Tässä se on – Uusi Subaru Forester
Uusi neljännen sukupolven Subaru Forester saapuu helmikuussa Suomeen.
Uudistunut Forester tarjoaa henkilöauton ajomukavuuden, korkean laatutason sekä turvallisuuden, pienemmän polttoaineenkulutuksen, enemmän tilaa, suuremman kantavuuden sekä lisää suorituskykyä maasto- ja maantieajoon. Siitä, kun Subaru Foresterin ensimmäinen sukupolvi esiteltiin vuonna 1997, Forester on kerännyt maailmanlaajuisesti tunnustusta ajettavuudestaan, suorituskyvystään sekä turvallisuudestaan.
Viimeisimmän neljännen sukupolven Foresterin suorituskyky perustuu 40 vuoden kokemuksella kehitettyyn jatkuvatoimiseen symmetriseen AWD-nelivetoon, jonka toimintaa kontrolloidaan uuden elektronisen yksikön avulla sekä matalalle rakennettuun painopisteeseen, joka takaa vakaat ajo-ominaisuudet sekä maksimaalisen pidon kaikissa ajo-olosuhteissa.
Uusi Subaru Forester on kehitetty ja suunniteltu Subarun teeman ”Confidence in Motion” mukaiseksi, jolloin Forester on kaikissa ajotilanteissa nautinnollinen sekä yllätyksetön auto ajaa. Uuden Foresterin ajomukavuutta ja kolariturvallisuutta on lisätty kasvattamalla korin vääntöjäykkyyttä ja -lujuutta sekä modifioimalla iskunvaimentimien toimintaa ja jousitusgeometriaa. Samassa yhteydessä Foresterin äänieristystä on parannettu.
Ulkomitoiltaan uusi Forester on kasvanut edeltäjäänsä nähden pituutta 3,5 senttiä 460 senttiin. Vakaan ajokäytöksen sekä suuremmat sisätilat edessä ja takana tuo 3,0 sentillä 264 senttiin kasvanut akseliväli. Maastossa Foresterin etenemiskyvyn takaa korkea 22 cm maavara.
Elektroniikasta apua
Uuden Foresterin yhteydessä Subaru tuo katumaastoautoluokkaan uutta edistyksellistä tekniikkaa sekä suunnittelua, kuten portaattoman Lineartronic-automaattivaihteiston yhteydessä vakiona toimitettavan X-Mode-järjestelmän, joka helpottaa Foresterin ajamista hankalissa maastoajo-olosuhteissa. X-Mode-järjestelmä on kytketty kontrolloimaan muun muassa jyrkissä mäissä kuljettajan kaasu- ja jarrupolkimien sekä vaihteiston käyttöä, ja avustamaan tarvittaessa. X-Mode-järjestelmään kuuluu myös alamäkihidastin.
Forester on tunnetusti myös vahva ja suorituskykyinen vetoauto, jonka ajonvakautta ohjaa Subarun entisestään parannettu VDC-ajonhallintajärjestelmä (Vehicle Dynamics Control System). Elektroninen järjestelmä auttaa auton ajamista liukkaalla kelillä ja se huomioi vetotilanteessa myös perävaunun liikkeet. Foresterin jarrullisen perävaunun vetopaino on jopa 2000 kg.
Kolme moottorivaihtoehtoa
Uuden Forester-mallin moottorit ovat entistä pienikulutuksisempia ja vähäpäästöisempiä. Sekä 2,0-litraisen diesel- että bensiinimallin (CVT) päästöt jäävät 150 g/km. Suomessa uusi Forester on valittavissa kolmella 2.0-litran moottorivaihtoehdolla, joista yksi on diesel- ja kaksi bensiinivaihtoehtoa. Jokainen näistä on kooltaan matala 4-sylinterinen boxermoottori.
Foresterin dieselvaihtoehto tuottaa 147 hv/3600 r/min huipputehon ja 350 Nm väännön laajalla 1600-2400 r/min käyntikierrosalueella. Bensiinivaihtoehdoista malliston huipulle nousee uudelleen modifioitu, polttoaineen suoraruiskutuksella sekä turbolla varustettu DiT-moottori, jonka huipputeho on 240 hv/5600 r/min ja maksimivääntö 350 Nm/2.400-3600 r/min. Lisäksi kolmantena vaihtoehtona on erittäin vähäpäästöinen 150 hv bensiinikäyttöinen boxermoottori.
Boxermoottorissa sylinterit ovat vaakatasossa molemmin puolin kampiakselia ja männät liikkuvat toisiinsa nähden vastakkaisiin suuntiin. Isku-vastaisku-liike vähentää moottorin värinää ja käynti on tasaisempaa. Jokainen kolmesta uuden sukupolven boxermoottorista vastaa kaasuun nopeasti, vääntää alakierroksilta alkaen vahvasti ja on myös polttoainetaloudellinen.
Foresterin vaihteistovaihtoehdot ovat 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä bensiinimalleissa portaattomasti vaihtava Lineartronic-automaattivaihteisto. Lineartronic-vaihteisto reagoi pieniinkin kaasupolkimen liikkeisiin, jolloin ajotuntuma on hyvin luonteva. Portaattoman automaattivaihteiston avulla saavutetaan käsivaihteistoon verrattuna jopa yhdeksän prosentin polttoaineensäästö. Moottorikolmikon keskikulutus Lineartronic-vaihteiston yhteydessä on välillä 6,6-7,6 l/100 km.
Enemmän tilaa, laadukkaat materiaalit
Pidentynyt akseliväli sekä 200 mm edellisestä mallista eteenpäin siirretty A-pilari tuovat lisäsenttejä niin etu- kuin myös takaistuimelle. Ohjaamon viihtyvyyttä on lisäksi parannettu uudella urheilullisen ilmeen omaavalla kojetaululla, uusilla laadukkailla materiaaleilla sekä ergonomisella suunnittelulla.
Uuteen Foresteriin on helppo astua. Auton sivuovien avautumiskulma on aiempaa laajempi ja istuimien sijainti on uudelleen suunniteltu, jotta matkustamosta on liikenneympäristöön paras mahdollinen näkyvyys. Myös tavaratilan tilavuutta on kasvatettu ja sen toimivuutta parannettu.
Subaru SI-DRIVE
Subarun SI-DRIVE-järjestelmän avulla kuljettaja voi valita joko polttoainetaloutta tai urheilullista ajoa korostavan ajo-ohjelman. Automaattivaihteisten bensiinimoottorien yhteydessä valittavana on kaksi ajo-ohjelmaa, kun DiT-turbomoottorin yhteydessä vaihtoehtoja on kolme: Intelligent, Sport ja Sport Sharp. Kulloiseenkin ajotilanteeseen sopiva ajo-ohjelma valitaan nopeasti ja kätevästi ohjauspyörään sijoitetusta käyttökytkimestä.Uusi Subaru Forester menestyi edeltäjänsä lailla erinomaisesti Euro NCAP -kolaritestissä. Vuoden 2012 pisteytys kuvaa Foresterin turvallisuutta Euro NCAP:n viimeisimpien vaatimusten mukaan. Auton turvallisuutta arvioidaan testissä neljästä näkökulmasta: aikuisten matkustajien, lapsimatkustajien ja jalankulkijoiden kannalta. Lisäksi arvioidaan auton turvavarusteita.
Uusi Forester menestyi hyvin näissä kaikissa kategorioissa. Auto sai maksimipisteet korin kyvystä suojata matkustajia sivutörmäyksessä. Subaru on kehittänyt edelleen ainutlaatuista turvakehikkoaan, joka suojaa ja samalla myötäilee iskua lieventäen törmäysvoimia. Lisäksi etupuskuri sai korkeimmat pisteet jalankulkijan jalkojen suojaamisesta. Turvavarusteista kiitosta saivat mm. matkustajan puoleiset turvatyynyt, jotka kytkeytyvät päälle ainoastaan silloin, kun istuimella on matkustaja. Tämä Subarun kehittämä järjestelmä on palkittu jo aiemmin XV:n yhteydessä.
Forester-malliston hinnat alkavat 32.865,92 eurosta.
Vastaa