CITROËNIN RATAOHJELMA ALKAA HAHMOTTUA
Citroën laajentaa autourheiluohjelmaansa ensi vuoden alusta myös vakioautojen World Touring Car – maailmanmestaruus ratasarjaan.
WTCC saa Citroënin myötä uuden piristysruiskeen kun rallissa lähes kaiken voittanut Citroën tuo radalle rallin yhdeksänkertaisen maailmanmestarin, Sébastien Loebin. Hänen uutena tallikumppaninaan uuden valloitusretken haasteen vastaan ottaa WTCC-sarjan kolminkertainen mestari Yvan Muller.
Citroën osallistuu sarjaan Citroën C-Elysée-mallista kehitetyllä autolla. Porrasperäisen korimallin valintaa vaikuttivat WTCC- sarjan kilpailukalenteri ja korimallin suomat laajemmat aerodynaamiset mahdollisuudet.
WTCC nauttii suurta julkisuutta maailmanlaajuisesti. 12 osakilpailun aikana sarja vierailee useammissa maanosissa kuin rallin MM-sarja, joten se sopii hyvin Citroënin kansainväliseen kasvustrategiaan. Osakilpailuja järjestetään Euroopan lisäksi Afrikassa, Venäjällä, Etelä-Amerikassa, USA:ssa, Japanissa ja Kiinassa. Suomesta katsottuna lähimmät osakilpailut ovat Moskovassa, Unkarissa ja Itävallassa. Kalustona käytettävä Citroën C-Elysée on kasvaville automarkkinoille, kuten Venäjälle ja Etelä-Amerikkaan suunnattu keskikokoluokan henkilöauto.
Saman kylän mestarit yhdessä
Rallimestari Sébastien Loeb saa rinnalleen WTCC-sarjan ”Loebin”, ranskalaisen Yvan Mullerin. Muller on tähän mennessä ajanut nimiinsä kaikki WTCC-sarjan tärkeät ennätykset: hänellä on eniten henkilökohtaisia mestaruuksia, suurin määrä osakilpailuvoittoja, suurin määrä sarjapisteitä yhteensä, eniten paalupaikkoja ja eniten kilpailun johdossa ajettuja kierroksia. Menestyksen lisäksi Citroën C-Elysée-kuljettajia yhdistää kotiseutu – he molemmat ovat saman Ranskan Alsacen alueen autourheiluseuran kasvatteja.
– Olen rallin ystävä ja mielenkiinnolla seurannut Sébin uskomatonta uraa. Tapasin hänet ensimmäisen kerran yli kymmenen vuotta sitten ja siitä lähtien olen seurannut hänen uskomattomia saavutuksiaan. Yhdessä hänen kanssaan tulemme varmasti hyvin toimeen ja muodostamaan kovan teamin, Yvan Muller sanoo.
Kevyt ja tehokas etuvetoinen ratatykki
Vakioautojen ratasarjassa sallitaan vain kaksivetoisen autot. Citroënin uusi kilpa-auto on etuvetoinen. Voimaa kuusivaihteisen vaihteiston kautta ohjaaville ja samalla vetäville pyörille tuottaa samanlainen 1.6- litrainen turboahdettu bensiinin suoraruiskutusmoottori kuin nelivetoisessa Citroën DS3 WRC-ralliautossa. Tehoa ratamoottori tuottaa 380 hevosvoimaa ja vääntömomenttia 400 Nm. WRC-ralliautoon verrattuna rata-auton teho on suurempi, mutta vääntömomentti alhaisempi ja moottorin käyttökelpoinen kierroslukualue kapeampi. Citroën C-Elysée on merkittävästi DS3 WRC-ralliautoa kevyempi. Rallissa auton minipaino kuljettajien kanssa on 1350 kg, radalla vain 1100 kg kuljettajan kera.
Vastaa