OSTA AUTO, ÄLÄ HUOLTOKIRJAA

Autokomeetan 120 auton varastosta löytyy vaihtoehtoja joka lähtöön, 590 euron vanhasta Mondeosta kuvan 40 990 euron Ford Mustangiin. Kallein auto on Ferrari 360 Modena F1, jonka hinta on 119 990 euroa. – Perusautoja ei enää ole tarpeen tuoda ulkomailta, ne markkinat ovat aika kyllästettyjä jo kotimaankin tarjonnalla. Mutta tällainen Mustang tietysti on oma juttunsa, Numminen sanoo.
Jermu Numminen järvenpääläisestä Autokomeetasta neuvoo välttämään autokaupassa uusavuttomuutta ja tutkimaan pelkän huoltokirjan sijasta myös itse autoa.
Nummisen Autokomeetta on alueensa suurin vaihtoautoliike. Jatkuvasti vaihtuvassa varastossa on yli 120 autoa.
– Myymme autoja kaikissa hintaluokissa, mutta suurin volyymi tulee noin 10 000 euron yksilöistä, Numminen sanoo.
Kauan ei Nummisen tarvitse miettiä, minkälaiset autot tässä hintaluokassa viedään käsistä.
– Pieni auto bensamoottorilla ja ajetut kilometrit niukasti 100 000:n alle tai päälle, niin kauan se ei meillä varastossa happane, hän sanoo.
Autokomeetta ei edes yritä kilpailla merkkiliikkeiden kanssa, joiden vaihtoautomyyntikin keskittyy lähes uudenkarheisiin yksilöihin.
Avarakatseisuus lisääntynyt
Numminen on harvinaisen suorapuheinen autokauppias. Kun ei edusta uutta merkkiliikettä, siihen on varaakin.
– Jostain tuntemattomasta syystä autokauppiaan unelmamyytäviksi tähän asti arvioidut Golf ja Corolla ovat menettäneet imuaan. Ilokseni olen huomannut, että asiakkaat ovat tulleet melko avarakatseisiksi merkin ja mallin suhteen, hän sanoo.
Uusi sukupolvi hakee autolta jo vähän persoonallisuuttakin.
– Ja se on hienoa, esimerkiksi Citroenin ja Renaultin yllä on ollut ihan liikaa painolastia: tänä päivänä ranskalaiset tekevät hyviä ja pelleiltään kestäviä autoja, Numminen sanoo.
Eniten ratkaisee se, miten autoa on pidetty.
– Ja se taas ei läheskään aina ole suoraan verrannollinen ajettuihin kilometreihin. Minulla on tuossa myynnissä 400 000 kilometriä ajettuja, taksikäytössä olleita autoja: ja ne ovat parempia kuin monet puolta vähemmän ajetut. Takseille auto on työkalu, josta pidetään hyvää huolta. Myin juuri 380 000 kilometriä ajetun ison Bemarin vuosimallia 2008, joka oli niin upeassa kunnossa, että jos mittarilukemaa ei näkisi, luulisi istuvansa uuden auton kyydissä.
Huoltokirja vain osa totuutta
Vaihtoautoa myydessä huoltokirja tukee hyvin vaihtoauton myyntityötä.
– Mutta silti neuvoisin kuluttajaa ostamaan enemmän auton kuntoa pelkän huoltokirjan ja kuittinivaskan tuijottamisen sijaan. Aja sillä autolla ja tunnustele kyytiä: pelkällä huoltokirjalla on huono taittaa matkaa, vaikka se olisi miten huolellisesti täytetty. Varsinkin nuoremmat autoilijat ovat tässä suhteessa toisinaan ’’uusavuttomia’’.
Toisaalta auton omistajia Numminen neuvoo tekemään huoltokirjaan merkintöjä, vaikka tekisi huoltotöitä itsekin.
– Omin käsin kirjoitettukin merkintä öljynvaihdosta on parempi kuin täysin tyhjä huoltokirja.
Teksti ja kuva Timo Kiiski







Vastaa