Kaasujalka

Täydellinen perheauto?

Julkaissut:

|

19.6.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Täydellinen perheauto?

BMW:n uusi kolmossarjalainen kasvoi sisätiloiltaan kunnon perheautoksi. Kun keulalla on 259 hevosvoimaa kehittävä diesel ei tämä kokonaisuus jätä juuri mitään toivomisen varaan.

Koeajomme aikana Suomeen iski Antti-tuisku eli ei siis tämä Rovaniemen lahja suomalaiseelle pop-kulttuurille vaan kunnon lumimyräkkä. Koeajettu Bemari luonnollisesti takavetoinen ja varustettu kitkarenkailla. Konepellin alla ärjyi hurjan tehokas kolmelitrainen diesel, joka kehittää 259 hevosvoimaa ja 560 Nm:iä eli kuivalla asfaltillakin olisi vetopidon kanssa ongelmia saati sitten lumimyräkässä. Nykypäivänä useat vieroksuvat takavetoja eikä monikaan enää edes tiedä mitä sana kardaani tarkoittaa. Olkaa mitä mieltä tahansa, mutta ajettavuudeltaan takavetoinen pesee etuvetoisen mennen tullen. Tottahan liikkeellelähdöt vaativat kuskilta enemmän taitoa ja tarkkaavaisuutta. Nykyajan kuskit haluavat tässäkin sitä helppoutta ja vaivattomuutta ajettavuuden kustannuksella. Olen sitä mieltä, että takavedon parjaajat eivät vain osaa ajaa takavetoista autoa oikein. Ei sillä pidäkään lähteä hankaliin paikkoihin ja kaivaa turhaa verta nenästä. Tosin tässä uusikorisessa 3-sarjassa on vakikovarusteena sähköinen lukkoperä, joka helpottaa ajamista todella paljon. Se olisi pitänyt olla vakiona jo aikoja sitten. Nelivetoinenkin hinnastosta löytyy ja siitä saa pulittaa vajaa 4000 euroa enemmän.

Mykistävän hyvä ajaa

Kolmossarjan Bemari on mitä mainioin perheauto ajaa ja kooltaan aivan täydellinen. Ei liian suuri eikä ahdistavan pieni. Tehokas moottori kruunaa ajettavuuden ja tekee talviajostakin helpompaa. Lisäksi tästä varuste, joka harmikseen on myös katoavaa nykytrendien virtauksessa: perinteinen mekaaninen käsijarru. Se pitäisi ehdottomasti olla jokaisessa autossa. Toinen useassa nykypäivän autossa lisääntyvä ominaisuus on ajovakautusjärjestelmän poiskytkennän hankaloituminen. Useassa autossa sitä saa haeskella tuntitolkulla ajotietokoneesta.

Turvavarusteet eivät aina ole mukavia vaan ne voivat aiheuttaa vaaratilanteitakin. Ajaessani suljetulla tiellä pitkässä sivuluisussa noin reilun 60 vauhdissa auton turvajärjestelmät säikäyttivät, sillä yks kaks turvavyöt kiristyivät ja lasikaton kangassuojus sulkeutui. Ei ollut mikään kiva yllätys. Järjestelmä oletti auton olevan hallitsemattomassa luisussa ja ennakoi mahdollista ulosajoa. Tätä systeemiä ei voi kytkeä pois päältä.

Tässä autossa oli mm. lisävarusteinen tutkalla varustettu vakinopeudensäädin ja se on ihan ehdoton juttu. Ilman tuota tutkaa vakinopeudensäädin on lähes hyödytön. Varsinkin, jos on tottunut tutkan käyttöön.

Hävyttömän kiva auto, joka kuuluu siihen harvinaiseen kategoriaan autoja, joita ei todellakaan olisi halunnut viedä takaisin maahantuojalle.

Plussat
Ajettavuus
Suorituskyky
Mukavuus

Miinukset
Hinta (varauksin)

Jälkimaku
3-sarjan Bemari isolla dieselillä varustettuna on usean autoilijan toiveuni. Auton kanssa arki on helppoa ja vaivatonta. Tarpeen vaatiessa koneessa löytyy ruutia vetää vaikka kerrostaloa perässä.

BMW 330d A Touring
Moottori: 2993 cm3
Teho: 258 hv
Kiihtyvyys (0-100): 5,6 s
Huippunopeus: 250 km/h
Yhdistett y kulutus: 5,1 l/100 km
Co²-päästöt: 135 g/km
Hinta: 63 767,61 €

 

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *