Kaasujalka

Uudistunut Honda Civic mallisto ja uusi Civic 1,6 i-DTEC

Julkaissut:

|

18.3.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Uudistunut Honda Civic mallisto ja uusi Civic 1,6 i-DTEC

Hondan uusi Civic 1,6 i-DTEC sopii erinomaisesti markkinoiden vaatimuksiin, sillä sen hiilidioksidipäästöt ovat alimmillaan ainoastaan 94 g/km ja kaikki versiot jäävät alle 100 g/km rajan.

Yhdistetty kulutus on vain 3,6 l/100 km. Moniin ns. talousmalleihin verrattuna Honda ei ole tinkinyt moottorin tehosta tai voimasta, vaan suurin teho on 88 kW (120 hv) ja vääntömomentti iskutilavuuteen nähden mahtava 300 Nm.

Uusi moottori on suunniteltu nimenomaan Eurooppaan entistä vaativammille asiakkaille. Dieselmoottori myös valmistetaan Euroopassa Swindonin tehtaalle rakennetulla uudella tuotantolinjalla. Samassa paikassa tehdään myös Hondan 2,2-litraista i-DTEC-moottoria.

”Uuden Earth Dreams Technology -filosofian pääasia on löytää tasapaino ympäristön huomioon ottavan tehokkuuden ja Hondalta odotettavan suorituskyvyn välillä”, sanoo Civic 1,6 i-DTEC moottorin suunnitteluprojektia johtanut Suehiro Hasshi. ”Meille on tärkeää, että kaikki valmistamamme autot ovat hauskoja ja nautittavia ajaa.”

Hondan uuden Earth Dreams Technologyn mukaan valmistettujen voimalinjojen sarjan avaa Euroopassa 1,6-litrainen i-DTEC-moottori. Uusi moottori otetaan Civicin lisäksi käyttöön CR-V:ssä vuoden 2013 kuluessa. Samaa filosofiaa ja tekniikkaa käytetään kaikissa tulevissa Hondan moottoreissa.

Puhtaalta paperilta

Uuden moottorin suunnittelu aloitettiin tavallaan nollapisteestä, sillä sopivaa esikuvaa ei löytynyt sen enempää omasta tuotannosta kuin kilpailijoilta. ”Lähdimme liikkeelle aivan perusasioista”, kuvailee uuden 1,6 i-DTEC-moottorin pääinsinööri Tetsuya Miyake, ”meillä ei ollut työhön ryhtyessämme esikuvia, sillä ne olisivat jättäneet tavoitteet liian alhaiselle tasolle. Päätimme kehittää uuden standardin, johon kilpailijamme voivat verrata omia voimanlähteitään.

Uutta moottoria kehitettäessä kaikki yksittäiset osat ja komponentit suunniteltiin uudelleen painon vähentämiseksi ja koon pienentämiseksi. Edistyksellisten tuotantometodien avulla kevytmetallisella sylinterilohkolla ja -kannella varustetun moottorin painoa saatiin pudotettua huomattavasti. Moottori on kevyin luokassaan ja painaa 47 kiloa vähemmän kuin Hondan 2,2-litrainen i-DTEC-moottori.

Esimerkkinä yksityiskohtaisesta kehitystyöstä on sylinteriseinämien paksuus, joka voitiin vähentää suuremman 2,2 i-DTEC:in yhdeksästä millimetristä kahdeksaan millimetriin. Lisäksi muun muassa männät ja kiertokanget ovat kevyempiä kuin aiemmissa moottoreissa.

Moottoria kehitystyössä tehtiin kaikki mahdollinen, että päästäisiin mahdollisimman pieneen kulutukseen. Moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty monin tavoin optimoimalla osia. Mäntien helmat ovat aiempia moottoreita lyhyemmät ja ohuemmat. Käyntinopeudella 1 500 r/min 1,6 i-DTEC-moottorin mekaaniset kitkat ovat peräti 40 prosenttia pienemmät kuin Hondan 2,2 i-DTEC -moottorissa.

Neljännen sukupolven Garrett-pakokaasuahdin, jonka suurin ahtopaine on 1,5 baria, on muuttuvasiipinen ja sen nopeutta ja siipien toimintaa ohjataan elektronisesti. Näin vähennetään ns. turboviivettä ja saadaan optimaalinen tasapaino väännön ja huipputehon välille jo alhaisilla käyntinopeuksilla

Honda käyttää 1,6 i-DTEC-moottorissaan uusinta Boschin ruiskutuspumppua, joka voi toimia 1 800 barin paineella. Korkean ruiskutuspaineen ansiosta polttoaine saadaan sylintereihin hienompijakoisena suihkuna, joka yhdistyy helpommin ilman kanssa. Tuloksena on puhtaampi ja tehokkaampi palotapahtuma, mikä auttaa alentamaan päästöjä ja kulutusta.

Tasapainoinen kokonaisuus

Honda ei tyytynyt asentamaan vain Civiciin uutta moottoria, vaan kehitti autoa edelleen tarjotakseen asiakkailleen nautittavan ja ominaisuuksiltaan miellyttävän paketin. ”Uuden Civic-mallin kehittäminen on ollut puhtaasti insinöörityön taidonnäyte”, kertoo Suehiro Hasshi. ”Motivaationamme oli tehdä paljon parannuksia pieniin yksityiskohtiin, joiden summana syntyy suuri ero aiempaan. Se on myös koko Earth Dreams Technology -filosofian haaste ja kauneus.”

Honda ei halunnut kehittää vain taloudellisuuteen ja alhaiseen kulutukseen keskittynyttä erikoismallia, vaan tehdä 1,6-litraisella i-DTEC-moottorilla varustetusta mallista luontevan lisän Civic-mallisarjaan. ”Halusimme luoda uuden ajettavuudeltaan erinomaisen auton, jossa ominaisuudet ovat hyvin tasapainossa. Koko kehitystiimi toimi kaiken aikaa yhteistyössä rakentaen uudelle hienolle moottorille sen ansaitsemat puitteet. Tämä auto on hiottu kokonaisuus,” kuvailee Tetsuya Miyake.

Holistinen lähestyminen kattaa kaikki Civicin rakenteet aina korin aerodynamiikasta jousituksen hienosäätöön. Suunnittelijoiden mukaan uuden moottorin keveys helpotti tehtävää ajo-ominaisuuksien ja mukavuuden kehityksen osa-alueilla.

Uudessa Honda Civic 1,6 i-DTEC:ssä käytetään samoja aerodynamiikkaan vaikuttavia elementtejä kuin suuremmalla dieselmoottorilla varustetussa mallissa. Korissa on pienet lisäohjaimet takana ja auton alla on koko korin mittainen suojamuovi vähentämässä ilmanvastusta. Teknisesti edistyksellisin ratkaisu on osittain sulkeutuva jäähdyttäjän säleikkö. Sen avulla voidaan tehostaa moottorin lämpiämistä tai jäähdyttämistä ja alentaa ilmanvastusta. Anturit valvovat kaiken aikaa moottorin lämpöä, auton nopeutta ja ulkoilman lämpötilaa. Suurissa nopeuksissa jäähdyttäjän säleikkö on suljettu, millä pienennetään ilmanvastusta ja vähennetään kulutusta. Alhaisissa nopeuksissa ilmanvastuksen merkitys on vähäisempi, joten säleikkö voi olla auki lisäjäähdytyksen varmistamiseksi.

Jousitusta on hienosäädetty muun muassa vaihtamalla eteen uudet alempien tukivarsien holkit. Niiden avulla on muutettu pyörän kulmaa ja parannettu suuntavakavuutta. Ohjausta on muutettu aiempaa nopeammaksi, minkä avulla on saatu lisää tuntoa ja Civic kääntyy nyt entistä herkemmin.

Tilaa, turvallisuutta ja mainio varustetaso

Honda Civicin korin linjat ovat edellisen sukupolven tapaan hyvin coupémaiset, mutta ne kätkevät sisäänsä hämmästyttävän suuret tilat. Taitavan tilojen käytön lisäksi yhtenä salaisuutena on polttoainetankin sijoitus etuistuimien alle ja tilaa säästävä taka-akselirakenne. Niiden avulla lattia on saatu matkustamossa lähes tasaiseksi ja Civicissä on ainoastaan Hondista löytyvä Magic Seat -takaistuinratkaisu. Siinä istuinosat voidaan taittaa ylös, jolloin saadaan korkea kuljetustila. Honda Civicin monikäyttöisyys ja muunneltavuus ovatkin luokkansa huippua ja tavaratilan on kooltaan samalla tasolla monien farmariautojen kanssa.

Uutta Civic 1,6 i-DTEC:iä kehittäessään suunnittelijat tekivät paljon työtä melutason alentamiseksi. Erityisesti keskityttiin pehmentämään moottorin ääntä sitä käynnistettäessä tai hitaasti ajaessa ja kiihdytettäessä. Tällä tavoin saatiin parannettua matkustusmukavuutta.

Turvallisuudeltaan Honda Civic on huipputasoa, sillä Euro NCAP:n vaativassa törmäystestissä se on saavuttanut erinomaisen tuloksen. Kaikkien Honda-mallien tapaan Civic ei tarjoa suojaa ainoastaan auton matkustajille, vaan muotoilulla vähennetään kevyen liikenteen loukkaantumisriskiä mahdollisessa törmäyksessä.

Honda Civicin turvallisuutta lisää myös sen runsas varustelu, johon kuuluu ajonvakautuksen ja kuuden turvatyynyn lisäksi monia niin mukavuutta kuin turvallisuutta lisääviä varusteita kuten kaksialueinen automaatti-ilmastointi, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, rengaspainevaroitin ja led-päiväajovalot.

Jo perus- eli Comfort-varustetasosta alkaen Civiceissä on paljon ajamista helpottavia ja mukavuutta lisääviä varusteita, kuten nopeusrajoittimella varustettu vakionopeudensäädin, automaatti-ilmastointi, mäkilähtöavustin, älykäs I-MID monitoiminäyttö, sähkökäyttöiset ikkunannostimet sekä etu- että takaovissa ja kevytmetallivanteet.

Seuraava varustetaso on tuttu Sport, jossa on tuumaa suuremmat pyörät, kaksialueilmastointi, tuulilasinpyyhkimien sadetunnistin, automaattisesti toimivat ajovalot, korin myötäisiksi taittuvat ulkotaustapeilit, matkustamon tunnelmavalaistus, pysäköintikamera taakse ja paljon muuta. Aivan uutena varustetasona Uudella dieselmoottorilla varustettuihin Civiceihin saa Lifestyle Business -varustetason, jossa on muun muassa kaksoisksenonvalot.

Honda Civic on yksi maailman suosituimmista automalleista, jota on valmistettu 40 vuoden aikana yli 20 miljoonaa kappaletta. Niistä reilut 55 000 autoa on tuotu Suomeen. Uuden 1,6 i-DTEC-dieselmoottorin myötä Civicin menestystarinaan kirjoitetaan uusi kappale.

Honda Civicien hinnat alkavat 1,4 Comfortin 19 990 eurosta. Uudella 1,6 i-DTEC dieselmoottorilla Civicien hinnat lähtevät Comfortin 23 990 eurosta ja päätyvät Lifestyle Businessin 27 790 euroon. Uudistuneen Honda Civic malliston ensiesittely Suomessa on viikonloppunäyttelyssä 23.-24.3.2013.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *