Kaasujalka

Kolhun korjaus on edullinen vaihtoehto maalaamiselle

Julkaissut:

|

11.10.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Kolhun korjaus on edullinen vaihtoehto maalaamiselle

Auton kolhun korjauttaminen käsityönä on monessa tapauksessa edullinen ja toimiva vaihtoehto perinteiseen maalaamiseen verrattuna. Joskus säästö voi olla useita satasia.

Tuusulalainen Atri Aalto on erikoistunut kolhujen korjaamiseen jo vuodesta 2003 lähtien. Oma yritys Miracle Team hänellä on ollut huhtikuusta 2005 lähtien. Hän oikaisee auton pintoihin tulleet kolhut PDR-tekniikkaa käyttäen.

Kolhu työstetään käsityönä taustapuolelta niin, että maalipinta säilyy ehjänä. Menetelmän tärkeä etu maalaukseen verrattuna on se, että maalipintaan ei synny sävyeroja. Jos kolhua ei pääse työstämään pellin taustapuolelta, sitä voidaan yrittää pintapuolelta liiman avulla.

Korjaus jopa odottaessa

Aallon käyttämä korjausmenetelmä on myös huomattavasti nopeampi ja edullisempi perinteiseen maalaukseen verrattuna.

Aalto kiertää kolhuja korjaamassa kattavasti eri puolilla Etelä-Suomea, pohjoisin kohde on Jyväskylä. Kiertämisen takia hän luopui Helsinki-Vantaan lentokentän vieressä olleesta toimipisteestä
-Minulla on asiakkaina autoliikkeitä ympäri Suomen. Käydessäni maakunnissa voin samalla palvella yksityisasiakasta, jos tämä sattuu asumaan samoilla seuduilla, hän sanoo.

Työlle hyvä takuu

Perinteiseen maalaamiseen verrattuna kolhun korjaamisella voi säästää useita satoja euroja.

– Erään asiakkaani iäkkäämmästä hopeanharmaasta Mercedeksestä oli mennyt koko takaovi sisään. Ihan täydellisen huomaamatonta lopputuloksesta ei saatu, mutta tyytyväiselle asiakkaalle työ tuli puolta halvemmaksi kuin maalaus. Lopputuloksen ero olisi ollut niin hiuksenhieno, että ei olisi ollut mitään järkeä lähteä maalauttamaan sitä, Aalto kertoo.

– Kolhu kannattaa korjata auton hinnasta riippumatta. Esimerkiksi halvassa autossa maalaus on suhteettoman kallis. Ja muu maalipinta jää näyttämään maalattuun kohtaan verrattuna kuluneelta.

Maalatessa hinnat lähtevät yleensä 300 eurosta, itse pyrin olemaan puolta halvempi. Hinnasta se ei ole siis kiinni. Ja annan työlleni myös Miracle-takuun, eli asiakas maksaa vain onnistuneesta lopputuloksesta, Aalto sanoo.

Teksti ja kuva Timo Kiiski

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Vaihtoautovertailu 15–30 000 € – Golf-luokan tehotykit
Hintavertailussa käytetyt ylemmän keskiluokan entiset sedanit
Avoauto – katoavaa kansanperinnettä?

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *