Kaasujalka

Hintavertailussa isot 4-5 -vuotiaat tila-autot

Julkaissut:

|

10.12.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Hintavertailussa isot 4-5 -vuotiaat tila-autot

Chrysler Grand Voyager 3.3 V6 Signature 7h vuosimallia 2007 tarjoaa tilaa ja jenkkiläistä ajomukavuutta edullisella hinnalla. Olarin Biliasta sellaisen olisi saanut 161 000 km ajettuna 15 600 eurolla. Ja kuten aidon jenkin kuuluu, auto on automaatti. Uutena sama auto on maksanut 45 990 €.

4-5-vuotiaat isot ja bensiinimoottoriset tila-autot eivät ole vaihtoautohallien hittejä, joten vähän ajava voi suureen tilantarpeeseen tehdä hyviä löytöjä pienellä rahalla.

Vertailuun otetut autot olivat vuosimallia 2007-2008. Kriteeriksi vertailuun Kaasujalka otti autojen 7-paikkaisuuden, siksi valikoima on hyvin kirjava: Hyundai Trajetin hintahaitari kun on vuonna 2007 ollut 31200 € – 38200 € ja Chrysler Grand Voyagerin taas 45990 € – 75900 €. Bensiinikäyttöisyys oli valintakriteeri senkin takia, että vaikka näissä autoissa bensankulutus onkin suurta, niin suhteessa uuden hintaan ja ajettuihin kilometreihin ostamiseen vaadittava pääoma on vähintään kohtuullinen.

Koska näitä autoja on myyty vähän uusina, eivät vaihtoautohallit ja vaihtoautosivut netissäkään niistä pullistele. Uusina nämä autot ovat pääsääntöisesti menneet firmojen työsuhdeautoiksi, todella harva yksityinen on niitä silloin ostanut. Toisaalta tämä viestittää vaihtoautona tällaista isoa bensiinikäyttöistä tila-autoa havittelevalle, että tarjolla on säännöllisesti merkkihuollossa käytettyjä yksilöitä. Kannattaa muistaa myös, että Seat Alhambra ja Volkswagen Sharan ovat käytännössä samoja autoja. Mutta kuten vertailu osoittaa, faktat elävät omaa elämäänsä, mielikuvat omaansa.

Vähän ajava voi tehdä löytöjä

Kannattaa muistaa, että jos lähinnä lasten harrastuksiin autoa tarvitseva perhe ajaa vaikkapa 12 000 kilometriä vuodessa, ovat polttoainekulut esimerkiksi 2.3-litraisella bensiinimoottorisella Ford Galaxylla 1992,2 € ja 2-litraisella dieselmoottorisella 1116 €. Toki 876,2 euroa on paljon rahaa, mutta pitää muistaa, että esimerkiksi 100 000 kilometriä ajetun bensiinimoottorisen Galaxyn saa niin paljon saman verran ajettua dieselmoottorista edullisemmin, että hinnanerotuksella vähän ajava perhe ostaa vuosiksi bensaa.

Ja pitää muistaa sekin, että 2.3-litraisen vuosimallin 2007 bensa-Galaxyn käyttövoimavero ensi vuonna on 286.5 € ja 2-litraisen dieselin 687,2 €. Eli myös veroa diesel-Galaxysta saa ensi vuonna verouudistuksista huolimatta maksaa n. 400 euroa enemmän.

Laskelma perustuu siihen, että esimerkiksi otetun bensa-Galaxyn kokonaispaino on 2465 kiloa ja Co2-päästöt 235 g/km, 2-litraisen diesel-Galaxyn kokonaispaino on 2505 kg ja Co2-päästöt ovat 172 g/km. Laskelma on tehty Trafin nettisivuilla.

Ison perheen valinta

Luulisi helposti, että nykyaikana iso ja bensiinimoottorinen tila-auto ei liiku vaihtoautohallista mihinkään: trendi tuntuu suosivan enemmän isoja farmareita ja katumaastureita. Pääsääntöisesti tällainen auto onkin monilapsisen ja aktiivisen lapsiperheen valinta.
– Kaikille autoille löytää ostajansa, kunhan ne vain hinnoitellaan oikein, sanoo VaihtoPlussan Tuusulan pisteen yksikönpäällikkö Teemu Maunula.

Vaikka bensiininkulutus olisikin uutena saman verran maksanutta farmaria suurempi, niin vastaavasti tila-auton hinta on vaihtoautohallissa selkeästi edullisempi.
– Ja ennestäänkin suureen 7-paikkaiseen autoon saa lisää tilaa tavaroille ottamalla viimeisen penkkirivin pois. Tällainen mahdollisuus on tervetullut esimerkiksi perheelle, jossa kuskataan lapsia harrastuksiin, sanoo Tuusulassa ja Jyväskylässä toimivan Vaihtoautomaan Niko Leskinen.

Mikään varsinainen hittituote iso bensamoottorinen tila-auto ei toki ole.
– Eihän näitä ole myyty uusinakaan suuria määriä, Maunula sanoo.

Voyagerin liukuovet plussaa

Leskisen ja Maunulan kokemukset isojen tila-autojen hiteistä poikkeavat toisistaan. Siinä missä Maunula varovasti uskoo Ford Galaxyn helpoimmaksi myytäväksi, on Leskisen mukaan Chrysler Grand Voyager selkeästi tämän ryhmän hitti. Leskisen mukaan Grand Voyagerin vahvuuksia on merkin tunnettavuus ja suhteellisen hyvä ulkonäkö.
– Kun asiakas lähtee netistä googlaamaan isojen tila-autojen tarjontaa vaihtoautosivuilta, Voyager on juuri se malli, jonka hän osaa hakuun syöttää. Harva osaa hakea Hyundai Trajetia, Seat Alhambraa tai Ford Galaxya. Seat Alhambra on myös tunnetumman Volkswagen Sharanin kopio ja siksi vähemmän haettu.

Grand Voyagerin vahvuuksia ovat myös liukuovet, jollaisia ei muista isoista ja viisi vuotta vanhoista tila-autoista löydy.
– Liukuovista on etua erityisesti parkkihalleissa. Perinteisesti aukeavat takaovet ovat isoissa tila-autoissa pitkät ja siksi niillä helposti kolhii toisten auton kylkiä.

Peugeotin 807:sta Leskinen sanoo suoraan, että karvat nousevat pystyyn: autoa myytiin vähän uutena ja vaihtoautona se on todella hankala myytävä. Vertailuun otetut tila-autot tietysti ovat uusina olleet hyvin erihintaisia.
– Hyundai Trajet löytää ostajansa juuri edullisen hintansa takia, sanoo Maunula.

Teksti Timo Kiiski

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *