Lexuksen mallisto laajenee GS 300h:n myötä
GS-malliin on nyt tarjolla 164 kW:n (223 hv) täyshybriditekniikka, jonka ansiosta yhdistetyn ajon hiilidioksidipäästöt ovat vain 109 g/km.
Neljännen sukupolven Lexus GS -mallisto lanseerattiin vuoden 2012 kesällä. Vaikka tehdas valmistaa GS:ää eri moottorivaihtoehdoilla, Suomen maahantuontiohjelmaan niistä on kuulunut vain hybridiversio GS 450h. Uuden GS 300h:n myötä suurikokoisten sedanien E-segmenttiin kuuluva korimalli tulee meillä huomattavasti aiempaa laajemman asiakaskunnan ulottuville. Lanseerauksen yhteydessä esitellään useita muotoilu-, teknologia- ja turvallisuusparannuksia koko GS-mallistoon.
Uusi hybridivaihtoehto
Lexus GS 300h:n bensiinimoottori on nelisylinterinen, 2,5 litran voimanlähde. Sen polttoaineen syötöstä vastaa D-4S -suorasuihkutus. Hybridijärjestelmässä on kaksi sähkömoottoria, jotka vastaavat voimantuotosta, energian talteenotosta ja esimerkiksi portaattoman vaihteistovälityksen toteutuksesta.
7Järjestelmän kokonaisteho on 164 kW (223 hv). Tämän moottorikokonaisuuden myötä GS-mallistoon tulee kilpailukykyinen vaihtoehto muiden premium-merkkien vastaavantehoisille dieselautomaateille, joilla on suuret myyntivolyymit markkinoillamme. Vastaavaa hybriditekniikkaa käytetään myös Lexus IS 300h:ssa, jota on Suomessa myyty tänä vuonna yli 100 kappaletta.
Aiempaa pienemmän hybridivaihtoehdon myötä mallin yhdistetyn ajon kulutuslukema on tippunut lukemaan 4,7 l/100 km. Vastaava CO2-päästö on vain 109 g/km. Myös typenoksidi- ja hiukkaspäästöt ovat poikkeuksellisen alhaisella tasolla. Erittäin suorituskykyistä ajoelämystä haluaville on jatkossakin tarjolla 90 kW tehokkaampi Lexus GS 450h.
Laaja varustevalikoima
Kuten jokainen muukin Lexus GS-versio, myös GS 300h on suunniteltu tarjoamaan omistajalleen erittäin miellyttävän ajokokemuksen. Yleiseen melutasoon vaikuttavat osaltaan ilmanvastusta madaltavat alustan koteloinnit ja tavallista pienemmät koripaneelien väliset raot. Ilmanvastuskerroin on 0,26.
Nykyinen GS-mallisto on saanut kiitosta ohjauksestaan ja jousitusmukavuudestaan. Korkealuokkainen ajonvakautusjärjestelmä ei heikennä takavetoisen auton tunnokkuutta, mutta auttaa silti tehokkaasti säilyttämään auton hallittavuuden ääritilanteissa.
Mallin vakiovarustelu on kattava. Esimerkiksi laadukas audiojärjestelmä 12 kaiuttimella, avaimeton sisäänkäynti- ja käynnistysjärjestelmä, etuistuimien sähkösäädöt, mäkilähtöavustin, peruutuskamera, pysäköintitutkat edessä ja takana, sähkötoimiset ohjauspyörän asentosäädöt, varashälytin ja Bi-Xenon-ajovalot ajovalopesimillä kuuluvat kaikkien versioiden varusteluun.
Lisävarustevalikoimaan kuuluvat mm. 12,3 tuuman led-monitoiminäyttö Remote Touch Interface -ohjaimella, Mark Levinson -audiojärjestelmä 17 kaiuttimella ja monivärinen HUD-tuulilasinäyttö. Tarjolle tulee myös Lexus Hotspot -järjestelmä, joka mahdollistaa kahden 3G-antennin avulla auton sisäisen langattoman internetyhteyden häiriöttömän toiminnan. Urheilullisempaa varustelua, ajokäytöstä ja ulkonäköä haluaville on tarjolla muiden Lexus-mallien tapaan F Sport -versio.
Turvallisuus
GS-malliston turvallisuusvarustelu on myös korkeatasoista. Korisuunnittelun lähtökohtana on ollut huipputasoinen matkustaja- ja jalankulkijaturvallisuus. Esimerkiksi 10 turvatyynyä, aktiiviset etuistuinten pääntuet sekä hämärä- ja sadetunnistimet kuuluvat vakiovarusteluun. Kuolleenkulmanvaroitin, Pre-Crash turvajärjestelmä, kuljettajan vireystilan valvonta, aktiivinen vakionopeussäädin, Nighview-infapunakamera, kaarrevalojärjestelmä ja automaattiset kaukovalot ovat saatavilla lisävarusteina.
Vastaa