Mercedes-Benz uudistunut E -sarja
Mercedes-Benzin tärkein myyntimalli E-sarja on uusiutunut kattavammin kuin koskaan. Monet mallin mukavuus- ja turvavarusteista ovat peräisin vasta tulevasta uudesta S-sarjasta, mutta ne saadaan E-sarjan myötä hyötykäyttöön jo totuttua aikaisemmassa vaiheessa.
”Kyseessä on epäilemättä paras E-sarja koskaan. Tekniset innovaatiot heijastuvat myös auton muotoiluun ja rakkaudella uudistettuihin sisätiloihin. Tulos on tuore ja raikas tuulahdus koko edustusluokkaan”, vakuuttaa Mercedes-Benzin markkinointijohtaja Dr. Joachim Schmidt.
Valittavana ensi kertaa kaksi erilaista keulailmettä
E-sarjan keulamuotoilu on uudistunut kokonaan tulkitsemaan uudelleen sarjan klassisia ja kestäviä muotoiluihanteita. Yksilinssisissä etuvaloissa lyhyet valot ja huomiovalot on toteutettu led-valoilla (vakiovaruste), kun taas täysin led-teknologialla toteutettu valoratkaisu on saatavana valinnaisvarusteena ensimmäistä kertaa tässä luokassa. Niin ikään uutuus on myös kaksi vaihtoehtoista keulailmettä. Vakiovarusteena ja Elegance-varustetasossa käytetään klassista kolmilamellista säleikköä ja keulalle nostettua Mercedes-tähteä. Avantgarde-varustetasossa autoissa puolestaan on urheilullinen etusäleikkö ja sen keskellä Mercedesin tähtitunnus.
Konepelti ja etupuskuri on muotoiltu kokonaan uudelleen, eikä etupuskuriin ei enää ole sijoitettu mitään valotoimintoja. Sivuilmettä hallitsee entistä alemmas sijoitettu sivulista, joka korostaa auton eleganssia ja pituutta. Takana led-valot ja puskuri on niin ikään muotoiltu uudelleen.
Paljon yksilöllisiä vaihtoehtoja auton personointiin
Uuden E-sarjan matkustamo edustaa harmista ja tyylikästä suunnittelua, jossa materiaalien korkealuokkaiseen laatuun on kiinnitetty erityistä huomiota. Kojelautaa hallitsevat kaksiosainen koriste-elementti, jonka voi valita joko puun tai alumiinin sävyisenä, sekä kolme pyöreää mittaria. Uudistetussa keskikonsolissa ei ole enää valitsinpyörää. Automaattivaihteiston yhteydessä monitoimiohjauspyörästä löytyvät Direct Select –valitsin sekä vaihdevivut käsin vaihtamista varten.
Elegance- ja Avantgarde-varustetasojen lisäksi matkustamoa voi yksilöidä erilaisilla valinnaisvarusteilla, jotka ovat saatavilla valitusta perusvarustetasosta riippumatta. Autoa voi näin räätälöidä ennen näkemättömän laajasti omaan makuun ja ajotottumuksiin sopivaksi.
Tarjolla 11 erilaista avustinjärjestelmää
Mercedes-Benz edustaa tähän saakka laajimmin käsitystämme älykkäästä ja turvallisesta autoilusta. Kaiken lähtökohtana on stereonäköön perustuva monitoimikamera, joka on sijoitettu tuulilasin yläreunaan taustapeilin taakse. Kameran kaksi ”silmä” skannaavat tietä auton edessä 45 asteen laajuudelta ja 500 metrin päähän ja muodostaa kolmiulotteisen maisemakuvan noin 50 metrin säteellä auton keulasta. Kameran tuottama tieto ohjaa turvajärjestelmien toimintaa, sillä se ottaa huomioon esimerkiksi vastaantulevat ja risteävät ajoneuvot, jalankulkijat ja liikennemerkit.
E-sarjan vakiovarusteisiin kuuluvat peräänajokolareita estävä Collision Prevent Assist -törmäysvaroitin sekä Attention Assist –vireystila-avustin. Valinnaisvarusteina saatavana ovat muun muassa Distronic Plus –etäisyysavustin sekä ensi kertaa hätäjarrutusavustimen Bas Plus yhteydessä risteysajoavustin. Se tunnistaa risteävän liikenteen sekä jalankulkijat ja tarvittaessa tehostaa kuljettajan aloittamaa jarrutusta. Pre-Safe-jarrujärjestelmä puolestaan havaitsee jalankulkijat ja jarruttaa automaattisesti jopa 50 km/h nopeudessa.
Pre-Safe Plus voi tunnistaa uhkaavan peräänajovaaran. Takana olevan auton kuljettajaa varoitetaan vilkuttamalla jarruvaloja. Pre-Safe-järjestelmä käynnistää sitten matkustajjia suojaavat toimenpiteet vähentääkseen heihin kohdistuvia rasituksia. Se voi myös peräänajon yhteydessä aktivoida paikallaan olevan auton jarrut seurannaistörmäysten estämiseksi.
Uudessa Pre-Safe Impulse –järjestelmässä puolestaan vammojen vähentämiseksi turvavyöt vetävät etumatkustajia poispäin kolarisuunnasta törmäyksen varhaisessa vaiheessa ennen matkustajiin kohdistuvaa hidastuvuutta. Muita valinnaisvarusteita ovat esimerkiksi aktiivinen kaista-avustin, mukautuva Highbeam Assist Plus –kaukovalot sekä kameroihin perustuva 360 asteen lintuperspektiivinäkymä auton ympärille helpottamaan esimerkiksi pysäköintiä tai perävaunun kiinnittämistä.
Taloudellista ja ylivoimaista suorituskykyä
Uusi elementti E-sarjan moottorivalikoimissa on bensiinikäyttöinen, suorasuihkutukseen perustuva 4-sylinterinen BlueDirect-moottoriperhe. Teknologia on sama kuin Mercedes-Benzin 6- ja 8-sylinterisissä moottoreissa: nopeatoimiset pietso-suuttimet ja monipistesuihkutus, monikipinäsytytys, ahtaminen sekä imu- ja pakonokka-akselien säätö. Myös vesi- ja öljypumppuja säädellään niin, että ne toimivat vain tarvittaessa. Turbon yhteydessä hyödynnetään ensimmäistä kertaa laihaseostoimintoa.
Ajanmukaisimman moottoritekniikan ansiosta uusien 4-sylinteristen E 200:n ja E 250:n keskikulutukset ovat ainoastaan 5,8 l/100 km, mikä vastaa 135 gramman CO2-päästöjä kilometrillä. BlueDirect-moottorit täyttävät jo nyt EU 6 –päästötason, joka tulee voimaan vasta vuonna 2015. malliston yläpäässä samaan yltävät V6-moottoriset E 400 – ja E 400 4Matic –mallit 7G-Tronic Plus –automaattivaihteistolla. Näiden versioiden sedan-mallien keskikulutukset jäävät 7,5:een ja 8 litraan sadalla kilometrillä. Kaikkiaan E-sarjan bensiinikäyttöisiä malliversioita on tarjolla 10. Niiden teholukemat vaihtelevat 135–300 kilowattiin (184–408 hv) ja kulutuslukemat 5,8–9,4 litraan /100 km (CO2/km 135–219 grammaa).
E-sarjaan on tarjolla kahdeksan dieselversiota. Niistä E 300 BlueTec, E 350 BlueTec sekä E 350 BlueTec 4Matic täyttävät myös EU6 –päästönormin. Pienimpään keskikulutukseen yltää E 300 BlueTec Hybrid: ainoastaan 4,1 l/100 km ja 107 gramman CO2-päästöt kilometrillä. Dieselmalliston alkupäässä E 200 CDI, E 220 CDI sekä E 250 CDI jäävät nekin vain 4,7–4,9 litraan. Dieselien tehot vaihtelevat 100–185 kilowattiin (136–252 hv).
Uuteen E-sarjaan on tarjolla kaksi vaihteistoa: helppo ja nopeatoiminen 6-vaihteinen käsivalintainen vaihteisto sekä 7G-Tronic Plus –automaattivaihteisto, jonka yhteydessä on Direct Select –valitsinvipu ja ohjauspyörän vaihdevivut. Vaihteistossa on uusi nopea M-toiminto: jos kuljettaja vaihtaa käsin ylös tai alas, vaihteisto vaihtaa takaisin automaattiasentoon säädetyn ajan kuluessa.
Vastaa