Opel määrittää avoautoilun uudelleen
Opel tuo tyylikkään, ylellisen nelipaikkaisen avoauton yhä useamman autoilijan vaihtoehdoksi. Jäykkä kori ja hieno HiPerStrut-etujousitus yhdessä uuden 1,6-litraisen suorasuihkutusturbon kanssa rakentavat hienon ajettavuuden.
Uusi Cascada on jo kolmas täysin uusi mallisarja Opelin laajaan valikoimaan vajaan vuoden aikana. Hienon kompaktin Mokka-katumaasturin ja persoonallisen, valloittavan Adam-kaupunkiauton jälkeen vuorossa on aivan uudenlainen avoauto.
Omaa luokkaansa
Adam Opelin hallituksen varapuheenjohtaja Thomas Sedran: ”Keskikokoisten avoautojen luokassa on ollut tähän saakka vain kalliita premium-valmistajien malleja. Opel tarjoaa Cascadassa kaiken sen ylellisyyden, mutta paljon järkevämpään hintaan. Cascada täydentää Opelin tuotehyökkäyksen. Laajennamme vuoden 2012 ja 2013 aikana mallistoamme täysin uusiin segmentteihin. Ensin tuli sähköllä toimiva Ampera, sitten kompakti katumaasturi Mokka, muodikas Adam ja nyt täysin uusi ylemmän keskiluokan avoauto.”
Monen Kadett- ja Astra-avoauto sukupolven jälkeen Opel palaa juurilleen. Yhtiöllä on pitkät traditiot luokkaa kookkaampien, ylellisten avoautojen valmistajan. Nelipaikkaiset kangaskattoiset Kapitän ja Record Cabrioletit ilahduttivat autoilijoita 1950- ja 1960-luvuilla. Opel Cascada jatkaa tätä perinnettä, mutta tuoreella tavalla ja uusimmalla tekniikalla.
Jo uuden Cascadan mitat kertovat autosta paljon, sillä kori on 4,7 metriä pitkä ja 1,84 metriä leveä. Myös vertailu Opelin edelliseen avoautoon, vuonna 2006 esiteltyyn Astra Twin Topiin, kertoo aivan eri luokan autosta. Akseliväli on kasvanut 71 mm ja raideleveys on edessä 56 mm ja takana 71 mm suurempi, joiden myötä tilat ja ajettavuus ovat aivan eri tasolla.
Kangaskaton hyödyt
Jämäkkä olemus ja kauniisti kaartuvat veistokselliset muodot ovat tyypillisiä uusimmille Opel-malleille, joiden joukkoon Cascada sijoittuu luontevasti. Sen linjat ovat klassisen ajattomat noudattaen arvostettua ”Grandes Routières” aikakauden tyyliä. Katon ollessa alhaalla Cascadan profiili taakse kaartuvan A-pilarin takana on täysin puhdas. Katon suoja, ympäriajokaaret tai mikään muu ei riko auton kaunista silhuettia. Pehmeästi kaartuvaa olkalinjaa korostaa koko ohjaamon kiertävä kromilista, joka erottaa selkeästi korin ja katon.
”Suurin osa avoautoista näyttää hyviltä katto alhaalla, mutta ne muuttuvat kömpelön näköisiksi, kun katto nostetaan ylös. Korkeatasoisen, aerodynaamisen kangaskaton ansiosta Opel Cascadan sivuprofiili on täydellinen myös katon ollessa ylhäällä”, sanoo auton korin muotoilusta vastaava Malcolm Ward.
Erikoisrakenteisessa kangaskatossa käytetään huippuluokan materiaaleja, jotka varmistavat niin ääni- kuin lämpöeristyksen. Sähköhydraulinen koneisto nostaa ja laskee katon 17 sekunnissa nopeuden ollessa alle 50 k/h yhdellä keskikonsoliin sijoitetun napin painalluksella. Sen lisäksi vakiovarusteisiin kuuluu mahdollisuus nostaa ja laskea katto virta-avaimen kaukosäädöllä. Katon värin voi valita kolmesta vaihtoehdosta, jotka sointuvat hyvin kymmeneen korin ulkoväriin.
Kangaskaton hyötyihin kuuluu vielä sen pieni tilantarve. Opel Cascadassa on tavaratilaa katon ollessa ylhäällä 350 litraa ja se pienenee vain 70 litralla, kun katto lasketaan alas. Teräskattoisista avoautoista poiketen Cascadassa on mahdollisuus kuljettaa pitkiä tavaroita, sillä Flex Fold vapauttaa sähköisesti 50:50-suhteessa jaetun takaistuimen selkänojan ja ne voidaan taittaa eteen.
Upea ohjaamo ja uutta tekniikkaa
Kuljettaja ja matkustajat saavat nauttia Cascadassa matkustamosta, joka on kaikkine yksityiskohtineen kuin taideteos. Siiven muotoisen kojelaudan materiaalit on valittu huolella niin, että ne korostavat Cascadan ylellisyyttä ja lisäävät omalta osaltaan matkustusmukavuutta.
Täysin uusiin etuistuimiin voi valita mieleisen vaihtoehdon usean kankaan ja nahan joukosta ja niihin saa halutessaan myös lämmityksen ja tuuletuksen. Turvavyön käyttöä helpottaa sähköinen varsi, joka ojentaa sen kiinnittämistä varten. Sähköinen Easy Entry -toiminto puolestaan auttaa pääsemään takaistuimelle vaivattomasti.
Opel Cascadassa käytetään runsaasti suurlujuusterästä. Lisäksi korin alla on runsaasti vahvistuksia ja kaiken tämän avulla korin vääntöjäykkyys on peräti 43 prosenttia parempi kuin edellä mainitussa Astra Twin Topissa, joka edusti oman aikakautensa huippua. Tällä luodaan erinomainen perusta hyville ajo-ominaisuuksille ja korkealuokkaiselle mukavuudelle.
Moottoriksi Cascadaan voi valita 1,4-litraisen turbon joko 88 kW (120 hv) tai 103 kW (140 hv) tehoisena sekä 2,0-litraisen 121 kW (165 hv) kehittävän turbodieselin. Huippuna on 1,6 SIDI Turbo ECOTEC, joka on täysin uuden sukupolven suorasuihkutusmoottori. Sen suurin 125 kW (170 hv) teho saadaan alhaisella käyntinopeudella ja suurin 280 Nm vääntömomentti on käytössä lähes koko käyttöalueella (1 650 – 3 200 r/min).
Myöhemmin Cascadaan tulee saataville vielä tehokkaampia bensiini- ja dieselmoottoreita. Cascada esitellään virallisesti talven aikana ja se tulee myyntiin kesään 2013 mennessä.
Vastaa