Uuden Qashqain myynti alkaa helmikuussa
Nissan lanseerasi vuonna 2006 Qashqain. Vuosien varrella sen myynti on ylittänyt kahden miljoonan auton rajan ja se on saanut runsaasti jäljittelijöitä. Nyt Nissan Qashqai on syntynyt uudelleen.
Lontoossa julkistettu uusi Qashqai aloittaa crossover-segmentissä täysin uuden sukupolven. Yli 5000 Qashqain omistajaa eri puolilta maailmaa antoi oman panoksensa uuden mallin luomisprosessiin lähettämällä Nissanille kuvia. Näitä kuvia hyödynnettiin tänään julkistetun uuden mallin muotoilussa.
Täysin uusi Qashqai vahvistaa Nissanin crossover-johtajuutta entisestään, kun sen myynti alkaa helmikuussa 2014 valikoiduilla markkina-alueilla kautta maailman.
Älykästä teknologiaa
Uusi Qashqai on 49 mm pitempi ja hieman matalampi ja leveämpi kuin nykyinen malli. Nämä muutokset antavat autolle virtaviivaisen ilmeen – crossover-tyylistä, kompakteista mitoista ja korkeasta ajoasennosta tinkimättä.
Uusi Qashqai on täynnä innovatiivista teknologiaa. Laaja huipputeknisten ominaisuuksien valikoima helpottaa käytännöllisesti katsoen kaikkia ajamisen osa-alueita. Nissanin Safety Shield -järjestelmä sisältää nyt myös peräänajovaroittimen automaattisella hätäjarrutustoiminnolla, kuljettajan vireystilanvalvonnan sekä liikennemerkkien havainnointijärjestelmän. Älykäs, täysautomaattinen pysäköintiavustin helpottaa parkkeerausta kaupungin ahtailla kaduilla.
Moottorit ja vaihteistot
Kompaktin henkilöauton taloudellisuus ja katumaasturin luonne ovat olleet alusta asti keskeinen osa crossover-mallien viehätystä. Uuden Qashqain moottorivalikoima tarjoaa entistäkin monipuolisempia ja taloudellisempia vaihtoehtoja.
Lanseerausvaiheessa moottorivalikoimaan kuuluu neljä voimanlähdettä – kaksi bensiini- ja kaksi dieselkäyttöistä – jotka voidaan yhdistää joko etu- tai nelivetoon:
1,2-litrainen DIG-T (115 hv)
1,6-litrainen DIG-T (150 hv)
1,5-litrainen dCi (110 hv)
1,6-litrainen dCi (130 hv)
Kaikissa moottoreissa on turboahdin, joka mahdollistaa pienemmän moottoritilavuuden, pienemmät päästöt ja alhaisemman kulutuksen. Uuden Qashqain voimanlähteet tarjoavat huippusuorituskykyä luokkansa pienimmillä CO2-päästöillä (alimmillaan 99 g/km).
Vaihteistopuolella valittavissa on manuaali tai täysin uusi X-Tronic-automaattivaihteisto. Erityisesti toisen sukupolven Qashqaita varten suunniteltu uusi X-Tronic on valittavissa 1,6-litraiseen dCi-moottoriin. Vaihteiston toiminta perustuu jatkuvasti muuttuvaan välitykseen, mutta sitä on jalostettu edelleen tasaisemman ja luonnollisemman ajotuntuman saavuttamiseksi. Tavanomaisista CVT-vaihteistoista poiketen Qashqain X-Tronic-automaatti jäljittelee voimakkaissa kiihdytyksissä perinteisten, ”kiinteävälityksisten” automaattivaihteistojen toimintaa, jossa vaihteenvaihdot tapahtuvat portaittain. Rauhallisemmassa ajossa välityksiä säädetään huomaamattomasti todella pehmeän ja tasaisen ajotuntuman aikaansaamiseksi. Tämä tarkoittaa, että uusi X-Tronic tarjoaa niin CVT-vaihteiston kuin perinteisenkin automaatin parhaat puolet.
Uusi Qashqai on ensimmäinen myyntiin tuleva automalli, joka on rakennettu Renault-Nissan-allianssin uudelle yhteiselle CMF (Common Module Family) -alustalle.
Uusi Nissan Qashqai suunniteltiin Euroopassa eurooppalaisia varten. Auton suunnittelusta oli päävastuussa Lontoossa sijaitseva Nissan Design Europe, ja tekninen kehitystyö tapahtui Nissanin teknisissä keskuksissa Ison-Britannian Cranfieldissä sekä Barcelonassa Espanjassa. Myös Japanin Atsugissa sijaitsevan Nissanin maailmanlaajuisen suunnittelukeskuksen suunnittelijat ja insinöörit antoivat vahvan panoksensa uuden mallin kehitystyöhön. Mallin tuotanto aloitetaan Sunderlandin tehtaalla Englannissa.
Vastaa