Hyvät soundit ja äänieristys eivät vaadi ’’touhutonneja’’

Autostudion myymäläpäällikkö Marko Kaukola ja viihde-elektroniikan tukkumyyntiä harjoittavan Simexin tuotepäällikkö Matti Puurtinen kannustavat panostamaan auton äänieristykseen ja äänentoistoon. – Eikä tule kalliiksi, jo 150 eurolla tekee paljon. Sillä saa esimerkiksi tällaisen aktiivisubwooferin takatilaan, jonka avulla ihan auton alkuperäisen soittimen ja kaiuttimien alaäänet pääsevät paremmin oikeuksiinsa.
Auton laadukkaaseen äänentoistoon ja äänieristykseen liitetään yleisissä mielikuvissa vähintään toistatuhatta euroa rahaa. Tosiasiassa jo muutamalla sadalla eurolla tekee paljon.
Viihde-elektroniikan tukkumyyntiä harjoittavan Simexin tuotepäällikkö Matti Puurtinen ja AutoStudion myymäläpäällikkö Marko Kaukola muistuttavat, että autohifeistä puhuttaessa mielikuvat löytyvät kahdesta ääripäästä: intohimoisista teknologiafriikeistä tai nuorista miehistä kovaa räkärokkia jumputtavine tuning-autoineen.
– Parempaa äänentoistoa myydään kuitenkin paljon myös ihan tavallisten peruskuluttajien tavallisiin autoihin. Autostereoiden äänentoiston laatua parantaa tuntuvasti jopa 139 eurolla. Sillä hinnalla saa hyvän aktiivisubwooferin, jonka ansiosta ihan alkuperäisenkin soittimen alaäänet alkuperäisillä kaiuttimilla pääsevät paremmin oikeuksiinsa, sanoo Puurtinen.
Alkuperäissoitin on vaihdettavissa
Virheellisesti tänä päivänä luullaan myös, että uuteen autoon tehtaalla asennettu ja auton kojelautaan hienosti integroitu alkuperäissoitin ei olisi vaihdettavissa.
– Autoliikkeet mieluusti opastavatkin esimerkiksi navigointimahdollisuutta soittimeensa kaipaavan asiakkaan tekemään tilauksensa kalliisti tehtaalta. Lonkalta heitettynä kuitenkin 95 prosenttia Suomen autokannan uusista automalleista on sellaisia, joihin on asennettavissa muukin kuin autovalmistajan oma soitin, ja niihin on usein olemassa valmiiksi asennettuina myös muun muassa navigointi-, ilmastoinninohjaus- ja bluetooth -järjestelmineen. Muualta kuin autovalmistajalta tilattu uusi soitin navigointeineen ja bluetootheineen voi tulla kuitenkin jopa puolet halvemmaksi, sanoo Puurtinen.
Myös niihin uusiin automalleihin, joihin soitin ei oikeasti ole vaihdettavissa, AutoStudiolta löytyy adapterit, joiden avulla alkuperäisen soittimen ominaisuuksia voidaan täydentää vaikkapa iPodilla tai iPhonella.
Äänieristys tulee halvaksi
Äänentasoa voidaan parantaa myös panostamalla äänieristykseen, aina ei tarvitse vaihtaa soitinta, vahvistinta tai kaiutinta.
– Autoteollisuuden vaimennusaineenakin käytettävän Dynamat-vaimennusmaton asentaminen oviin ja takatilaan vaimentaa rengasmelua ja auton moottorin äänekkyyttä jopa 9 desibeliä, paljas korvahan erottaa selkeästi jo 3 desibelin eron. Kevyt butyylimatto ei nosta polttoaineenkulutustakaan. Ja kun auton äänieristys paranee, riittää hyvään äänentoistoon myös autosoitin pienemmillä tehoilla, Puurtinen esittelee.
Yleisesti äänieristystäkin luullaan autoissaan musiikkia kovaa soittavien nuorten miesten ’’bassonpeittotouhuksi’’.
– Tosiasiassa tämä on lääke ihan tavallisiin perushintaluokan autojen äänenlaatuun, Jäntti painottaa.
Oviin ja tavaratilaan asennettavan, 15 kiloa painavan vaimennusmattomateriaalin hinta on noin 200 euroa.
– Töineen päivineen selkeästi havaittava ja matkustamisen miellyttävyyttä lisää äänenvaimennus onnistuu töineen ja materiaaleineen jopa 400-500 eurolla, Puurtinen sanoo.
Kivijalassa ja verkossa
Vuonna 1986 perustettu, Helsingin Säynäslahdentiellä kivijalkamyymälää pitävä Autostudio onollut vahva toimija myös autohifien nettikaupassa vuodesta 1997 lähtien.
– Kivijalkamyymälässä puhelimeen vastaava asiantunteva myyjä on selkeä vahvuus myös nettikaupalle. Hankinnoista voi meiltä kysyä niin ennen tilausta kuin tilauksen jälkeenkin. Lisäksi alan erikoisliikkeestä löytyy tavaraa, jota ei löydy markettien hyllyiltä, Kaukola sanoo.
Auton viihde-elektroniikkakaupassa korostuu tänä päivänä myös asiantunteva asennuspalvelu.
– Ennen vanhaan soittimen asentaminen oli yksinkertaisempaa ja sen teki helposti itsekin. Tänä päivänä kannustaisin turvautumaan ammattilaisiin, Puurtinen neuvoo.
Teksti ja kuva
Timo Kiiski







Vastaa