Sadat vapaaehtoiset tekevät Riihimäki-rallin
Riihimäki-rallin onnistuminen 18. tammikuuta 2014 vaatii 400–500 vapaaehtoisen panoksen. Jo pelkästään jokaiselle erikoiskokeelle heitä tarvitaan keskimäärin 30–40 henkeä.
39. Riihimäki-ralli avaa huippusuositun F-cupin 18.1.2014. Kilpailunjohtaja Timo Rintakoski alkoi kilpailun valmistelut jo viime kevättalvena.
– Itsekin olen ollut mukana järjestelyissä 18 vuotta: ensin muissa tehtävissä esimerkiksi ratamestarina ja tiedotuspäällikkönä, viimeiset kaksi vuotta olen ollut kilpailunjohtaja. Itse kilpailuviikonlopuksi löytyy kiitettävästi vapaaehtoisia, mutta pitkän aikajänteen valmistelutöihin heidän houkuttelemisensa on huomattavasti haastavampaa, Rintakoski sanoo.
Reitti jo tehty
Kun kilpailupäivä koittaa ja parisataa kilpa-autoa suuntaa seitsemälle erikoiskokeelle, nousee vapaaehtoisten määrä 400–500:aan.
– Lyhinkin erikoiskoe vaatii 20 hengen panoksen ja pisimmällä erikoiskokeella tarvitaan jopa 60 ihmistä, Rintakoski sanoo.
Isoin työ on ollut reitin valmistaminen: kilometrejä kun seitsemälle erikoiskokeelle mahtuu yhteensä peräti 85.
– Nyt ovat luvat reitille kunnossa, mutta onpa niitä haettukin viime talvesta lähtien, Rintakoski mainitsee.
Riihimäki-rallin viikonloppu on myös melkoinen piristysruiske paikalliselle elinkeinoelämälle.
– Ostamme tuloslaskenta- ja turvallisuuspalveluita, samoin käytämme paikallisia kopiointipalveluja ja paljon ostamme myös ravintolapuolen tarvikkeita. Myös paikallisia koneyrittäjiä työllistämme jonkin verran reittien auraamisessa ja lanaamisessa. Ja kun yleisöä tulee tänne tuhansia, niin viime talvena molemmat kaupungin hotellit olivat kilpailuviikonloppuna loppuunmyytyjä.
Vapaaehtoiset osallistuvat Riihimäki-rallin järjestelyihin talkoohengessä ja kulukorvauksilla, varsinaista palkkaa heille ei makseta.
Rohkeasti omannäköinen
Vuosien saatossa Riihimäki-ralli on uusiutunut kisa kisalta.
– Kun alkuvuosina kisa tehtiin enemmän tietyllä kaavalla, olemme viime vuosina rohkeammin tehneet omannäköistä kilpailua.
Tammikuussakin erikoiskokeissa on mukana niin vanhoja hittejä kuin täysin uusiakin pätkiä.
– Reitti elää aina. Siinä mielessä tämä on mukavaa, että olemme tulevaan kisaan löytäneet osuuksia, jotka ovat varsinkin nuoremmille kuskeille täysin uusia. Joitakin vakiopätkiä on ajettu jo 1960-luvulta asti.
Duudson-Jarppi viihdyttää
Myös oheisviihteeseen on panostettu. Ensi talvena raviradan yleisöerikoiskokeella yleisöä lämmittelevät stuntti-show’llaan Crazy Mike ja Duudsonien Jarppi.
– Raviradan erikoiskoe järjestetään jo neljännen kerran peräkkäin, ja se on joka kerta onnistunut hyvin, kerännyt yleisöä noin 1000 henkeä.
Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 2. joulukuuta, luokkia on parikymmentä.
– Toivottavasti ralliväki löytää tämän kilpailun. Ainakin Riihimäki-rallissa saa ajaa, kun erikoiskokeiden yhteispituus on 85 kilometriä, Rintakoski kannustaa.
Teksti Timo Kiiski
Kuva Marko Mäkinen








Vastaa