Uutta ilmettä ja varusteita sekä odotettu farmari
Chevrolet Cruze saa hieman uudistuneen ulkoasun, mutta tärkeimmät muutokset ovat näkymättömissä. Uutena bensiinimoottorina on 1,4-litrainen turbo ja dieselvalikoima on kasvanut 1,7-litraisella vaihtoehdolla. Tärkein uutuus on kuitenkin tilava farmari, josta tulee varmasti suosittu kun uudet Cruzet esitellään Suomessa 7.-8.9. viikonloppunäyttelyssä.
Chevrolet Cruze on nopeasti noussut amerikkalaismerkin suosituimmaksi malliksi. Kuluvan vuoden puoleen väliin mennessä Cruzea on myyty maailmanlaajuisesti yli 1,4 miljoonaa kappaletta ja myynti jatkuu entistäkin vilkkaampana uudistusten ja malliston laajenemisen myötä. Euroopassa farmarimallit ovat perheautoluokassa suuressa suosiossa, ja Cruzen mallisarjasta sellainen on tähän saakka puuttunut. Cruze Station Wagonin myötä mallin myynti kasvaa varmasti, kun sen myynti alkaa syyskuussa.
”Uskomme, että Cruzen uudistukset, uudet moottorit ja ennen kaikkea täysin uusi farmari vetoavat eurooppalaisiin autoilijoihin”, toteaa Chevrolet Europen toimitusjohtaja Susan Docherty ja kertoo uutuudesta, ”Wagon tarjoaa tilaa ja monikäyttöisyyttä, uusia taloudellisia moottoreita ja Chevroletin helppokäyttöisen MyLink informaatiojärjestelmän auton varusteiden ja oman älypuhelimen tai soittimen käyttöön.”
Tyylikkään linjakas
Chevrolet Cruzen suurin uutuus on farmari, jonka muotoilussa on haluttu säilyttää sama hivenen urheilullinen linja kuin sen neli- ja viisiovisissa sisarmalleissa. B-pilarista taaksepäin kaikki korin osat ovat uusia ja 4,675 metriä pitkän farmarin perä on 78 mm pidempi kuin sedanin.
”Farmari on uusin versio, joka liittyy Cruze-perheeseen. Sen harmoniset linjat ja vaikuttava kokonaisuus edustavat sitä muotoilulinjaa, jonka olemme alusta alkaen halunneet tälle mallille kehittää”, kuvailee Cruzen muotoilusta vastaava Taewan Kim uusinta luomustaan ja jatkaa, ”halusimme antaa tälle autolle vauhdikkaan ja puhuttelevan olemuksen tinkimättä millään tavalla tiloista, monikäyttöisyydestä tai käytännöllisyydestä.”
Keulan ilme vaakasuorassa kahtia jakautuvine jäähdyttäjän säleikköineen kertoo heti, että auto on Chevrolet, mutta se on saanut uuden sävyn. Kaikissa vuosimallin 2013 Chevrolet Cruzeissa on nyt jäähdyttäjän säleikössä vaakasuorat rivat aiemman hunajakennomaisuuden sijaan. Etupuskuri on täysin uusi ja sumuvalojen sijoitus ja muotoilu on aiempaa urheilullisempi. Myös valot ovat muuttuneet aiempaan nähden.
Farmarimallin katto kaartaa takana pehmeästi alas takaluukkuun ja puskuriin, mutta takaistuimen pääntiloja ei kuitenkaan ole uhrattu muotoilulle. Kookkaan luukun takaa löytyy selkeämuotoinen tavaratila, joka on 500 litran kokoisena vielä suurempi kuin sedanissa ja hatchbackissa. Kun takaistuin käännetään eteen, tila kasvaa peräti 1 478 litran vetoiseksi. Varsinaisen tavaratilan lisäksi on paljon käteviä lokeroita, joihin saa tavaroita piiloon katseilta. Lattian kiinnityskoukut auttavat kuljettamaan tavarat turvallisesti.
Bensiiniturbo ja pikkudiesel
Chevrolet Cruzeen saa edelleen luotettaviksi ja kestäviksi todetut 1,6- ja 1,8-litraiset bensiinimoottorit sekä 2,0-litraisen turbodieselin. Näistä 1,8-litrainen bensiinimoottori ja 2,0-litrainen turbodiesel ovat vuosimallissa 2013 tarjolla vain automaattivaihteiston kanssa. Nyt valittavana on kaksi uutta vaihtoehtoa, jotka varmasti kiinnostavat suomalaista autoilijaa, sillä niille on yhteistä pieni kulutus ja sen myötä alhaiset hiilidioksidipäästöt.
Suomessa suosituimmaksi moottorivaihtoehdoksi noussee uusi 1,4-litrainen turbo, joka kehittää 103 kW (140 hv) ja 200 Nm vääntömomentin. Aiemman vapaasti hengittävän 1,8-litraisen bensiinimoottorin korvaava uusi voimanlähde on ajossa erittäin miellyttävä, sillä suurin vääntömomentti on käytössä erittäin laajalla käyntinopeusalueella 1 850 – 4 900 r/min. Voima on käytössä mukavasti, sillä Cruze kiihtyy nollasta sataan 9,5 sekunnissa. Silti yhdistetty kulutus on Station Wagonissa vain 5,8 l/100 km ja CO2-päästöt 138 g/km. Sedanin ja Hatchbackin kulutus on pari desilitraa pienempi ja CO2-päästöt 132 g/km.
Uudella 1,7-litraisella välijäähdytetyllä turbodieselillä pääsee vielä pienempään kulutukseen ja päästöihin. Suorituskyvystä ei tarvitse silti tinkiä, sillä suurin teho on 96 kW (130 hv) ja vääntöä on käytettävissä käyntinopeusalueella 2 000 – 2 500 r/min muhkeat 300 Nm. Niinpä kiihdytykseen 0-100 km/h ei tarvita kuin 10,4 sekuntia ja huippunopeus on 200 km/h, kuten 1,4-litraisella turbomoottorilla varustetuissa malleissa. Kulutus on auton kokoon ja suorituskykyyn nähden mainio 4,5 l/100 km, mikä merkitsee 119 g/km hiilidioksidipäästöjä.
Mukavuutta joka tasolla
Autossa mukavuus rakentuu monista asioista, joista tärkeimpiä ovat riittävät tilat. Kaikissa Cruze-malleissa on miellyttävä matkustaa ja ohjaamon tyylikkyyteen on kiinnitetty suunnitteluvaiheessa runsaasti huomiota. Cruze sai jo vuosi sitten aiempaa paremmin viimeistellyn matkustamon, mutta työtä on jatkettu entisestään. Kojelaudan väritys sointuu kauniisti istuinverhoiluun ovipaneeleihin.
Uudistuksen myötä kaikissa Cruze-malleissa ja erityisesti uuden Cruze Wagonin kehitystyössä on panostettu hiljaisuuteen, minkä kuulee autolla ajaessa alhaisena melutasona. Apurungot on eristetty korista kumikiinnikkein ja ääntä sekä värinöitä vastaan on lisätty eri puolille koria paljon äänieristysmateriaaleja. Esimerkiksi ovissa on lasikuitumatto esteenä ääntä, ilmavirtaa ja vettä vastaan.
Kojelauta on saanut uutta ilmettä, sillä sen keskellä on 7-tuumainen kosketusnäyttö, josta ohjataan radion ja CD-soittimen toimintaa. LTZ-malleissa on lisäksi käänteentekevä Chevrolet MyLink, jonka avulla voi käyttää lähes kaikkia älypuhelimen ominaisuuksia. Järjestelmässä on päästy käytön helppouteen, sillä kaikkiin toimintoihin päästään viiden valikon kautta. MyLink toimii ohjauspyörään sijoitettujen katkaisimien avulla, joten sen käyttö on varsin turvallista, kun käsiä ei tarvitse irrottaa ohjaupyörästä.
Chevrolet Cruzen uudistuksen yhteydessä siihen on tullut miellyttäviä varusteita. Sammutusautomatiikalla varustetuissa versioissa on taloudelliseen ajotapaan ohjaava näyttö. Cruzeen saa nyt PEPSin (Passive Entry, Passive Start) eli älyavaimen, jonka kanssa autoon pääsee sisään ja sillä voi ajaa kaivamatta avainta taskusta tai laukusta.
Chevrolet Cruzen hyviin puoliin kuuluu sen mainio vakiovarustus, sillä jo perusvarustetasossa on kattavan turvavarustuksen (6 turvatyynyä, ajonvakautus, murtohälytin ym.) lisäksi mm. Bluetooth, ajotietokone ja kattokaiteet (Station Wagon). Suosituin versio on ollut LT, jossa on edellisten lisäksi nahkaverhoiltu radion säätimin varustettu ohjauspyörä, vakionopeuden säädin, peruutustutka ja paljon muuta. Ylellisimmästä LTZ:sta on vielä mm. automaatti-ilmastointi, 17-tuumaiset kevytmetallivanteet, sadetunnistin, MyLin-viihdejärjestelmä ja navigaattori peruutuskameralla.
Kaikista uudistuksista ja parannuksista huolimatta hinnat ovat säilyneet ennallaan ja alkavat Chevrolet Cruze 1,6 LS:n 18 120,28 eurosta. Uuden Chevrolet Cruze Station Wagonin hinnat lähtevät 1,6 LS:n 19 459,25 eurosta. Kalleimmankin 2,0-litraisella dieselillä ja automaattivaihteistolla varustetun LTZ-varusteisen Station Wagonin hinta jää reilusti alle 30 000 euron.
Ensimmäiset uudistuneet Chevrolet Cruzet ovat saapuneet Suomeen. Mallin ensiesittely on viikonloppunäyttelyssä 7.-8.9.2012.
Vastaa