Kaasujalka

Muotoilu edellä

Julkaissut:

|

5.9.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Muotoilu edellä

Volkswagen CC sopii merimaisemaan

Volkswagenin ensimmäinen neliovinen Coupé-malli, Passat CC esiteltiin neljä vuotta sitten ja nyt oli vuorossa mallin toinen sukupolvi.

Koeajoimme ensimmäisen sukupolven Passat CC:n sen saapuessa maahamme ja auto teki heti hyvän vaikutuksen. Tämä loistava tunne autosta sai jatkoa, kun viime keväänä koeajoimme malliston huippuversion 3.6-litraisella moottorilla varustetun 300 heppaisen voimanpesän.

Joten luottavaisin mielin lähestyimme tätä uutukaista. Ulkonäöllisesti auto on onnistunut tuote, sillä jopa tämä harmahtavan tylsä väritys keräsi ohikulkijoiden katseita. Nykytrendin mukaisesti ulkoiset uudistukset ovat aika pieniä ja tavallinen kadunmies niitä ei heti huomaa.

Sporttisen tyylikäs kaunotar on tähän mennessä saavuttanut 320 000 autoilijan suosion. Viime vuoden marraskuun puolivälissä järjestetyssä Los Angelesin autonäyttelyssä esiteltiin entisestäänkin kaunistunut Coupé, joka on nimetty Volkswagen CC:ksi. Autot valmistetaan edelleen Volkswagenin Emdenin tehtaalla Pohjois-Saksassa.

Enemmän varusteita

Etu- ja takasilhuetiltaan uudistunut Volkswagen CC on saanut joukon uusia turvallisuutta ja ajomukavuutta lisääviä varusteita. Vakiovarusteisiin kuuluvat Bi-Xenon-ajovalot, kulmavalo ja LED-takavalot auttavat näkemään ja näkymään kaamoksessa. Myös kuljettajan väsymyksentunnistin kuuluu Suomen vakiovarusteisiin. Lisävarusteena tilattava kaistanvaihtoavustin Side Assist huomioi myös ns. kuolleen kulman ja varoittaa kuljettajaa etukäteen vaarasta. Kaistavahti ohjaa takaisin kaistalle, mikäli tien reuna lähestyy liikaa. Se oli ehkä liiankin herkästi korjaamassa ja otinkin sen pois päältä. Se tuntui ohjauksessa useasti aavistuksen omaisesti kummallisena mutkitteluna. Ihan kuin auto kiemurtelisi urissa.

Kaukovalojärjestelmä Dynamic Light Assist yhdessä liikennemerkkien tunnistusjärjestelmän kanssa helpottavat niin ikään ajamista. Volkswagen CC:n lisävarusteisiin kuuluvat nyt myös tuuletetut, hierontatoiminnolla varustetut istuimet.

Auton äänieristys on parantunut entisestään. Useiden desibelien parannus on saatu aikaan mm. uusilla äänieristysmateriaaleilla auton korissa ja moottoritilassa, vaihteiston ja kojelaudan kiinnityksillä ja tuulilasin eristekalvolla. Suomen uraisilla teillä rengasäänet kuuluvat, mutta eivät häiritsevästi. Moottori pitää kivasti mölyt nahoissaan. Alusta toimii hienosti ja ajaminen on hauskaa. Vaihteiston ja moottorin yhteistyö toimii, aivan kuten konsernin muissakin vastaavissa moottori/vaihteistoyhdistelmissä. Eturoiskeläpät ovat liian pitkät, sillä ottavat maahan kiinni jo pienissäkin kuopissa ja kivetysten ylityksissä. Ottaisin ne kokonaan pois tai leikkaisin lyhyemmiksi. Eihän ne mitään haittaa, mutta tottumaton kuljettaja saattaa säikähtää rusahtavaa ääntä.

Volkswagen CC:n moottorivalikoima käsittää kaksi TDI-dieselmoottoria ja kolme TSI-bensiinimoottoria. Dieselmoottoreiden tehot ovat 140 hv ja 170 hv. Molemmat on varustettu Start-Stop-käynnistys-sammutusautomatiikalla ja jarrutusenergian talteenotolla.

Bensiinimoottoreiden tehot ovat 160 hv, 210 hv ja 300 hv. 160 -heppainen moottori on varustettu TSI MultiFuel -tekniikalla ja soveltuu siten bensiinin lisäksi myös korkeaseosetanolin E85 käyttöön.

Vaihteistoina Volkswagen CC:ssä on joko 6-vaihteinen manuaalivaihteisto tai 6- ja 7-vaihteiset DSG-automaattivaihteistot. Mallistoon tulevat myös 4MOTION-nelivetovaihtoehdot 220-kilowattisen 3,6 V6 FSI:n n sekä 103- ja 125-kilowattisten TDI-moottoreiden yhteyteen. Edullisin bensamalli lähtee 40 695,02 eurolla ja huokein diesel 41 435,75 eurolla. 300 heppainen V6 maksaa 62 884,67 euroa. Hintaa tällä on noin 4000 euroa enemmän kuin Highline-varusteisen Passat sedanilla.

CC on auto, josta on paha mennä negatiivisia asioita sanomaan ellei yli 50 000 euron hintaa pidä kovana. Toisaalta eipä näillä varusteilla ja ominaisuuksilla olevaa autoa juuri miltään merkiltä halvemmallakaan saa.

Volkswagen CC 2.0 TDI DSG 4Motion
4-sylinterinen turboahdettu dieselmoottori, neliveto, 6-vaihteinen kaksoiskytkin automaattivaihteisto
Tilavuus 1968 cm3
Vääntö 350Nm/1750-2500r/min
Teho 170hv (125kW) /4200r/min
Pit. lev. kork. aks.väli
4802, 1855, 1421, 2710
Tavaratila 532 litraa
Paino 1661 kg
Vetokyky max 2000 kg
Kiihtyvyys 0-100 km/h 8,6 sekuntia
Huippunopeus 220 km/h
Yhd. kulutus l/100 km 5,7 litraa
Co2-päästöt 149 g/km
Koeajon kulutus 7,1 litraa
Hinta 52 138,43 €
Auton hinta lisävarusteineen 69 857,01 €

RUUSUT
Laatuvaikutelma
Ylellisyys
Ajettavuus

RISUT
Hanakka kaistavahti

 JÄLKIMAKU
Miellyttävä ja tyylikäs auto, joka ei ärsytä millään tavoin. Toisaalta monen kateellisen mielestä tämä on täysin turha malli, sillä sedan ajaa saman asian ja on vieläpä edullisempi.

Teksti ja kuvat Mika Salomaa

 

 

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

Koeajo Maxus Deliver 9 – Perinteisellä diesel-tekniikalla
Koeajo KGM Torrex EVX – Korean ”Lantikka” on hyvä hintaisekseen
Koeajo Nissan Juke Hybrid – Erottuu massasta

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *