Tässä se on – Uusi Golf
Volkswagen on paljastanut uuden Golfin linjat Berliinissä järjestetyssä kutsuvierastilaisuudessa.
Yleisölle uutuus esitellään Pariisin autonäyttelyssä syyskuun lopulla ja Suomeen uusi Golf saapuu loppuvuodesta. Ensimmäinen Golf tuli markkinoille vuonna 1974, tähän mennessä Golfin myynti on ylittänyt 29,13 miljoonan rajan.
Uusi Golf on edeltäjäänsä 56 mm pitempi, 13 mm leveämpi ja 28 mm matalampi. Akseliväli on kasvanut 59 mm 2 637 mm:iin, mikä tuo lisää tilaa niin edessä kuin takana matkustavillekin. Tavaratila on myös kasvanut 30 litraa 380 litraan. Uuteen poikittaismoottoristen mallien moduulirakennetekniikkaan (MQB) pohjautuva seitsemättä sukupolvea edustava Golf on keventynyt 100 kg ja painaa nyt 1 150 kg – saman verran kuin neljännen sukupolven Golf (1997 – 2003). Painon pudotus merkitsee kulutuksen pudotusta enimmillään jopa 23 prosenttia.
Uskollinen linjoilleen
Walter de Silvan ja Klaus Bischoffin suunnittelijatiimin uudelle Golfille kiteyttämät linjat noudattavat Golfille tyypillisiä ajattomia elementtejä: vahva C-pilari, pitkä kattolinja ja Volkswagenin DNA:ta ilmentävä etu- ja takaosa. Etupyörien siirtäminen 43 millimetriä eteenpäin lyhentää etuylitystä ja pidentää optisesti konepeltiä, jolloin matkustamo siirtyy visuaalisesti taaksepäin. Ajovaloista alkava ja takimmaiseen sivuikkunaan jatkuva terävä sivulinja siirtää uuden Golfin optista painopistettä taakse korostaen uutuuden dynaamista ilmettä.
Painon vartija
Kulutuksen ja päästöjen entisestään pienentämiseksi uuden Golfin suunnittelijat lähtivät painonpudotusjahtiin. Käyttämällä korirakenteissa mm. uudenlaisia kuumamuovattuja suurlujuusteräksiä on korin painoa saatu pudotettua 23 kiloa. Uuden sukupolven kevyemmät moottorit tuovat 40 kilon, alustarakenteet 26 kilon ja sähköjärjestelmät 6 kilon painon säästön. Kaiken kaikkiaan uusi Golf on keventynyt versiosta riippuen 100 kiloa. Tämä laskee kulutus- ja päästölukemia jopa 23 prosenttia.
Uusi moottorisukupolvi
Uusi Golf starttaa myös uuden sukupolven TSI- ja TDI-moottorein. Uusien TSI-bensiinimoottoreiden tehot ulottuvat 63 kilowatista 169 kilowattiin ja TDI-dieselmoottoreiden 66 kilowatista 135 kilowattiin. Alkuvaiheessa bensiinimoottorivalikoimaan kuuluvat 1,2 TSI-moottori teholtaan 63 kW (85 hv) ja 1,4 TSI teholtaan 103 kW (140 hv). TDI-dieselvaihtoehdot ovat 1,6 TDI, jonka teho on 77 kW (105 hv), ja 2,0 TDI teholtaan 110 kW (150 hv). 1,4 TSI ja molemmat TDI-moottoriset versiot ovat saatavissa myös 7-vaihteisella DSG-kaksoiskytkinautomaattivaihteitolla varustettuina.
Uusia teknisiä innovaatioita
Uuteen Golfiin on saatavilla kuljettajaa avustavia turvallisuusjärjestelmiä, jotka aiemmin ovat olleet tuttuja lähinnä premiumluokan autoista. Näitä ovat mm. mukautuva vakionopeudensäädin ACC ja ympäristönvalvontajärjestelmä Front Assist hätäjarrutustoiminnolla, kaistanpitoavustin Lane Assist, väsymyksentunnistus ja liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä sekä pysäköintiavustin Park Assist 2.0. Uuden Golfin vakiovarusteisiin kuuluu uudenlainen esimerkiksi ketjukolaritilanteissa aktivoituva jarrujärjestelmä, joka pyrkii estämään jatkotörmäyksiä. Toinen Golf-luokassa uusi turvajärjestelmä on ns. PreCrash-turvajärjestelmä, joka aktivoituu onnettomuustilanteen uhatessa kiristämällä kuljettajan ja etumatkustajan turvavyöt ja sulkemalla ikkunat ja kattoluukun. Uuden Golfin radio- ja navigaatiojärjestelmä toimii kosketusvärinäytöllä. Näyttöjä on kolmea eri kokoa 5-, 5,8- ja 8-tuumainen.
Uusi Golf saapuu Suomen markkinoille loppuvuodesta. Suomen hinnat ovat vielä vahvistamatta.
Vastaa