Kaasujalka

Katsastaja katsastaa, korjaaja korjaa

Julkaissut:

|

19.6.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Katsastaja katsastaa, korjaaja korjaa

Tunnen monta pätevää ja mukavaa automekaanikkoa ja korjaamoyrittäjää, ja niin tunnen hyviä katsastusmiehiäkin. Mutta en minä taida olla halukas ostamaan näitä palveluja samalta mieheltä.

Minä en epäile yhtään automekaanikkojen taitoja ja tietämystä selvitä katsastushommista. Voin olla juntti, kun sanon näin, mutta en minä usko, että niissä hommissa ihan pakko on olla insinöörin paperit. Mutta sitä minä vähän epäilen, kuinka puolueettomaksi katsastushomma menee, jos korjaamotkin pääsevät mukaan siihen bisnekseen. Varaosakauppahan se on joka kannattaa.

Esimerkki käytännön arjesta

Tässä hiljattain meidän rouva käytti autonsa merkkihuollossa. Meillä elellään sillä tavalla kahden kerroksen taloutta, että rouvalla on siihen varaa, minä huollatan oman autoni tutulla nyrkkipajalla. Huollosta soittivat ja sanoivat, että pitäisi vaihtaa jarrulevyt. Raha oli juuri sillä nimenomaisella hetkellä tiukalla ja rouva päätti passata ja katsoa muutaman viikon päässä odottavassa katsastuksessa, miten käy. Auto meni läpi katsastuksesta. Katsastusmies kyllä huomautti, että kulumaa levyissä oli, mutta sanoi, että kyllä niillä seuraavaan katsastukseen ajelee. Mutta mitenkäs olisi käynyt, jos sama katsastusmies olisi myynyt myös korjauspalveluja? Olisiko autoista ymmärtämättömän naisasiakkaan kohdalla tullut houkutus hylätä saman tien kiesi ja antaa hyvä tarjous jarrulevyjen vaihdattamisesta saman katon alla? No kyllä ne jarrulevyt sitten aika pian katsastuksen jälkeen vaihdettiin, ihan varmuuden vuoksi.

Valvontakin maksaa

Kyllä se ihan aiheellinen huoli on, että katsastuslain lisäisi riskiä kuluttajan korjauskustannusten kasvusta. Totta ihmeessä ainakin joillakin korjauksia ja katsastuksia suorittavilla yrityksillä olisi intressi löytää ylimääräisiä vikoja ja saada sitä kautta lisää korjaamon liikevaihtoa. Ja korjaamokatsastajien puolueettomuus tietysti vaatii viranomaisvalvontaa. Se tietäisi käsitykseni mukaan huikeasti lisää kustannuksia valtiolle. Ja pakkohan sen taas on näkyä katsastushinnoissa.

Nykykäytäntö on selkeä

Toki autoja voidaan ylikorjata nytkin. Ja viime kädessä kuluttajat tekisivät jatkossakin valinnan siitä, vievätkö auton ensin katsastukseen ja sitten korjaukseen vai toisin päin vai ostavatko he samalla kertaa molemmat palvelut yhdeltä yritykseltä. Ja kyllähän kuluttajaviranomaiset turvaavat kuluttajien asemaa markkinoilla ja alan riitoja ratkotaan hinnaltaan edullisen kuluttajariitamenettelyn kautta. Mutta totuus on, että näiden asioiden vieminen kuluttajaviranomaisille olisi raskas tie, varsinkin kun suurin osa autoilijoista ei ymmärrä tekniikan päälle sitten yhtikäs mitään. Jos aikoo valittaa, pitää vähän ymmärtääkin autoista ja korjauksista. Homma vain nykyisellään on kovin selkeä: korjaamo korjaa, katsastusasema katsastaa. Ja jos hintakilpailusta puhutaan, niin en minä usko, että ne hinnat alle neljänkympin kuitenkaan laskisivat.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *