Kaasujalka

Kun ajettavuus ratkaisee

Julkaissut:

|

28.11.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kun ajettavuus ratkaisee

Sylinterimäärä väheni ja kuutiotilavuus laski, mutta hevosvoimat kasvoivat ja suorituskyky parani. Kutoskoneen upeita murinoita jäimme kaipaamaan.

Koeajoimme tämän uuden kolmesarjalaisen heti tuoreeltaan talven pahimmissa lumimyräköissä ja silloiset sladittelut antoivat ymmärtää, että kyseessä on jälleen markkinoiden yksi parhaimmista ajajan autoista. Näin kesärengaskelillä saimme koeajoon 328:n, joka lähtöhinnaltaan jää juuri alle 50 000 euron. Koeajettu auto oli varustettu automaattivaihteistolla, joka toi lisähintaa reilut pari tuhatta euroa.

Kuljettajan valinta

Miten on mahdollista etteivät useat autovalmistajat saa tehtyä kuskin paikasta näin hyvää? Se on kuitenkin auton yksi tärkeimmistä asioista. Istuttuaan tämän auton kuskin paikalle tulee tunne, että juuri näin pitää ollakin. Ehkä olen tätä hehkuttanut jo niin usein saksalaisten autojen kohdalla, että joitain se jo ärsyttää.

Moottori on ”vain” kaksilitrainen, mutta siitä on kutitettu ulos kunnioitettavat 245 hevosvoimaa, jonka ansiosta auto liikahtaa todella ripeästi. Huippuja tämä kelaa 250, jos sillä nyt on jotain merkitystä. Kun moottorissa on kivasti puhtia ja se tulee ulos laajalla alueella on arkiajo miellyttävää, eikä konetta tarvitse huudattaa kiihdytyksissä. Näin ollen normaaliajon kulutuskin pysyy maltillisena. Koeajon 8,1 litran kulutus on varsin kohtuullinen näin tehokkaalle autolle.

Moottori pitää mölyt kiitettävästi nahoissaan. Neloskoneen käyntiääni ei kantaudu sisälle kuin kovemmissa kiihdytyksissä. Ulkoapäin kuunnessa kone ei tyhjäkäynnillä kuulosta kaikkein näteimmältä. Kutoskoneen saundeja tulee ikävä. Runflat renkaat aiheuttavat maamme karkeilla teillä aika kovaa ääntä.

Vaihteisto toimii fantastisesti, samoin ohjaus. Vaihteisto vaihtaa rivakasti ja eleettömästi. Vaikka onkin perinteinen momentinmuuntimella varustettu automaattivaihteisto, moottori vastaa kaasun painallukseen erittäin nopeasti. Erittäin miellyttävä ajajan auto ja nyt kasvaneiden tilojensa ansiosta passaa hyvin myös perheellisellekin.

BMW 328i TwinPower Turbo A Luxury
4-sylinterinen turboahdettu bensamoottori, takaveto, 8-vaihteinen automaattivaihteisto
Tilavuus 1997 cm3
Vääntö 350Nm / 1250 -4 800 r/min
Teho 245hv (180kW) /5000-6 500 r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4624, 1811, 1429, 2810
Tavaratila 320 litraa
Paino 1530 kg
Rengaskoko 225/50 R17
Kiihtyvyys 0-100 km/h 6,1 sekuntia
Huippunopeus 250 km/h
Yhd. kulutus l/100 km 6,3 litraa
C02-päästöt g/100 km 147 g
Koeajon kulutus l/100 km 8,1 litraa
Hinta 52 360,45€
koeajoauton hinta 67 379,19€

RUUSUT
Tunnokas ajettavuus
Ajoasento
Suorituskyky
Kulutus

RISUT
Runflat -renkaiden melu

JÄLKIMAKU
Kolmossarjan BMW on makea ajaa, vaikka keulalla ei hurisekaan kutoskone. Runflat renkaat kannattaa ehdottomasti vaihtaa perinteisiin. Farmarimalliset ja nelivedot saapuvat nyt syksyllä maahamme.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *