Kaasujalka

UUSI GOLF GTI ESITELLÄÄN GENEVESSÄ

Julkaissut:

|

27.2.2013

|

Kirjoitettu kategoriaan:

UUSI GOLF GTI ESITELLÄÄN GENEVESSÄ

Geneven autonäyttelyssä esiteltävä uusi Golf GTI on saatavana ensimmäisen kerran kahtena eri moottoriversiona, joiden tehot ovat 162 kW (220 hv) ja 169 kW (230 hv).

Molempien moottorivaihtoehtojen suurin vääntömomentti on 350 Nm. Huippunopeudeksi 162-kilowattiselle luvataan 246 km/h ja kiihtyvyydeksi 0 – 100 km/h 6,5 sekuntia. 169-kilowattisen Performance-version vastaavat arvot ovat 250 km/h ja 6,4 sekuntia.

Vakiovaihteistona molemmissa GTI-versioissa on 6-vaihteinen käsivaihteisto ja ne on varustettu myös käynnistys-pysäytys-automatiikalla. Yhdistelmäkulutus on pudonnut 18 prosenttia edellismalliin verrattuna: uudet yhdistelmäkulutuslukemat ovat käsivaihteisilla versioilla 6,0 l/100 km ja CO2-päästöt 139 g/km. Kuusivaihteisen DSG-automaattiversion vastaavat arvot ovat 6,4 ja 6,5 l/100 km ja 148 ja 150 g/km.

Uuden Golf GTI:n sporttiseen olemukseen kuuluvat GTI-etu- ja takapuskurit, punaiset jarrusatulat, kromatut kaksoispakoputkien päät ja urheilualusta. 17-tuumaiset GTI-vanteet, tummennetut LED-takavalot ja takaspoileri viimeistelevät urheilullisen ulkoasun. Sisätiloissa GTI-henkeä luovat urheiluistuimet, musta katto, urheiluohjauspyörä ja jaloteräksiset poljinpinnat.

Suomen markkinoille uusi Golf GTI saapuu kesällä.

VOLKSWAGEN XL1 TULEE TUOTANTOON

Volkswagen esittelee Geneven autonäyttelyssä tuotantoversion aiemmin kahtena konseptiautona esitellystä XL1-mallista. Pituudeltaan ja leveydeltään Volkswagen Polon kokoluokkaa edustava sulavalinjainen, lokinsiipiovinen kaksipaikkainen on vain 1 153 mm korkea, niinpä hiilikuitukorilla varustetun XL1:n ilmanvastuskerroin jääkin ennätyksellisen alhaiseksi 0,189:ään.

XL1 on pistokehybridi, jota kuljettavat kaksisylinterinen 35-kilowattinen (48 hv) turboahdettu TDI-dieselmoottori ja 20-kilowattinen (27 hv) sähkömoottori. Akut ovat litium-ioni-akut ja vaihteistona on 7-vaihteinen DSG-kaksoiskytkinautomaatti. XL1:n huippunopeus on 160 km/h ja 0 – 100 km/h taittuu 12,7 sekunnissa. Vain 795 kiloa painavan uutuuden yhdistelmäkulutus on vaivaiset 0,9 l/100 km ja CO2-päästöt 21 g/km. Pelkällä sähkömoottorilla XL1 kulkee 50 kilometriä. Autossa on 10 litran polttonestesäiliö, joten auton kokonaistoimintamatka on n. 500 kilometriä.

XL1:n tuotanto alkaa Saksan Osnabrückissä piensarjatuotantona. Uutuuden hinta ei ole vielä tiedossa.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *