BMW:n tuoreinta M-sarjalaista. Auton käsittämätön voimanpesä herättää kunnioitusta ja samoin tekee auton hinta. Perusvarusteisena M6 maksaa 214082,35 euroa ja tämä koeajettu yksilö 257000 euroa. M6 on luonnollisesti saatavana myös cabriona ja Gran Coupena. Summat ovat siis sitä luokkaa, että sillä saisi jo varsin kivan perheasunnon (tosin riippuu asuinkunnasta).

Siinä missä vanhakorinen M6 oli ulkoisesti yllättävän vaatimaton tämä uutukainen hillitysti pöyhkeilee muodoillaan. Ulkoisesti selvimmät tunnusmerkit ovat lovetettu katto on hiilikuidusta, agressiivinen keula ja neljä putken päätä. Tämä lähes 4.9 metriä pitkä ja 1.9 metriä leveä auto on varsin massiivinen ilmestys. Päiden kääntyminen on taattua, kun tällä liikkuu.

Pelottavaa voimaa

Keulalla hyrrää V8-moottori, jossa on muutama turboahdin ja moottorin jatkeena on kaksoiskytkinvaihteisto. Järisyttävä voima välittyy tiehen luonnollisesti takapyörien avulla. Arkiliikenteessä pintakaasulla ajettaessa tämä on kuin mikä tahansa auto, rauhallinen ja sivistynyt. Kiihdytykset sujuvat vaivatta ja jo pintakaasulla tällä pystyy näyttämään perävaloja lähes kaikille muille kanssaliikkujille.

Odotapas kun kierrokset nousevat yli 5000:n kierroksen. Sen jälkeen alkaa kuulumaan huumaava ääni, joka on sekoitus korkeaa vinkumista ja möreää möyrintää. Raivopää on herännnyt henkiin. Jos et tiedä mitä teet niin pidä luistonesto kytkettynä päällä, sillä tällä sudittelu ei ole “leikin” asia. Rajummissa kiihdytyksissä takarenkaat eivät meinaa saada pitoa lainkaan. Autoa on kuitenkin yllättävän helppo hallita kaasun ronskilla käytöllä, mutta sillon ei pidä arpoa vaan määrätietoisesti viedä autoa. Tämä on auto, joka pitää kuskin nöyränä. Leveät renkaat pitävät auton tiessä kuin tauti, mutta kun pito lähtee kannattaa olla hereillä…

Vaihteisto toimii kuin unelma ja käsinkäyttäessä kuuluu todella makeat paukahdukset putkessa, kun vaihtaa noin 3000 kierroksen kohdalla. M6:lla todella huomaa miten kammottavan huonossa kunnossa Suomen tiet ovat. Urissa tempoo mihin sattuu ja kuopat lyövät läpi. Normaalilla perheautolla en vastaavia kohtia edes huomannut.

Jos olisin ajanut koeajon Saksassa ja vieraillut isoilla moottoriradoilla niin sydämeni vuotaisi verta luovuttaessani tätä takaisin maahantuojalle. Ymmärrän hyvin ihmisiä, jotka ostavat M6:n. Valitettavasti Härmän olosuhteet eivät tuo auton ominaisuuksia parhaiten esille.

PLUSSAT
Suorituskyky
Ajettavuus
Järjettömyys

MIINUKSET
ööh… hinta

JÄLKIMAKU
Olipas kiva palata koeajon jälkeen 200 hevosvoimaa tehottomampaan autoon, kun ei koko aikaa tarvitse pelätä älytöntä ylinopeuden vaaraa…

BMW M6
Hinta: 214082,35€
Kuutiotilavuus: 4395cm³
Teho: 560hv (412kW)/6.000- 7.000 r /min
Vääntö: 680Nm/1.500-5.750r/min
Paino: 1.925 kg
Kiihtyvyys: 0–100 km/h 4.2 sekuntia
Huipp unopeus: 250km/h
Yh d. kulutus: 9,9 litraa
Co²-päästöt: 232 g/km
Koeajon kulutus: 14.2 litraa

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *