Kaasujalka

Lainsuojattomat rekkakuskit

Julkaissut:

|

2.11.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Lainsuojattomat  rekkakuskit

Ei se kyllä ihan reilulta tunnu, että rattijuopon kanssa törmänneestä, vain 5 kilometriä tunnissa ylinopeutta ajaneesta rekkakuskista tehdään suuri rikollinen.

Tällä palstalla pitäisi päätoimittajan toivomuksesta aina olla jotain nasevaa. Parhaani mukaan olen tölvinyt liikenneministeri Kyllöstä, mutta nyt on ollut sillä rintamalla radiohiljaisuus. Kyllönenkään ei ole ehtinyt tehtailla uusia ideoita. Ja kun ei vitsikkäästi tölvittävää nyt kertakaikkisesti löydy, niin ollaan vähän vakavampia. Nimittäin pisti oikein kunnolla kyrsimään Enon tuhoisassa risteyskolarissa mukana olleen rekkakuskin tuomio. Kuusi nuorta kuoli törmäyksessä, vilpitön osanottoni heidän läheisilleen. Todella surullinen tapaus, mutta kolmio on kolmio!

Oli tuskin vältettävissä

Rekkakuski tuomittiin äänestyksen jälkeen maksamaan 100 päiväsakkoa, yhteensä 2000 euroa. Tuomio tuli liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja kuudesta kuolemantuottamuksesta. Eri mieltä päätöksestä oli käräjäoikeuden puheenjohtaja eli laamanni Juhani Mähönen. Hän oli 15 päiväsakon kannalla, ja olisi hylännyt syytteet kuolemantuottamuksesta.

Henkilöauton kuljettajan veressä oli alkoholia, mutta alle puoli promillea, kaikki muutkin auton matkustajat olivat alkoholin vaikutuksena alaisia, rekkakuski sitä vastoin puhalsi nollat. Se on tuo tuollainen puutavararekka sellainen, ettei sitä niin vain pysäytetä, ei varsinkaan, kun tullaan eteen kolmion takaa äkkiarvaamatta.

Ja mikä oli se rekkakuskin suurin rikos? 5 kilometriä tunnissa ylinopeutta risteysalueella, jossa henkilöauto ajaa eteen kolmion takaa. Olisiko onnettomuus ollut vältettävissä, jos rekalla olisi ollut 5 kilometriä tunnissa vähemmän nopeutta nuorten henkilöauton tullessa sen eteen kolmion takaa? Jossittelu on jossittelua, mutta tuskinpa.

Ei sentään ehdollista

Nuoria ei enää takaisin henkiin herätetä, mutta rekkakuski kantaa joka tapauksessa syyllisyyttä taakkanaan lopun elämäänsä: oikeuden ei olisi tarvinnut sentään tuomita kuolemantuottamuksesta, liikenneturvallisuuden vaarantaminen olisi ollut riittävästi ja sakot olisi voinut kutistaa alle 500 euron. Leipänsä eteen ne rekkakuskitkin ajavat. Ja paljon on puhuttu alan piireissä siitäkin, kuinka asiakkaat ovat yhä vaativampia: kun ansaittu kahvituokio venähtää liian pitkäksi, on pienipalkkainen rekkakuski se, joka ottaa riskit omalle kontolleen ja kuroo parhaansa mukaan karannutta aikataulua kiinni. Niin karmeat seuraukset kuin onnettomuudella olikin, niin joku järki sentään käräjäoikeuden päätöksessä oli: olisi ollut kohtuutonta vielä pistää miehelle syyttäjän vaatima ehdollinen vankeustuomio.

Öky-Mersu, luksus-Lexus…

Ja sitten vähän kevennystä tähän loppuun, kesän kynnyksellä. Lehdistä saa tämän tästä lukea, kuinka mitä erilaiset koijarit tässä maailmassa porhaltelevat ’’öky-Mersuilla’’ ja luksus-Lexuksilla. Tässä yksi ilta katselin dokumenttia, jossa iskelmälaulaja Jorma Kääriäinen ajeli keikkamatkoja sillä paljon kohutulla Lexuksellaan. Dokumentti kuvattiin vuodesta 2004 lähtien ja ulos se tuli helmikuussa 2007.

Kääriäisen Lexus näytti 1997-1998 vuosimallin LS-mallilta. Itse ajoin dokumentin kuvauksen aikoihin vuosimallin 1996 ’’Väyrys-Mersulla’’. Autossa oli automaattivaihteet sun muutkin herkut, ja maksoin siitä tammikuussa 2005 himpun alta 20 000 euroa. Laskelmieni mukaan Kääriäisen Lexus ei ollut dokumentin kuvaamisen aikoihin Mersuani kalliimpi, mutta en minä ajatellut ajavani luksuspelillä.

Ja Hymy-lehdessä oli äskettäin paparazzi-kuva ex-ministeri Kauko Juhantalosta ja hänen S-Mersustaan. Jutussa todettiin, että Juhantalo yhä ajelee ministeritason autolla. No juupa juu. Juhantalon Mersu oli vanhempaa S-sarjaa, jota valmistettiin vuosina 1999-2005. Otetaanpa Autotalli.comilta nyt se kaikkein tuorein esimerkki, vuosimallin 2005 S-Mersu. Kalleimman tuota korimallia edustavan, S-sarjan Mersuksikin poikkeuksellisen hienon ja varustellun, vain 117 000 kilometriä ajetun S 430:n hintapyyntö oli 28 500 €. Vaan eipä olisi jäänyt paparazzille uutista, jos Juhantalo olisikin ajanut samanarvoisella uudella Toyota Avensiksella.

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *