Uuden sukupolven Toyota Auris esitellään Pariisin autonäyttelyssä
Toyota Aurisin toinen sukupolvi tuodaan yleisön nähtäville ensi kertaa Pariisin autonäyttelyssä syyskuun lopulla.
Aiempaa rohkeampi ja itsevarmempi C-segmentin uutuus noudattaa ilmeeltään Toyotan uutta tyyliä. Asiakastilausten odotetaan jakautuvan Euroopassa bensiini-, diesel- ja hybridimallien kesken tasan. Toyota tavoittelee uudella Aurisillaan aiempaa vahvempaa asemaa Euroopan perheautomarkkinoilla. Uutuus on nykymallia rohkeampi, dynaamisempi, paremmin varusteltu ja käyttökustannuksiltaan edullisempi. Se kuvastaa Toyotan päättäväisyyttä valmistaa vetovoimaisempia ja huomiota herättävämpiä autoja, joiden laadukkuus pohjautuu pitkäaikaiseen kokemukseen kestävyydestä ja luotettavuudesta.
Uudessa Aurisissa on ulkoisen olemuksen ohella panostettu sisätilojen laadukkuuteen, ajo-ominaisuuksiin ja voimanlähteiden taloudellisuuteen. Malliston lippulaivana toimii edistyksellinen täyshybridiversio.
Aiempaa virtaviivaisempi
Aurisin toisen sukupolven edustajalla on täysin uusittu ulkonäkö ja sisusta. Se on luokkansa pääkilpailijoihin verrattuna matalin automalli. Korkeudesta on nipistetty 55 mm pois, jonka myötä ilmanvastuskerroin on painunut lukemaan 0,28. Aerodynaamisuus parantaa osaltaan auton käsiteltävyyttä ja polttoainetaloutta.
Keulan toteutuksessa näkyy Toyotan uusi ilme. Rohkea maskin toteutus ja led-päiväajovaloilla varustettujen etuvalojen terävä muotoilu antavat Aurisille tehokkaamman olemuksen. Profiilissa huomio kiinnittyy pitkään kattolinjaan, jota täydentää ikkunalinjan kromilistan lisäksi tietyissä malliversioissa B-pilarin kiiltävän musta väritys. Tavaratilan luukku on aiempaa leveämpi. Myös takapuskurin kulmat ulottuvat leveämmälle ja takavalot kaartuvat kohti kylkiä, joten ulkonäkö on joka suunnasta vakaa ja vahva.
Tyylikkään tilava
Uusi sisustan toteutus tarjoaa enemmän tilaa, parempaa matkustusmukavuutta ja tyylikkäämpää varustusta. Ilmanvaihdon venttiilejä, mittaristoa, audiosäätimiä ja esimerkiksi oviverhouksia koristavat yhteneväiset, mattahopeiset somisteet. Parhaiten varustelluissa malleissa kojelauta on nahkaverhoiltu.
Materiaalit ovat muutenkin korkealuokkaisia. Ohjauspyörä on viimeistelty huippulaadukkaalla nahalla ja tikkauksilla. Suureen osaan sisäpanelointeja on valittu pehmeitä materiaaleja. Käytännöllinen ja muunneltava matkustamo tarjoaa merkittävästi paremman ajoasennon, 20 mm leveämmän polvitilan takaistuimella ja 90 mm lisää tavaratilan pituutta. Viistoperäisen mallin tavaratilan vetoisuus on 360 litraa. Täyshybridissä ajoakusto on sijoitettu takaistuimen alle, jolloin kuljetusominaisuudet ovat yhtenevät riippumatta moottoriversiosta.
Uusi Auris hyötyy matalammasta painopisteestä, ajokorkeudesta ja -asennosta. Ohjausta ja jousitusta on kohennettu mukavuuden, tarkkuuden ja valloittavamman ajokokemuksen aikaansaamiseksi. Korirakenteessa käytetään aiempaa enemmän suurlujuusteräksiä, jolloin korin jäykkyys on kasvanut 10 % ja painonsäästöä on kertynyt malliversiosta riippuen jopa 40 kg. Valmistaja arvioi että asiakastilaukset tulevat Euroopassa jakaantumaan tasan bensiini-, diesel- ja hybridimallien kesken.
Euroopassa suunniteltu Auris valmistetaan Avensiksen tapaan Iso-Britannian Burnastonissa. Uutuus esitellään lehdistölle 27.9.2012 aukeavassa Pariisin autonäyttelyssä. Mallin myynti Suomessa käynnistyy keväällä 2013.
Vastaa