Kaasujalka

Peugeot 208 GTi keväällä Suomeen

Julkaissut:

|

3.9.2012

|

Kirjoitettu kategoriaan:

Peugeot 208 GTi keväällä Suomeen

Peugeot 205 GTi, joka nousi 1980-luvulla nopeasti legendaksi niin upeiden ajo-ominaisuuksiensa kuin rallimenestyksensäkin ansiosta, on toiminut uuden 208 GTi:n henkisenä lähtökohtana.

Peugeot 208 GTi herättää mielenkiinnon heti sitä katsottaessa, sillä harkitut yksityiskohdat erottavat sen muista 208-malleista. Raideväliä on kasvatettu edessä 10 mm ja takana 20 mm, mikä yhdessä kookkaiden 17-tuumaisten pyörien kanssa täyttää komeasti lokasuojat. Lokasuojan levitykset, helmaspoilerit ja kaksoispakoputket takana paljastavat, että tällä autolla on jotain enemmän tarjottavanaan. Etuvalot edustavat viimeisintä tekniikkaa, suunta- ja huomiovaloissa on käytetty LED-teknologiaa. Yhdessä päävalojen huolellisen suunnittelun kanssa ne antavat autolle kissamaisen ilmeen korostaen leijonamerkin henkeä. Valot kehystävät jäähdyttimen säleikköä jonka hunajakennomaista keskustaa kehystää tavallista leveämpi kromilista. Pienenä yksityiskohtana on kolmiulotteiselta näyttävä tricolor-ruutulippu muistutuksena Peugeotin GTi-mallien loistavasta autourheilumenestyksestä.

Suorituskykyä ja upeaa ajettavuutta

Peugeot tuo 208 GTi:llä legendansa tähän päivään. Nautinnollisen kokonaisuuden lähtökohtana on uusi 208-mallisarja, jossa omamassaa pudotettiin sadalla kilolla. Tämä on helpottanut kehitystyötä niin erinomaisia ajo-ominaisuuksia kuin hyvää suorituskykyä viimeisteltäessä.

”Asetimme 208 GTi:tä kehittäessämme tavoitteeksi luoda haastava, urheilullinen ja suorituskykyä pursuava ajonautinto, kokemus, joka puhuttelee välittömästi ajamisesta innostuneita: suorituskyky, voima, herkkyys ja kunnioitusta sekä kiinnostusta henkivä olemus. Ylistetty 205 GTi oli inspiraatiomme lähde, 208 GTi on sen moderni tulkinta.” Gaëtan Demoulin, Peugeotin asiakkuusjohtaja kertoo.

Uusi 208 GTi ilahduttaa kuljettajaa upealla ajettavuudellaan, joka saatiin aikaan hiomalla 208:n rakenteita vielä korkeammalle tasolle huippumallin suurempaa voimaa vastaaviksi. Edessä apurunkoa ja takana jousituksen kehikkoa on vahvistettu entisestään. Sen jälkeen jousitus, iskunvaimennus ja kallistuksenvaimennus kalibroitiin tarkkaan ja lopuksi valittiin optimaalinen pyöräkoko ja renkaat pitkän testauksen jälkeen. Tuloksena on ketterä ja herkästi reagoiva 208 GTi, jonka tasapainoinen käytös on erittäin täsmällistä. Ohjaukseen on muutosten myötä lisätty tuntoa ja tarkkuutta. Se välittää yhdessä etujousituksen kanssa kaiken tiedon etupyöriltä ajajalle. Takajousitus puolestaan varmistaa turvalliset ominaisuudet ja toisaalta pitää kuljettajan koko ajan tietoisena auton liikkeistä.

”Uusi 208 on loistava perusta urheilulliselle pikkuautolle. Kehitystyössä kiinnitimme erityisesti huomiota ohjaustuntumaan, alustan dynamiikkaan ja jousitusrakenteen jämäkkyyteen. Tuleva 208 GTi yhdistää onnistuneesti suorituskyvyn, turvallisuuden ja ajamisen ilon,” 208 GTi:n alustasuunnittelusta vastannut Marie Beumont valaisee.

Voimanlähteenä tässä urheilullisessa uutuudessa on 200 hv (147 kW) kehittävä 1,6 litrainen THP -moottori, jonka pakoputkistoa on kehitetty uudelleen tämän mallin luonnetta vastaavaksi. Heti kun moottori käynnistetään, kuuluu vetoava, korvia hivelevä sointi, joka jatkuu eri sävelin kautta koko käyntinopeusalueen. Vaihteistossa on kuusi eteenpäin vievää välitystä, jotka ovat hyvin lähellä toisiaan. Näin tarjolla olevan 275 Nm:n avulla 208 GTi ampaisee nollasta sataan alle seitsemässä sekunnissa ja seisovan kilometrin kiihdytys kestää vain 27 sekuntia. Tästä huolimatta kulutus on saatu pidetyksi suorituskykyyn nähden hyvin pienenä. Alentuneen painon, 1 160 kg, myötä 208 GTi:stä oli helppo tehdä taloudellinen CO2-päästöjen ollessa vain 145 g/km.

Houkutteleva ohjaamo

208 GTi:n ohjaamo huokuu hillittyä urheilullisuutta. Kaikkialla toistuu värimaailma, jossa punainen, musta ja satiinimainen himmeä kromi sointuvat luontevasti yhteen. Punaiset ommellut GTi-logot kertovat korkeatasoisesta pienimpäänkin yksityiskohtaan ulottuvasta laadusta. Auton luonteen mukaisesti urheilulliset, nappanahalla ja kankaalla verhoillut istuimet antavat mainion tuen, samalla kun ne ovat hyvin mukavat. Hyvän ajoasennon löytymisessä ja pitkälläkin matkalla viihtymisessä auttavat hienosti sijoitetut alumiinipäällysteiset polkimet ja vasemman jalan tuki. Kuljettajan paikan kruunaa nahkapäällysteinen ohjauspyörä, jossa on punainen merkki osoittamassa kohtaa missä etupyörät ovat suorassa. Erinomaisesti ajajan näkökentässä on mittaristo, jossa kromikehyksiset pyörät näytöt on taustavalaistu LEDeillä. Harjatulla alumiinisella pohjalla on ruudutettu kuvio, jolla valkoiset neulat kiertävät kohti punaista aluetta.

Ylellinen 208 XY

Siinä missä uusi 208 GTi korostaa urheilullisuutta, 208 XY on tyylikäs ja hienostunut aloittaen uuden kappaleen Peugeotin pikkuautojen historiassa. Uuden 208 XY:n ulkonäkö on yhtäläinen 208 GTi:n kanssa aina 17-tuumaista pyöräkokoa myöten, mutta vanteiden muotoilu on erilainen. Ulkonäkö on jo sinällään huomiota herättävän miellyttävä, mutta asiakas voi vielä personoida sitä laajasta lisävarustevalikoimasta, johon kuuluvat esimerkiksi katon erilaiset teippaukset. Sisustuksessa käytetään korkealaatuisia materiaaleja, kuten kromia ja verhouksessa alcantaraa. Kaikki pinnat ovat pehmeinä miellyttäviä koskettaa. Kojelaudassa käytetään pronssin ja mustan väriyhdistelmää. Istuinverhoilu on alcantaraa ja kangasta. Lisävarusteena on saatavissa nahan ja alcantaran yhdistelmä tai täysnahkaverhoilu.

Varustelu on vähintäänkin täydellinen. Pysäköinti sujuu vaivattomasti pysäköintiavustimen avulla, ja oikea päämäärä löytyy helposti navigaattorin opastamana. Viihdekeskuksen avulla voi soittaa mielimusiikkia niin iPodista kuin tietokoneelta ja puhelut sujuvat laillisesti ja turvallisesti Bluetoothin avulla. Kokonaisuutta täydentää panoraamakatto, tunnelmavalaistus ja monet muut varusteet. Moottorivalikoima on 208 XY:ssä laaja sisältäen kaksi eritehoista 1,6-litraista e-HDi –moottoria ja 1,6-litraisen bensiinimoottorin joko vapaasti hengittävänä tai ahdettuna.

Peugeot 208 GTi tulee markkinoille keväällä 2013.

208 XY:n maahantuonnista Suomeen ei ole tehty vielä päätöstä.

Jaa tämä artikkeli

Muita saman merkkisiä koeajoja

OneVision Automotive Oy laajentaa pakettiautovalikoimaansa
Tällaisia autoja romutetaan nyt eniten
Tässä se on: Täysin uusi toisen sukupolven Audi Q5 Sportback

Tietoa julkaisijasta

Mika

Kirjoita vastaus

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *